Varsinais-Suomen matkailu otti digiloikan
Varsinais-Suomessa matkailutoimialan haasteisiin on vastattu kehittämällä alan toimijoita palveleva digitaalinen yhteistyöalusta. Turun kaupunki on lisäksi avannut matkailijoita palvelevan Clean&Safe Turku -sivuston. Toimenpiteillä vahvistetaan alueen edellytyksiä olla entistä paremmin palveleva ja terveysturvallinen matkailukohde.
Sekä uusi digitaalinen kehittämisalusta että Clean&Safe Turku -konsepti verkkosivuineen julkistettiin keskiviikkona 2. joulukuuta maakunnan matkailutoimijoiden yhteisessä Katse kohti tulevaa -hybriditapahtumassa.
Turkulaiset matkailu- ja tapahtuma-alan toimijat ovat yhdistäneet voimansa kertoakseen, että Turku on turvallinen matkailu- ja tapahtumakohde koronasta huolimatta. Turun kaupungin sivuille julkaistu oma Clean&Safe Turku -sivusto on avautunut osoitteessa www.cleanandsafeturku.fi.
Sivustolle on kerätty kaikki tarvittava tieto matkailijoille ja kaupunkilaisille siitä, miten Turussa yritykset ja eri toimijat ovat sitoutuneet Clean&Safe Turku -toimintamalliin. Clean&Safe Turku -sivustolle on koottu myös yhteen kaikki jo käytetyt suositukset, viranomaismääräykset ja sertifikaatit, joita matkailu- ja tapahtuma-ala noudattaa.
Sivustolta löytyvät kaikki yritykset ja tapahtuma-alan toimijat, jotka ovat jo nyt mukana Clean&Safe Turku verkostossa. Mukana olevat toimijat tunnistaa toimipaikan ovissa ja verkkosivuilla olevista Clean&Safe Turku -tunnuksista. Clean&Safe -sanapari on käytössä kansainvälisesti useissa kaupungeissa kautta maailman, joten se alkaa olla myös matkailijoille tuttu.
Turku Science Park Oy koordinoi matkailu- ja tapahtuma-alan Clean&Safe Turku -toimintamallia. Täyttämällä toimintamallin kriteerit, yrityksen on mahdollista osallistua Clean&Safe Turku -yritysverkostoon ja saada tunnus käyttöönsä.
Alusta on maksuton kaikille matkailuyrityksille ja -toimijoille. Kyseessä on Varsinais-Suomen maakunnan yhteinen työkalu: tekninen sähköinen alusta, johon kehittämistyö saadaan organisoitua järjestelmällisesti. Alustan ansiosta matkailun ajantasainen tieto kootaan yhteen paikkaan ja analysoidaan niin, että tieto on helposti eri yritysten hyödynnettävissä oman liiketoimintansa kehittämisessä.
Alusta mahdollistaa myös yritysten yhteistyöverkoston ja yhteistyön kasvattamisen. Tällöin markkinoille saadaan nopeammin yhdessä suunniteltuja palvelukonsepteja. Erityisen tärkeä alusta on koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)