Klassikkosuklaa täyttää sata vuotta
Fazerin Sininen täyttää sata vuotta. Se valmistetaan edelleen alkuperäistä reseptiä mukaillen Vantaan Fazerilassa. Suklaa syntyy suomalaisesta maidosta ja kaakaosta vuonna 1922 saatua reseptiä mukaillen.
– Tuore maito antaa Fazerin Siniselle ainutlaatuisen makuprofiilin ja erottaa meidät useimmista muista maitosuklaista. Toinen salainen ainesosamme on henkilöstömme omistautuminen ja makuasiantuntijuus. Nämä taidot eivät ole kopioitavissa, toteaa Heli Anttila, Fazer Makeisten tuotekehitysjohtaja.
Klassikkosuklaata viedään jo kymmeniin maihin.
– Olemme ylpeitä matkastamme. Suuri osa suomalaisista muistaa Fazerin Sinisen jo lapsuudestaan ja arvostaa tuotetta. Kun suomalaiset liikkuvat maailmalla, he vievät usein lahjaksi Fazerin suklaata. Tuote on osa suomalaisuutta, Anttila kertoo.
Fazerin Sinisen resepti saatiin aikanaan lahjaksi ystävänpalveluksesta. Juhlavuosi on omistettu hyvän mielen jakamiselle, ja Fazerin Sinisen juhlapakkaus pitää sisällään yllätyksen. Juhlahumu huipentuu syksyn 100 vuotta hyvää -kampanjaan.
– Haluamme muistuttaa suomalaisia siitä, kuinka helppoa pienten hyvien tekojen lisääminen arkeen on. Kutsumme kaikki kuluttajat mukaan kiltteyshaasteeseen, mutta tekeminen lähtee meistä fazerilaisista itsestämme. Ilman hyvää tahtoa toisille ei olisi olemassa juuri sitä Fazerin Sinistä, jonka me tunnemme, Fazerin suklaatuotteiden markkinointipäällikkö Linda Lukkarinen kiteyttää.
Posti kunnioittaa juhlavuotta julkaisemalla Paula Salvianderin suunnitteleman upean postimerkin, jossa juuri avatun Fazerin Sinisen suklaapalat kurottuvat merkistä ulospäin.
– Uusia tuotteita kehitetään jatkuvasti suomalaisten toiveiden pohjalta. Viime vuosina esimerkiksi kasvipohjaiset tuotteet ovat olleet laajasti kokeilussa, ja kaurasta tehtyjä herkkuja tulee myös Karl Fazer -tuoteperheeseen. Perheen uusin tulokas, vuoden 2022 aikana kauppojen hyllyille rantautuva Fazer Oat Choco vastaa vegaanisen suklaan kysyntään, Lukkarinen kertoo.
Fazerin Sininen väri on rekisteröity tavaramerkki, väri symboloi Karl Fazerille Suomen luontoa ja itsenäistä isänmaata.
Fazerin Sininen on syntynyt ystävänpalveluksesta. Kiitoksena ystävällisestä elkeestä tuttava lahjoitti perheelle sveitsiläisen suklaan salaisen reseptin. Reseptissä konkretisoituu ajatus ”lahjasta, joka jatkaa antamista”, sillä vielä tänäkin päivänä suklaa valmistetaan reseptin mukaisesti. Huippusalaiseen reseptiin ei pääse käsiksi edes tehtaanjohtaja.
Suomessa makuvarianteista suosituin on hasselpähkinä. Fazerin Sinistä viedään eniten Ruotsiin.
Lähes joka neljäs vie suklaata tuliaiseksi ulkomaille. Fazerin suklaata vievistä vastaajista nimenomaan Fazerin Sininen -suklaata tuliaiseksi valitsee 76 prosenttia.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)