Ajokorttiuudistus etenee eduskuntaan

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Esityksen tarkoituksena on selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä sekä edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä. Esitetyt muutokset koskevat muita kuin kuorma- ja linja-autokortteja.

Hallitus antoi lakiesityksensä 19. lokakuuta. Uudistus tukee hallituksen normienpurun kärkihanketta.

Ajotaidon hankkiminen ja ajokortin suorittaminen edellyttäisivät myös jatkossa opetusta, mutta opetuksen sisällön tarkasta määrittelystä luovuttaisiin. Ajo-opetuksen antaminen ja ajoharjoittelu olisivat edelleen luvanvaraisia, ja opetukseen sisällytettäisiin turvallisuuteen painottuvia osioita.

– Muutoksilla otetaan nykyistä paremmin huomioon oppilas: mitä hän osaa, mikä koulutusvaihtoehto sopii hänelle ja kuinka paljon opetusta hän tarvitsee. Ajokorttikoulutuksen hankkimiseen tulee enemmän vaihtoehtoja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) toteaa.

Uudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota liikenteen turvallisuuteen.

– Liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi sekä teoria- että ajokokeiden vaativuutta lisätään, ja henkilöautokorttien suorittajille esitetään pakolliseksi kahdeksan tunnin mittaista riskientunnistamiskoulutusta, Berner sanoo.

Bernerin mukaan lakiesityksellä on tarkoitus purkaa Suomen EU:ta tiukempaa kansallista sääntelyä, edistää digitalisaatiota ja sähköistä asiointia sekä keventää viranomaisten ja opetusta antavien yritysten hallinnollista taakkaa.

Ajokorttien suorittaminen muuttuisi tutkintopainotteiseksi samalla kun tutkintojen vaativuutta nostettaisiin. Viranomaisten vahvistamista opetussuunnitelmista ja B-kortin nykyisestä vaiheistuksesta luovuttaisiin.

Tutkintojen vaativuuden ohella tehostettaisiin uusien kuljettajien rikkomusseurantaa. Ajokortin palauttaminen ajokiellon jälkeen edellyttäisi riskikäyttäytymisen ehkäisemiseksi lisäkoulutusta, jos ajokieltoon johtavat liikennerikokset on tehty kahden ensimmäisen vuoden aikana.

Ajokortteja suorittavilta edellytettäisiin liikenneturvallisuuteen liittyviä koulutusjaksoja. Ensimmäistä ajokorttia suorittavilta vaadittaisiin liikenteen perusteita koskeva neljän tunnin koulutus, joka voitaisiin antaa myös koulussa. Muutoin koulutukset annettaisiin autokoulussa tai kouluttajana olisi muu Trafin hyväksymä taho. B-korttia suorittavalta vaadittaisiin kahdeksan tuntia kestävä riskientunnistuskoulutus.

Pakollista olisi myös vähimmäismäärä ajo-opetusta ensimmäistä moottoripyöräkorttia ja auton B-korttia suorittaville. Vähimmäismäärä moottoripyörälle olisi viisi tunti (nyt 9 h) ja B-luokassa kymmenen tuntia (nyt 18 h).

Vähimmäisikä B-kortin ajokorttiopetuksen aloittamiseen laskettaisiin 16 vuoteen, mutta kortin saisi vasta 18-vuotiaana. Poikkeuksena tästä on ammatillinen kuljettajakoulutus, jossa oleva voisi saada ajokortin 17-vuotiaana. Lisäksi ajokortin vähimmäisiästä myönnettäviin poikkeuslupiin ehdotetaan lievää kevennystä, jotta nuorten ja näiden perheiden välttämättömät kulkemistarpeet voitaisiin ottaa paremmin huomioon.

Muita kuin kuorma- ja linja-auton ajokortteja haettaessa terveysvaatimusten täyttymisestä annettaisiin hakijan vakuutus. Ajokortteja uudistettaessa lääkärinlausunto vaadittaisiin hakijan täytettyä 70 vuotta.

Traktoriluokkiin ja traktoriajokortteihin ehdotetaan useita uudistuksia. LT-ajokorttiluokasta luovuttaisiin. T-luokan ajokortti oikeuttaisi eräitä ajoneuvoluokkaan T3 kuuluvia traktoreita lukuun ottamatta kuljettamaan traktoreita, joiden rakenteellinen nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa.

