Volkswagen Arteon – kansanautojen uusi kuningas

Kuva: Teemu P. Peltola

Koeajossa Volkswagen Arteon 2.0 TDI Elegance

Volkswagen kiilaa upouudella Arteonillaan sinne, missä kansanautoilijat eivät ennen ole ajaneet. D-segmenttiä edustava Arteon sijoittuu selvästi Passatin yläpuolelle, ollen jo varsin lähellä premiumtasoa. Ellei jopa jo siellä asti, sillä kyseessä on Volkswagenin uusin lippulaivamalli.

Suuri vannekoko ja matalaksi sutjakoitu kattolinja antavat kovasti audimaisen ensivaikutelman, mutta omaa merkki-identiteettiä on riittävästi. Rehvakkaasti irvistävä etusäleikkö viehättää. Arteon ahmaisee kuljettajan sisäänsä ja kattaa eteen suorastaan häikäisevän tyylikkään kojelaudan, jossa ohjauspyörän takana elektronisten mittaristojen välissä hehkuu navigaattorinäyttö. Siellähän sen aina olisikin kuulunut olla.

Ajossa Arteon on todella tukeva. Alusta tuntuu isolta ja sopivan jäykältä, olematta kuitenkaan sellainen sisäelinten ravistuslauta, kuin isoveli-Audin muinaiset mallit. Kaksilitrainen ja 150-hevosvoimainen turbodiesel on muhkea voimanpesä, joka on tehty kilometrejä nielemään.

Toki pelkkä hybridittömän dieselin olemassaolo herättää näinä aikoina kysymyksiä. Onko dieselien aika Euroopassa sittenkään päättymässä väitetyn nopeasti, kun uusiin autoihin vielä perinteistä dieseliä voimanlähteeksi tarjotaan? Liikenteessähän ne pysyvät Suomen oloissa vähintään 2030-luvulle.

Vaikuttavaa tekniikkaa on myös muissa toiminnoissa. Eleohjauksen avulla radioasemaa voi vaihtaa seuraavaan pelkällä käden heilautuksella. Keskikonsolin karttanäyttö kertoo lähimmät tietyöt ja liikenteen pullonkaulat reaaliajassa. Älylaiteyhteyden kautta puhelimestaan voi tarkkailla vaikkapa polttoaineen määrää tai lähestyvän määräaikaishuollon ajankohtaa. Useita puhelinsovelluksia voi myös tuoda auton omaan kosketusnäyttöön, jolloin siitä tulee kätevä puhelimen jatke.

Alkuvaiheessa autoa saa vain DSG-automaattivaihteisena dieselinä, mutta myöhemmin syksyllä on tulossa vielä manuaalivaihteinen diesel sekä vastaavat bensiinimoottoritarjokkaat. Perusvarusteltu dieselautomaattimalli maksaa noin 45 000 euroa.

Koeajon aikana ei ilmene mitään sellaista, josta keksisi kritiikkiä. Arteon on erinomainen ajettava, eikä se säiky epätasaisempaakaan maastoa. Vankka valinta, mikäli matala alusta ei ole este.

Ominaisuudet

Malli: 2.0 TDI

Iskutilavuus (cm³): 1 968

Tehot (kW/hv): 110/150

Vääntö: 340 nM

0–100 km/h: 9,1 s

Huiput: 220 km/h

Kulutus/100 km (EU): 4,5 l

CO²: 116 g/km

Hinta: alk. 45 000 euroa

Teemu P. Peltola

Kuva: Teemu P. Peltola
Kuva: Teemu P. Peltola

Yritysten varastojen arvo kasvoi

Tilastokeskuksen mukaan teollisuuden, kaivostoiminnan, sähköntuotannon ja kaupan alan yhteenlasketut varastojen arvot kasvoivat edellisvuodesta 2,1 prosenttia vuoden kolmannella neljänneksellä. Teollisuudessa varastojen arvo kasvoi 3,9 prosenttia vuoden 2016 kolmanteen vuosineljännekseen verrattuna. Kaupan toimialalla varastojen arvo laski 0,6 prosenttia vuodentakaisesta.

Vakuutusyhtiöiden maksutulot pienenivät ja maksetut korvaukset kasvoivat viime vuonna

Vahinko-, henki- ja työeläkevakuutusyhtiöiden yhteenlasketut vakuutusmaksutulot pienenivät viime vuonna 5,7 prosentilla 22,4 miljardiin euroon. Maksetut korvaukset ja eläkkeet puolestaan kasvoivat 4,8 prosenttia 21,6 miljardiin euroon. Vuoden 2016 lopussa sijoitusten tasearvo oli 156,9 miljardia euroa, kun mukaan lasketaan myös henkivakuutusyhtiöiden sijoitussidonnaisten tuotteiden katteena olevat sijoitukset.

