Askeleita arkeen -kalenteri innostaa liikkumaan

Talvisilla kävelylenkeillä on paljon hyviä terveysvaikutuksia. Talvisilla kävelylenkeillä on paljon hyviä terveysvaikutuksia. Kuva: Halfpoint

Mielenterveyden keskusliiton Askeleita arkeen -hankkeen tavoitteena on aktivoida mielenterveyskuntoutujia liikkumaan. Liikkuminen parantaa paitsi fyysistä myös psyykkistä kuntoa. Viime elokuussa julkaistiin kahdentoista viikon kävelykalenteri, joka auttaa huonokuntoisiakin lisäämään päivittäistä liikuntaa. Vaikka kalenteri on suunnattu mielenterveyskuntoutujille, se on vapaasti kenen tahansa käytettävissä.

Liikuntasihteeri Kati Rantonen Mielenterveyden keskusliitosta kertoo, että kalenteri on saanut innostuneen vastaanoton ja paljon hyvää palautetta.

– Kalenteri tuli tarpeeseen. Lehdissä ja netissä olevat liikkumiskalenterit ovat usein liian haastavia sellaiselle, joka ei ole liikkunut ollenkaan tai hyvin vähän. Halusimme tehdä matalan kynnyksen kalenterin, jotta kuka vain pääsisi mukaan liikkumaan.

Kalenterin voi tulostaa Mielenterveyden keskusliiton verkkosivuilta. Tammikuusta alkaen kalenteri on ollut ladattavissa myös Android-älypuhelimiin. Suomenkielisen mobiilisovelluksen voi ladata maksutta Google Play -kaupasta. Kävelytehtävien lisäksi sovellus antaa vinkkejä, miten omaa arkea voisi aktivoida muutenkin kuin kävelemällä sekä herättää pohtimaan omaa liikkumista ja liikunnan merkitystä fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin.

Kävelykalenterin laati opinnäytetyönään Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnanohjaajaopiskelija Heidi Hurskainen, ja mobiilisovelluksen teki Jyväskylän ammattikorkeakoulun ohjelmistotekniikan insinööriopiskelija Joonas Lähteinen.

Kävely edistää hyvinvointia monella tavalla. Askeleita arkeen -ohjelma alkaa hyvin kevyillä harjoituksilla. Kävelymäärä nousee pikkuhiljaa viikko viikolta kunnon kohotessa. Aluksi tehdään kymmenen minuutin lenkkejä, lopulta tunninkin kävelyjä.

– Ikävät asiat saattavat unohtua liikkuessa. Kävellessä kaikki aistit pääsevät käyttöön ja huomio kiinnittyy luontoon. Kun ihminen liikkuu säännöllisesti, hän huomaa jaksavansa paremmin ja saa onnistumisen kokemuksia, Rantonen sanoo.

Tavoitteena on, että liikkumisesta tulisi ohjelman myötä luonteva osa arkea. Liikuntaa voi lisätä arjen puuhien lomaan monella tavalla, ja askelia kertyy pienillä valinnoilla.

– Esimerkiksi kauppaan tai kirjastoon voi mennä kävellen. Jos matka on liian pitkä kokonaan käveltäväksi tai pyöräiltäväksi, bussista voi jäädä pois kauemmalla pysäkillä. Auton voi jättää parkkiin kauemmas sisäänkäynnistä. Liikuntaa saa lisättyä myös valitsemalla portaat hissin sijaan, Rantonen vinkkaa.

Merja Kajala

Ihmisen evoluutio vaikuttaa yhteistyöhön ja konfliktikäyttäytymiseen

Ihmiskunnan menestys perustuu yhteistyökykyymme. Silti halki tunnetun historian ja kulttuurien kirjon olemme käyttäneet yhteistyökykyämme tehokkaimmillaan ryhmien välisiin konflikteihin. Tänäkin päivänä ihmiskunnan suurimmat haasteet liittyvät näihin käyttäytymispiirteisiin: kuinka estää väkivaltaiset konfliktit ja kuinka saavuttaa yhteistyö esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Riski uuteen sairaalajaksoon ja ympärivuorokautiseen hoitoon nousee, jos läheisapua ei ole

Iäkkäiden avun tarve on sairaalasta kotiutuessa suuri. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) selvityksen mukaan vain neljä prosenttia arvioitiin kotiutettaessa omatoimiseksi ja puolet kuului kahteen eniten apua tarvitsevien ryhmään. Kolmannes kotiutetuista ei ollut säännöllisten palvelujen piirissä tarkasteluajanjaksolla eikä ollut saanut edes lyhytaikaista kotihoitoa. Kokonaan koti- ja ympärivuorokautisen hoidon palvelujen ulkopuolella olevia oli selvästi useammin läheisapua saavien ryhmässä.

Liikkumalla pienennät riskiä sairastua syöpään

Riittävän liikunnan, terveellisen ravinnon ja painonhallinnan avulla voidaan ehkäistä vähintään kolmannes yleisimmistä syövistä. Euroopan syöpäviikolla haluamme muistuttaa, että jokainen voi itse vaikuttaa riskiin sairastua syöpään. Syöpäviikkoa vietetään 25.–31. toukokuuta.

Urheilu

Turun roller derby -joukkueen ensimmäinen kotipeli vuosiin Kupittaan palloiluhallissa

Roller derbyä pelataan ensi lauantaina Kupittaan palloiluhallissa.

Turkulainen urheiluseura Dirty River Roller Derby pääsee pelaamaan uudessa Kupittaan palloiluhallissa lauantaina 26. toukokuuta yleisölle avoimen kotipelin ensimmäistä kertaa vuosikausiin. Turkua vastaan asettuu Kouvola ja Helsingin Kallio kohtaa Tampereen joukkueen. Tapahtuma on osa kansallista Suomi Cup -sarjaa ja siellä ratkeavat runkosarjan lopulliset sijoitukset.

Menoviikko: Inter metsästää kotivoittoa

RoPSia vastaan kentälle juoksee vähähiuksisempi Mika Ojala. Cup-voitto vei Inter-ikonilta hiukset.

FC Inter palaa ensimmäistä kertaa kotiyleisön eteen Suomen Cupin voiton jälkeen lauantaina 26. toukokuuta. Tuolloin vastassa on yksi alkukauden positiivisimpia yllätyksiä Rovaniemen Palloseura, joka on ollut sekä pelillisesti että tuloksellisesti alkukauden paras joukkue.

F-rallisarjan kolmas osakilpailu ajetaan Raisiossa

Juhlavuottaan viettävä 30-vuotias Raision Urheiluautoilijat ry järjestää F-rallisarjan kolmannen osakilpailun eli Kaasujalka Rallin Varsinais-Suomen teillä lauantaina 26. toukokuuta

Täysosuma
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Just sopiva aika kyläilylle.
Just sopiva aika kyläilylle.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.
Iskä, siellä oli jäätävä krokotiili!
Iskä, siellä oli jäätävä krokotiili!
Alkaa riittää jo tämä Siperian sormen osoittelu.
Alkaa riittää jo tämä Siperian sormen osoittelu.