T3-luokan traktorit, kuten traktorimönkijät, joiden enimmäisnopeus on 40–60 kilometriä tunnissa sisällytettäisiin AM-ajokorttiluokkaan mopoautojen rinnalle. Traktoreita saisi kuljettaa myös auton B-luokan ajokortilla.

Lausuntokierroksen jälkeen lakiluonnokseen tehtiin useita muutoksia. Jarrupoljinvaatimuksen esitetään pysyvän opetus- ja tutkintoajoneuvoissa ennallaan, mutta muutoskatsastusvaatimuksesta ja pakollisesta kytkinpolkimesta kouluautossa luovuttaisiin.

Traktorimönkijöiden kuljettamisen vaatimukset yhdenmukaistettaisiin mopoautojen kuljetusvaatimusten kanssa, ja myös mopokortin suorittamiseksi vaadittaisiin ajokoe. B-luokassa pidennettäisiin ajokokeen kestoa.

Opetusluvanhakijan rikostaustan selvittäminen säilytettäisiin, mutta opetuslupaopettajan kokeesta luovuttaisiin. Kokemuksen perusteella moottoripyörän ajokorttiluokkaa voisi korottaa molemmilla EU:n mahdollistamilla tavoilla eli ajokokeella ilman koulutusta tai koulutuksella (7 h) ilman ajokoetta.

Sairaan- ja terveydenhoitajille annettaisiin oikeus ilmoittaa terveysvaatimusten puutteista jatkuvan päihteiden väärinkäytön takia.

Lakiehdotuksessa esitetään lisäksi eräitä muutoksia ulkomaisten ajokorttien hyväksymiseen. Jatkossa Manner-Suomessa saisi ajaa muillakin kuin EU- ja ETA-valtioissa ja Geneven ja Wienin kansainväliseen tieliikennesopimukseen liittyneissä valtioissa myönnetyillä ajokortteilla. Tämä tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi kiinalaiset matkailijat saisivat ajaa Kiinassa myönnetyillä ajokorteilla Suomessa.

Lain voimaantuloajaksi esitetään 1.7.2018, lukuun ottamatta ulkomaisten ajokorttien hyväksymistä, joka tulisi voimaan 1.2.2018.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Videomapping herättää esineitä eloon

Videomapping on menetelmä, jossa rakennuksiin ja muihin kolmiulotteisiin objekteihin heijastetaan animaatiota. Taideakatemian Köysiratagalleriassa nähdään, mitä menetelmällä muovautui eri alojen opiskelijoiden käsissä.

Väitös: Pitkäkään lasten kotihoito ei välttämättä heikennä äidin uranäkymiä

Sirpa Weckström.

VTM, KTM Sirpa Weckström on tutkinut Turun yliopistoon tekemässään väitöskirjassa lasten kotihoitoa sekä äitiyden ja palkkatyön yhdistämistä äitien subjektiivisesta näkökulmasta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka suomalaiset äidit olivat hoitaneet lapsiaan verrattain pitkään kotona, arvioivat he kotona vietetyn ajan heikentäneen uraansa harvemmin kuin äidit 11 muussa Länsi-Euroopan maassa. Saatujen tulosten perusteella valinnanvapautta tukeva lastenhoitopolitiikka saattaa vähentää subjektiivisesti koettuja uravaikutuksia.

Aloittaneiden yritysten lukumäärä lisääntyi kuudella prosentilla

Tilastokeskuksen mukaan uusia yrityksiä perustettiin 6 429 viime vuoden neljännellä neljänneksellä. Toimialakohtaisesti eniten yrityksiä aloitti ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan toimialalla ja maakuntakohtaisesti eniten Uudellamaalla.

Väitös: Työstressi lyhentää työuria merkittävästi

Anne Juvani.

Työstressiä kokevilla kuntatyöntekijöillä on jopa kaksinkertainen riski päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle verrattuna työntekijöihin, jotka eivät koe työstressiä. Tulos käy ilmi Turun yliopistossa väittelevän LL Anne Juvanin väitöskirjasta.

Hirvensalon kirjasto sulkee ovensa toukokuussa

Hirvensalon kirjasto muuttaa Syvälahden monitoimitaloon.

Hirvensalon lähikirjasto sulkee ovensa 14. toukokuuta. Kirjasto jatkaa taas toimintaansa uudessa Syvälahden monitoimitalon tiloissa 1. elokuuta. Muutto aiheuttaa muutoksia kirjastopalveluissa.

