Unelma Ugista – koeajossa Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic

Mercedes-Benz GLC on väkevä juhta. Mercedes-Benz GLC on väkevä juhta. Kuva: Teemu P. Peltola

Kuilun partaallakin huojunut Uudenkaupungin autotehdas porskuttaa tätä nykyä lujaa Mercedes-Benzien valmistajana. Alun alkaen tehdas tunnettiin Saabeistaan, joita Uudessakaupungissa valmistettiin vuosina 1969–2003 satojatuhansia. Oli myös Talbotia, Opel Calibraa ja Porschen eri malleja, kunnes diili Mercedes-Benzin kanssa nosti tehtaan ennennäkemättömään kukoistukseen. Aluksi valmistettu pieni A-sarjalainen tyydytti mersupomoja siinä määrin, että Uuteenkaupunkiin läpsähti myös uuden GLC-maasturin valmistus. Ugin ohella niitä valmistetaan Euroopassa vain Mersun omassa tehtaassa Bremenissä.

Kyseessä on ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan ylemmän keskiluokan auto, jonka edullisinkin malli maksaa liki 60 000 euroa ja kallein – 510-hevosvoimainen AMG-tykki – liki 168 000 euroa. Malleja on kaksi: perinteisempi SUV ja sporttisempi Coupé. Koeajettavana on SUV, joka on ensisilmäyksellä ehkä vähän turhankin anteeksipyytelevä muodoiltaan. Toisaalta nykyisten autotrendien mukaan suorituskyvyn ja luksuksen ei kuulukaan alleviivatusti näkyä ulospäin.

Ohjaamossa vallitsee suorastaan majesteettinen rauha. Sisustukset ovat puuta, rei’itettyä nahkaa ja alumiinia. Missään ei ole tingitty, kuten ei tällä hintatasolla enää kuulukaan. Täydellinen viimeistely huokuu jokaisesta yksityskohdasta.

GLC on suuritehoinen hybridi. Kun auto nytkähtää sähkömoottorilla täysin äänettömästi liikkeelle, pidättää kuskikin hengitystään. Äänenvaimennus on erittäin hyvä, ja kun alla ovat kitkarenkaat, ei niidenkään humina juuri kuulu. Olo on kuin kuninkaallisella kantotuolissa. Ajettavuus on erinomainen ja ilmajousitus tekee ajamisesta miellyttävää.

Kyseessä on paljon enemmän urheiluauto, kuin mitä ulkonäkö antaa ymmärtää. Kiihtyvyys on suorastaan räjähtävä, etenkin kun auton asetukset napsauttaa Sport-tilaan. Valmistaja lupaa auton kiihtyvän nollasta sataan karvan verran alle kuudessa sekunnissa, ja nopeusmittarin numeroiden vilistäessä suuremmiksi väite on helppo uskoa. Ohitustiellä iskee suuri kiusaus ohitella jo vain sen vuoksi, että se on niin helppoa ja mukavaa. On selvää, että omimmillaan GLC on Saksan laakeilla Autobahneilla. Suomen teillä se on vähän liian pienissä kuvioissa.

Kuraisella ja epätasaisella alustalla GLC on myös kuin kotonaan, ja menee juuri sinne minne kuski määrää. Kuin ohjastaisi täysin koulutettua taisteluhärkää.

Mielenkiintoisen GLC:stä tekee sekin, että autoa voi halutessaan käyttää pelkällä sähkömoottorilla, siis sähköautona. Tehdas lupaa 116-hevosvoimaiselle sähkömyllylle 34 kilometrin toimintasäteen ja huippunopeuttakin 135 kilometriä tunnissa, joten puikkaus moottoritiellekin onnistuu. Suurin osa hybrideistähän toimii sähkömoottorilla vain tiettyä rajanopeutta hitaammin ajettaessa, joten GLC on ominaisuutensa ansiosta vahva vaihtoehto täyssähköautollekin. Bensiini tankissa pitää huolen siitä, että tien päälle autolla ei voi jäädä. Akkuja ladataan sekä auton energian talteenottojärjestelmillä että tavallisesta pistorasiasta.

Kaikkien mallien vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa älykkäät LED-ajovalot, mukautuva kaukovaloavustin, aktiivinen pysäköintiavustin ja pysäköintitutka edessä ja takana, vireystila-avustin ja törmäyksenestoavustin, joten asiakkaita ei ainakaan yritetä houkutella halvalla ja varusteista riisutuilla, mahdollisimman edullisilla perusmalleilla.

Mercedes-Benz GLC on kaikin puolin erinomainen auto, ilman sinivalkoisiakin silmälaseja. Täydet pisteet Uudenkaupungin suuntaan!

Ominaisuudet

• Malli: GLC 350 e

• Iskutilavuus (cm³): 1 991

Tehot (kW/hv): 235/320 (järjestelmäteho)

• Vääntö: 560 Nm

• 0–100 km/h: 5,9 s

• Huiput: 235km/h

• Kulutus/100 km (EU): 2,7 l

• CO²: 64 g/km

• Hinta: n. 61 000 €

Teemu P. Peltola

Kuva: Teemu P. Peltola

Hirvivahinkoarviointien määrä kaksinkertaistui

Metsänomistajat ovat hakeneet korvauksia hirvien aiheuttamista metsätuhoista huomattavasti edellisvuotta enemmän. Suomen metsäkeskukseen on tullut vahinkoarviointipyyntöjä marraskuun puoliväliin mennessä yli kaksinkertainen määrä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Osa hirvivahinkojen maastoarvioinneista siirtyy ensi vuoteen.

