Lifestyle

Väitös: Kehittävätkö digitaaliset pelit

Digitaalisia pelejä käytetään entistä enemmän kouluissa. Vaikka niiden uskotaan olevan motivoivia oppilaille, todisteet tämän tueksi ovat olleet vähäisiä. Turun yliopistossa toteutetussa tutkimuksessa selvisi, että matemaattisella oppimispelillä Number Navigation Game oli positiivisia vaikutuksia matematiikan oppimiseen, mutta ei oppilaiden motivaatioon. Näiden tulosten perusteella oppimispelit ovat hyvä lisä muihin opetusmenetelmiin, mutta ne tulee valita todistettuihin oppimistuloksiin perustuen, eikä siksi että niiden oletetaan motivoivan oppilaita.
Lifestyle

Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö liiketoiminnan kasvun avain Suomelle

Vettä kierrättävien ja säästävien ratkaisujen kysyntä kasvaa voimakkaasti ja ruuantuotanto lisääntyy vesialueilla. Suomi voi tarjota kilpailukykyisiä ratkaisuja maailman haasteisiin, kun julkinen ja yksityinen sektori tekevät tavoitteellista yhteistyötä. Sinisen biotalouden kestävää liiketoimintaa tukevan tutkimuksen ja osaamisen painopisteet on määritelty laajassa yhteistyössä. Biotalous ja puhtaat ratkaisut -ministerityöryhmä hyväksyi sinisen biotalouden tutkimusagendan 12. kesäkuuta.
Lifestyle

Suomalaiset käyttävät rahaa lomaansa entistä enemmän

Ferratumin suosittu Kesäbarometri toteutettiin nyt kahdeksatta kertaa ja siihen osallistui ennätysmäärä vastaajia, lähes 22 000 kotitaloutta 18 maasta ympäri maailman. Suurimman osan palkastaan kesälomaan aikovat käyttää norjalaiset (68.5 prosenttia), kun taas naapurimaa Ruotsissa linja on tiukentunut: viime vuonna ruotsalaiset käyttivät kesälomaansa lähes puolet tuloistaan, kun tänä vuonna suunnitelmissa on käyttää alle 40 prosenttia. Pohjoismaissa kortit ovat syrjäyttäneet käteisen ja Ruotsi, Norja, Kanada ja Alankomaat ovat ahkerimpia mobiilipankkipalveluiden käyttäjiä.
Lifestyle

Sosiaalisen median vaikutus vähäinen lomia suunniteltaessa

Painettu sana on edelleen voimissaan matkojen ideoimisessa. Lähes neljäsosa suomalaisista inspiroituu painetuista matkaesitteistä. Myös puskaradiolla on merkitystä. Sen sijaan sosiaalisen median vaikutus lomia suunniteltaessa on vähäinen. Kuusi kymmenestä suomalaisesta ei koskaan ideoita lomamatkoihin blogeista ja Facebookista.Instagramin ja YouTuben merkitys on lomahaaveissa vielä pienempi. Seitsemän kymmenestä suomalaisesta ei koskaan saa niistä inspiraatiota lomamatkoihinsa.