Tallink-konserni teki 23,9 miljoonan euron tappion kvartaalilla, joka yleensä on huippusesonki
Tallink-konserni on julkaissut kolmannen vuosineljänneksen ja ensimmäisen yhdeksän kuukauden tuloksensa. Yhtiö ei odota tekevänsä voittoa koko tilikaudella 2020.
Vuoden kolmannen neljänneksen, joka on normaalisti korkeasesonkia, tappio oli 23,9 miljoonaa euroa (54,6 miljoonaa euroa voittoa viime vuonna vastaavana aikana). Kolmannen vuosineljänneksen tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja oli 5,7 miljoonaa euroa ja pysyi positiivisena yrityksen merkittävien toimintojen vuoksi aloittaa useita uusia linjoja ja reittejä (83,2 miljoonaa euroa).
Konsernin kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto laski 50 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 143,7 miljoonaa euroa (287,8 miljoonaa euroa). Vuosineljänneksen aikana yhtiön lipputuotot laskivat 58,6 prosenttia, laivamyynnit 50,6 prosenttia, rahtituotot 21,5 prosenttia ja hotellimajoitustuotot 73,2 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kolmannella neljänneksellä yhtiö sai huomattavasti vähemmän suoraa ja epäsuoraa taloudellista tukea verrattuna vuoden toiseen neljännekseen.
Kolmannen vuosineljänneksen aikana yhtiön toiminta suuntautui yhtiön pitkän aikavälin kannattavuuden turvaamiseen, mukaan lukien yhtiön toimintojen uudelleenjärjestelyjen aloittaminen, sadan miljoonan euron käyttöpääomalainan ensimmäisen 40 miljoonan euron erän nostaminen KredExiltä ja ennakkomaksut uudelle pika-alus MyStarille. Konsernin kokonaisinvestoinnit kolmannella vuosineljänneksellä olivat 53,8 miljoonaa euroa.
Vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana konserni on tehnyt 81,5 miljoonan euron nettotappion (44,2 miljoonaa euroa nettovoittoa viime vuonna samaan aikaan). Konsernin liikevaihto yhdeksän kuukauden aikana laski 49,7 prosenttia verrattuna vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon ja oli 363,6 miljoonaa euroa.
Tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja laski merkittävästi vuoden 2020 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon ja oli 6,9 miljoonaa euroa (137,7 miljoonaa euroa).
– Tämän haastavan vuoden kolmas neljännes on ollut varsinaista ylä- ja alamäkeä. Aloitimme vuosineljänneksen erittäin optimistisesti avaamalla uusia reittejä ja toteuttamalla suunnitelmia toivoen jonkinlaista elpymistä. Vuosineljännes kuitenkin päättyi samanlaiseen tilanteeseen, jossa olimme vuoden ensimmäisen neljänneksen lopussa. Uusilla reiteillä, erikoisristeilyillä ja upealla tiimityöllä saimme kuitenkin takaisin ainakin osan menetetystä liiketoiminnasta. On hienoa, että tehtyjen matkojen määrä väheni vain seitsemän prosenttia verrattuna vuoden 2019 kolmannekseen, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
– Koska ulkopuolinen tuki väheni kolmannella vuosineljänneksellä eikä merkittäviä tukia viimeisellä vuosineljänneksellä saatu, meidän oli käynnistettävä sopeuttamistoimet koko organisaatiossamme. Tuki oli yhteensä vain 4,9 miljoonaa euroa ja pääasiassa Ruotsin valtion myöntämää palkkatukea.
– Vuoden 2020 alussa meillä oli yrityksessämme yli 7 200 työlleen omistautunutta ja intohimoista matkailualan työntekijää. Tämän vuoden lopussa työntekijöidemme määrä on pudonnut alle 5 000:n. Tämä tarkoittaa, että yli 2 000 todellista ihmistä perheineen ja tulevaisuuden suunnitelmineen kohtaa nyt epävarmat ajat. Pelkästään kolmannen vuosineljänneksen lopussa joukossamme on 19,9 prosenttia vähemmän työntekijöitä kuin vuoden 2019 kolmannen vuosineljänneksen lopussa. Emme pystyneet Virossa aloittamaan mitään irtisanomisprosesseja ennen syyskuuta Viron hallituksen huhti-kesäkuulle myöntämän palkkatukijärjestelmän vuoksi, joka kielsi irtisanomiset tiettynä ajanjaksona.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)