Suomessa todettu kolistiiniresistenssiä tuontikoirassa

Suomessa on todettu ensi kertaa siirtyvää kolistiiniresistenssiä eläimistä eristetyistä bakteereista. Näytteet oli otettu venäläisistä löytökoirista, jotka olivat tulossa Suomeen. Eristetyt bakteerit olivat vastustuskykyisiä eli resistenttejä myös monille muille antibiooteille. Jos tällaiset bakteerikannat yleistyvät Suomessa seuraeläinten tautien aiheuttajina, on mahdollista, että eläimille ei enää ole käytettävissä infektioiden hoitoon tehoavia antibiootteja. Resistenssi voi siirtyä myös eläimistä ihmisiin, joten seuraeläinten resistenssin torjunta on tärkeää myös ihmisten terveyden suojelemiseksi.

Kike Elomaa: Personal trainerien verotusta kevennettävä

Kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa (ps.) on jättänyt kirjallisen kysymyksen, jossa hän tiedustelee hallituksen näkemystä liikuntapalvelujen alennetun arvonlisäverokannan soveltamista myös personal training tyyppiseen toimintaan. Monet sellaiset palvelut, joilla annetaan mahdollisuus liikkua kuuluvat alennetun kymmenen prosentin arvonlisäveron piiriin.

Näyttely Kevon arktisesta arjesta Vanhalinnassa

Vanhalinnassa avautuu 2. joulukuuta näyttely Kevo – arktista arkea . Näyttely esittelee Turun yliopiston Lapin tutkimusasema Kevon kuutta vuosikymmentä. Kevon tavaramerkkinä tunnetaan vuosikymmeniä jatkuneet subarktisen luonnon seurantatutkimukset. Kevolla kerättyjä aineistoja käytetään ilmastonmuutoksen vaikutusten arviointiin.

Rakennusalan työttömyys ennätyspientä ensi talvena

Rakennusalan työttömyys jää ensi talvena ennätyksellisen pieneksi, arvioi Rakennusliitto Rakennusalan työttömyyskassan tuoreen ennusteen mukaan työttömyys on talvikuukausina keskimäärin 14–15 prosenttia. Viime vuosina talvikauden työttömyysluvut ovat olleet selvästi suuremmat.

Kaupunki
Urheilu

Berger lainalle Sportiin

Martin Berger.

Puolustaja Martin Berger siirtyy kolmen ottelun lainalle Vaasan Sportiin.

Puukkokatsomo: Isoja kysymyksiä

Sami Haltia (oik.).

TPS:n naisten jalkapallojoukkuetta luotsaa tulevalla kaudella Porista Turkuun saapuva Tomi Ruuhikorpi . 32-vuotias Ruuhikorpi solmi TPS:n kanssa yksivuotisen sopimuksen.

Rallin SM-sarja palaa Varsinais-Suomeen ensi vuonna

Edellisen kerran SM-rallia ajettiin Turussa 2016.  Tuolloin SM1-luokan kaasutti yllätysvoittajana Joonas Soilu.

Rallin SM-sarja palaa Turun seudulle yhden välivuoden jälkeen syksyllä 2018. Perinteisesti Turun SM-rallin järjestämisestä on vastannut Turun Urheiluautoilijat. Ensi vuonna järjestämisestä vastaavat yhteistyössä Turun Urheiluautoilijat ja Salon Urheiluautoilijat. Samalla ralli laajenee Turun tutuilta äkkivääriltä teiltä myös Saloon.

Jälkipeli: Studio Dance Effect tanssittaa talkooperiaatteella

Tanssikoulu Studio Dance Effectin kilpatanssijoista näkyy tanssimisen ilo. Hymy irtoaa helposti. Vasemmalla on tanssikoulun kilpajoukkueiden päävalmentaja sekä lajivastaava Rosa Blom.

Tanssikoulu Studio Dance Effect, kavereiden kesken tuttavallisesti ”Effe”, on muutamassa vuodessa kasvanut liki parin sadan innokkaan jäsenen seuraksi. Eikä ihme, sillä tanssi on harrastuksena perin koukuttava. Effen nuorimmat toimintaan osallistuvat tanssijat ovat vasta kaksivuotiaita.

Täysosuma
Nyt näitä saa jo esipakastettuina.
Nyt näitä saa jo esipakastettuina.
Ei se talvi nyt sitten vielä tullutkaan.
Ei se talvi nyt sitten vielä tullutkaan.
Miten niin en voi nukkua sun sängyssä?
Miten niin en voi nukkua sun sängyssä?
"Syksyt vietän piilopirtissä metsän rauhassa."
"Syksyt vietän piilopirtissä metsän rauhassa."
Sydämellistä pottua vaan sullekin!
Sydämellistä pottua vaan sullekin!
Et varmana ehdi ottaa kuvaa.
Et varmana ehdi ottaa kuvaa.
Mäkipyöräilyn rinnalle on vissiin keksitty jokipyöräily.
Mäkipyöräilyn rinnalle on vissiin keksitty jokipyöräily.
Nyt meni painiksi!
Nyt meni painiksi!
Mistäköhän tänään katsois Avaraa luontoa?
Mistäköhän tänään katsois Avaraa luontoa?
Hjälp!
Hjälp!