Jouluparaati aiheuttaa liikennejärjestelyjä jokirannassa

Jouluparaati aiheuttaa vähäistä haittaa liikenteelle lauantaina kello 16.45 alkaen. Kulkue lähtee Itäiseltä Rantakadulta päätyen Yliopistonkadulle. Kulkueen reitti on Itäinen Rantakatu-Kirjastosilta-Läntinen Rantakatu-Vähätori-Linnankatu-Kauppiaskatu-Kauppatori-Yliopistonkatu. Reitillä on liikenteenohjaajat.

Kaupunki
Kulttuuri

Kinokopla mukana Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmassa

Elokuvakerho Kinokopla järjestää sunnuntaina 3. joulukuuta Suomen satavuotisjuhlavuotta juhlistavan elokuvanäytöksen, jossa esitetään valkokankaalta kaksi suomalaista merkkielokuvaa: Matti Kassilan ohjaaman F. E. Sillanpään romaaniin perustuvan elokuvan Elokuu (1956) sekä Tuija-Maija Niskasen ohjaaman suomenruotsalaisen runoilija Edith Södergranin elämästä kertovan elokuvan Maa jota ei ole (1977). Merkkielokuvien näytökset ovat osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.
Kaupunki

Pimeisiin pyöriin jaetaan valoja Turussa

Turun polkupyöräilijät ry ja kuntapäättäjät jakavat pyöränvaloja valottomiin pyöriin Valaistu!-tempauksessa tänään torstaina 17–19 Turun Tuomiokirkkotorilla. Yhdistys juhlistaa alkanutta pyöräilytalvea liikenneturvallisuusaiheella ja kiinnittää pyöränvaloja ohi ajaviin valottomiin pyöriin. Tapahtumaan on kutsuttu Turpon kuntavaaliteesit allekirjoittaneita kuntapäättäjiä ja muita luottamushenkilöitä. Paikalla myös Turun kaupungin edustaja.
Urheilu

Suomen jalkapallon U19-tytöt kohtaavat Englannin

Vastikään Hollannissa testissä käynyt TPS:n Jutta Rantala on yksi U19-ikäluokan kantavista voimista. Syyskuun EM-alkukarsinnoissa syntyi kolme maalia kolmessa ottelussa.

Suomen alle 19-vuotiaiden tyttöjen jalkapallomaajoukkue leireilee tällä viikolla Eerikkilän urheiluopistolla. Leiri on yksi askel matkalla kohti ensi vuonna pelattavia ikäluokan EM-jatkokarsintoja. TPS:sta leirillä ovat mukana Milla-Maj Merisaari , Wilma Spets ja Jutta Rantala .

Hannu Kuru Turun Palloseuraan, TPS solmi useita jatkosopimuksia

Hannu Kuru pelaa loppukauden TPS-paidassa.

Viime kaudet Tutossa pelannut TPS-kasvatti Hannu Kuru siirtyy loppukaudeksi Turun Palloseuraan. 24-vuotiaan hyökkääjän sopimus TPS:n kanssa kattaa myös ensi kauden. TPS on solminut jatkosopimukset Elias Karvosen , Teemu Väyrysen , Jani Forsströmin ja Lucas Ekeståhl-Jonssonin kanssa.

Jälkipeli: Hirvensalossa toivotaan aikaista talvea

Tämä olisi unelma. Hirvensalon hiihtokeskuksessa toivotaan lumista talvea. Talousmurheista huolimatta tämä kausi on turvattu, mutta tulevaisuus askarruttaa Turun Slalomseuran jäseniä.

Eipä käy kateeksi. Turun Slalomseuran puheenjohtaja Jari Lehtisen puhelin soi lähes taukomatta. Hirvensalon hiihtokeskuksen toiminnasta vastaavan urheiluseuran puuhaihmiset ovat saaneet kääriä hihansa. On pakko painaa pitkää päivää, jotta hiihtokeskuksen rinteet voitaisiin avata myös tänä talvena.

Vuoden 2020 Kalevan kisat järjestetään Turussa kolmen seuran yhteistyönä

Kalevan kisat oteltiin Turussa viimeksi vuonna 2011. Kuvassa Salon Vilppaan korkeushyppääjä Miia Kurppa.

Turun Urheiluliitto, Turun Toverit, Turun Weikot Yleisurheilu ja Paavo Nurmi Gamesia järjestävä PN Turku Oy ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen vuoden 2020 Kalevan kisojen järjestämisestä Turussa 13. – 16.8.2020. Samalla Paavo Nurmi Festival -tapahtumia vuodesta 2013 asti toteuttaneen seurayhtymän yhteistyö tiivistyy entisestään.

Täysosuma
Hän on varjoaankin nopeampi.
Hän on varjoaankin nopeampi.
Nyt näitä saa jo esipakastettuina.
Nyt näitä saa jo esipakastettuina.
Ei se talvi nyt sitten vielä tullutkaan.
Ei se talvi nyt sitten vielä tullutkaan.
Miten niin en voi nukkua sun sängyssä?
Miten niin en voi nukkua sun sängyssä?
"Syksyt vietän piilopirtissä metsän rauhassa."
"Syksyt vietän piilopirtissä metsän rauhassa."
Sydämellistä pottua vaan sullekin!
Sydämellistä pottua vaan sullekin!
Et varmana ehdi ottaa kuvaa.
Et varmana ehdi ottaa kuvaa.
Mäkipyöräilyn rinnalle on vissiin keksitty jokipyöräily.
Mäkipyöräilyn rinnalle on vissiin keksitty jokipyöräily.
Nyt meni painiksi!
Nyt meni painiksi!
Mistäköhän tänään katsois Avaraa luontoa?
Mistäköhän tänään katsois Avaraa luontoa?