Suomalaiset erittäin huolissaan kotimaan työllisyystilanteesta

23.02.2016 17:00

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan jopa yli 80 prosenttia suomalaisista on huolissaan Suomen työllisyystilanteesta. Suomalaisten huolta työllisyystilanteesta selittävät korkeat työttömyysluvut, mutta myös työelämän muutosten aiheuttama epävarmuus.

Kampanjatutkimukseen vastanneista 46 prosenttia piti Suomen työllisyystilannetta alkavalle vuodelle erittäin huolestuttavana, ja melko huolestuttavana 35 prosenttia vastaajista.

– Suomalaisen työn tulevaisuudesta käydään tällä hetkellä laajaa yhteiskunnallista keskustelua. Vastauksista kyselyymme voi huomata, että suomalaiset ovat aidosti huolissaan työllisyydestä. Huolta työllisyystilanteesta aiheuttavat oma ja lähipiirin työllisyystilanne sekä laajempi epävarmuus suomalaisesta työstä, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Liitto muistuttaa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista maamme työllisyystilanteeseen. Suomalaisten mukaan tärkein syy ostaa suomalaisia elintarvikkeita ja käyttötavaroita on niiden korkea laatu ja toiseksi tärkein on niiden työllistävä vaikutus.

– Olemme laajentaneet tämän vuoden alussa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaamme, jonka tarkoituksena on muistuttaa sinivalkoisten valintojen merkityksestä työllisyydelle. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnus auttaa suomalaista työtä edistävien valintojen tekemisessä, ja mukana on jo lähes 50 yritystä eri aloilta.

Kampanjakyselyn mukaan jo lähes puolet vastaajista tunnisti kampanjan. Tutkimustulosten mukaan kampanjasta tietoiset kuluttajat suosivat selvästi keskimääräistä useammin kotimaisia elintarvikkeita ja käyttötavaroita. Jopa 73 prosenttia vastaajista ostaa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun vuosi sitten luku oli 71 prosenttia ja sitä ennen, kampanjan alkaessa 62 prosenttia.

Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kysely toteutettiin joulukuussa ja siihen vastasi 1 051 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)
Työ&talous |27.05.2016 13:12
Euroopan unionin asettaman maakohtaisen sokerikiintiön poistuminen vuoden 2017 aikana asettaa suomalaiset viljelijät ja teollisuuden uuden tilanteen eteen.
Työ&talous |27.05.2016 12:12
Kuntien ulkoiset toimintakulut olivat tammi–maaliskuussa yhdeksän miljardia euroa ja toimintatuotot kaksi miljardia euroa. Kuntien verorahoitus oli 7,9 miljardia euroa. Kuntayhtymien ulkoiset...
Työ&talous |27.05.2016 11:46
Palkansaajien nimellisansiot nousivat Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tammi–maaliskuussa 1,3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Reaaliansiot nousivat yhtä paljon...
Työ&talous |27.05.2016 11:38
Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan palvelujen vienti kasvoi yli kahdella miljardilla eurolla edellisvuoteen verrattuna viime vuonna. Tuonnin tason noustessa vain hieman kasvoi palvelujen...
Työ&talous |27.05.2016 11:32
Kuluttajien luottamus talouteen vahvistui toukokuussa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli toukokuussa 12,5, kun se huhtikuussa oli 9,8 ja maaliskuussa 10,4. Viime vuoden toukokuussa...
Työ&talous |27.05.2016 11:18
Tradenomikunnan keskipalkka nousi viime vuonna 3,5 prosenttia. Valtakunnallisesti tradenomien keskipalkka on 3 466 euroa kuukaudessa. Varsinais-Suomessa tradenomit ansaitsevat 3 213 euroa kuukaudessa.
Työ&talous |27.05.2016 10:46
Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue muistuttaa, että mansikka- kuten muidenkin marjatilojen poimintatyö on pääsääntöisesti työsuhteista työtä, jossa on noudatettava työlainsäädäntöä ja...
Työ&talous |27.05.2016 10:44
Varsinaissuomalaisille yrityksille suunnatun kasvuohjelman voittajaksi on valittu Belightful Design Oy ja Silverplus Terveyskuntoklubi Turusta. Varsinais-Suomen Kasvupolku järjestettiin toista kertaa...
Työ&talous |27.05.2016 10:34 (päivitetty: 27.05.2016 10:41)
Purjeen muotoinen, maailman ainoa seitsemän tähden hotelli Burj Al Arab Jumeirah on laajentunut avaamalla 26. toukokuuta suomalaisvalmisteisen luksussaaren Burj Al Arab Terracen.Teräsrakenteinen...
Työ&talous |26.05.2016 15:46
Turun kauppakamari arvioi, että The Shift -businessfestivaali luo talouskasvua tuomalla Suomeen sijoittajia aina Israelista saakka sekä luomalla yhteyksiä pienten ja suurten yritysten välille.
Työ&talous |26.05.2016 13:01
Kevään Pop-up Turku -hanke on käynnissä viimeistä viikkoa. Liiketiloissa voi vierailla vielä sunnuntaihin asti. Kevään aikana hankkeessa on nähty yli 70 toimijaa eri aloilta.Turun Nuorkauppakamarin...