Kasvihuoneet ostavat lämpöenergiaa

Maa- ja puutarhatalouden energian kulutus vuonna 2016 oli 11 381 gigawattituntia (GWh). Sähkön kulutus lisääntyi edelliseen kyselyvuoteen 2013 verrattuna 1 351 gigawattitunnilla, lisäystä oli 13 prosenttia. Puu- ja peltopohjaisen energian osuus oli 44 ja turvepohjaisten energialähteiden osuus viisi prosenttia kokonaiskulutuksesta. Öljynkulutuksesta valtaosa oli moottoripolttoöljyä. Maa- ja puutarhatalouden osuus Suomen energian kokonaiskulutuksesta oli kolme prosenttia.

Urheilu

Kehitysvammaiset kokoontuvat yleisurheilukisoihin Paavo Nurmen stadionille

Kehitysvammaisten yleisurheilukisat pidetään tänä vuonna Turussa maanantaina 14. toukokuuta kello 9–14 Paavo Nurmen stadionilla. Kisoihin odotetaan saapuvan noin 350 osallistujaa Turun ja ympäristökuntien, Uudenkaupungin, Salon ja Pöytyän toimintakeskuksista ja kouluista.

Jerry Kvarnström ottelee Ruotsissa

Jerry Kvarnström.

Turkulainen pitkän linjan kamppailija Jerry Kvarnström matkustaa 19. toukokuuta Tukholmaan Superior 17 -vapaaottelutapahtumaan, jossa hän kohtaa ruotsalaisen Simon Sköldin . Sköld otteli vuonna 2013 Suomessa kaksi kertaa tappiollisesti Cage -promootion illoissa.

Otteluanalyysi: Inter sai sen, mitä halusi

Henrik Moisander.

Inter puolusti HJK:ta vastaan alusta asti niin syvältä ja vältti kaikkia riskejä, että 0-0 näytti maksimitulokselta. Sen Inter kuitenkin sai.

Jani Hyytiäinen palaa FBC Turkuun

Jani Hyytiäinen.

FBC Turun kasvatti Jani Hyytiäinen palaa keltapaitoihin viiden vuoden liigakierroksen jälkeen. Kierrokseen kuului neljä kautta Turun Palloseurassa ja yksi Viikingeissä. Kahtena viime kautena Tepsin parhaana pistemiehenä Tupla-tunnusta paidan selkämyksessään kantanut Hyytiäinen on mieluisa vahvistus Beeceelle.

TPS Salibandyn liigajoukkueen runko kasassa

Olli Laine (kesk.).

Salibandyliigakausi 2017-18 päättyi viime viikonloppuna Classicin kultajuhliin. TPS:n miesten joukkueen osalta kausi päättyi puolivälierävaiheeseen, jossa Jyväskylän Happee oli kolmatta vuotta putkeen turkulaisia etevämpi marssien aina finaaliin asti.

Ura haluaa houkutella nuoria lupauksia Kaarinaan

Kaarinan Ura nousi ensi kaudeksi Korisliigaan voittamalla 1. divisioona A:n. Ensi kaudella joukkue on haastaja, mutta päävalmentaja Kristian Palotie sanoo, ettei Kaarinassa lähdetä Korisliigaan rämpimään.

Kun Kristian Palotie keväällä 2017 allekirjoitti Ura Basketin kanssa päävalmentajasopimuksen puhuttiin Korisliigaan noususta maltillisella aikataululla. Nousu oli tavoitteena muutaman vuoden päästä. Kävi kuitenkin niin, että Kaarinassa juhlittiin nousua jo tänä keväänä. kun miesten 1. divisioona A:n loppuotteluissa HBA Märsky kaatui otteluvoitoin 3–1.

Täysosuma
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.
Iskä, siellä oli jäätävä krokotiili!
Iskä, siellä oli jäätävä krokotiili!
Alkaa riittää jo tämä Siperian sormen osoittelu.
Alkaa riittää jo tämä Siperian sormen osoittelu.
Rakkaus ei höyheniin katso.
Rakkaus ei höyheniin katso.
Jos ei oo varaa kauppakassiin, niin edes ostoskärryyn.
Jos ei oo varaa kauppakassiin, niin edes ostoskärryyn.
En tiedä mikä se oli, mutta Mordorin suuntaan se paineli.
En tiedä mikä se oli, mutta Mordorin suuntaan se paineli.