Pohjoismaiset yritykset selvinneet koronakriisistä hyvin, Suomi selvästi naapureita jäljessä
Suomalaisyritykset ovat jääneet arvonluonnissa koronavuotena Pohjoismaiden hännille. Suomalaiset häviävät muille pohjoismaisille yrityksille selvästi, kun tarkastellaan, miten hyvin yritykset ovat kyenneet luomaan tänä vuonna arvoa osakkeenomistajilleen. Tämä selviää konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin tuoreesta raportista. Maailmanlaajuisessa vertailussa pohjoismaiset yritykset ovat selviytyneet koronan aiheuttamasta talouskriisistä muita paremmin.
Pohjoismaiset yritykset ovat menestyneet koronavuotena kansainvälisessä vertailussa hyvin. Konsulttiyhtiö Boston Consulting Group (BCG) analysoi yritysten arvonluontia osakkeenomistajille kuluvan vuoden tammikuun ja marraskuun välillä. Pohjoismaiset yritykset pärjäävät vertailussa erinomaisesti, sillä ne loivat omistajilleen keskimäärin 14 prosenttia enemmän arvoa kuin kilpailijansa maailmalla.
Vaikka uutinen on Pohjoismaille hyvä, suomalaiset yritykset olivat pandemian aikana järjestelmällisesti muita pohjoismaisia yrityksiä heikompia arvonluojia. Sama trendi näkyi kaikilla toimialoilla energia-alaa lukuun ottamatta.
Kun BCG:n tarkasteli kesällä yritysten arvonluontia tammi- ja kesäkuun välisenä aikana, pohjoismaiset yritykset loivat kolme prosenttia enemmän arvoa osakkeenomistajilleen kuin kilpailijansa maailmalla. Kun tarkastelua jatkettiin marraskuuhun asti, ero oli kasvanut jo 14 prosenttiin.
Pohjoismaiden keskinäinen järjestys on kuitenkin muuttunut syksyn aikana. Vielä kesällä tanskalaisyritykset olivat suoriutuneet parhaiten ja norjalaiset huonoiten. Nyt ruotsalaiset ovat kuitenkin nousseet vertailun kärkeen ja suomalaiset yritykset tippuneet listan hännille. Ruotsalaisyritykset ovat luoneet keskimäärin 17 prosenttia globaaleja kilpailijoitaan enemmän arvoa osakkeenomistajilleen, kun suomalaiset ovat luoneet vain 7 prosenttia enemmän.
– Globaalissa kilpailussa Suomi on edellä, mutta vertailu samankaltaisessa ympäristössä toimiviin naapurimaidemme yrityksiin antaa aihetta pohtia, tuleeko suomalaisyrityksille haasteita kilpailla tulevaisuudessa. Yrityksissä pitäisi herätä uudistumaan, sanoo BCG:n osakas Mikko Tynkkynen.
Suomalaiset teollisuusyritykset ovat tutkimuksen mukaan jäänet pohjoismaisten kilpakumppaneidensa lisäksi myös globaalien kilpailijoiden kelkasta. Suomalaisten teollisuusyritysten arvonluonti on ollut vain kaksi prosenttia, kun globaalisti alalla on luotu arvoa yhdeksän prosenttia ja Pohjoismaissa keskimäärin 13 prosenttia.
Suomalaisten teollisuusyritysten kasvu ja kannattavuus olivat linjassa viime vuoden lukujen kanssa. Kaikissa Pohjoismaissa myynnin laskun vaikutus voittoihin on ollut yllättävän pientä luultavasti nopeasti toteutettujen vastatoimien takia.
– Tästä voidaan päätellä, että suomalaisten teollisuusyritysten huonompi tuotto johtuu pessimistisistä odotuksista pidemmällä aikavälillä. Tätä vastaan voidaan taistella esimerkiksi yrityksen kulurakennetta uudistamalla, digitalisoimalla toimintoja, yrityskaupoilla ja kokonaisvaltaisilla rohkeilla muutoksilla. Ne ovat avaimia tulevaisuuden voittoon, Tynkkynen summaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)