Kuolematon legenda – koeajossa Toyota Hilux 2.8 D-4D Double Cab 4WD
Muutamat automallit nousevat ajan myötä niin legendaarisiksi, että niiden valmistamisen lopettaminen tuntuisi suorastaan rikokselta. Yksi näistä on Toyota Hilux -lava-auto, jonka voi valistuneesti arvata olevan aikanaan Toyotan viimeinen malli, jossa dieselmoottori vielä möyryää.
Jos Toyotan valttina onkin ollut luotettavuus ja toiminta Suomen vaihtelevassa ilmastossa, niin Hiluxin legenda rakentuu nimenomaan tämän ympärille. Se on kestävä juhta niin aavikoilla kuin lumilakeuksillakin. Top Gear -ohjelmaa katsoneet muistavat sarjan ehkä ikonisimman käyttötestin, jossa käytetty Hilux muun muassa ajettiin jyrkkiä kivirappusia alas, jätettiin hiekkarannalle nousuveden armoille ja lopuksi autoparka vielä sijoitettiin räjäytettävän kerrostalon katolle. Kone murahti joka kerta käyntiin pienen perustyökaluilla kilkuttelun jälkeen.
Koeajoon saatu versio on kaksipaikkainen täysdiesel Invincible-varustetasolla. Jo autoon nousemisessa on tiettyä rehvakkuutta, kun jalkaa täytyy todella nostaa sisään. Alusta on maastokelpoisuuden vuoksi korkea, mutta tuntuma ratin takana on muutoin hyvin henkilöautomainen. Automaattivaihteisto tekee ajamisesta miellyttävää ja dieselmoottori jyrisee muhkeasti alla.
Syrjäisellä, savirännin reunustamalla maastokentällä saa maistiaisen Hiluxin maastokyvyistä, vaikka mistään todellisesta off-road-maastosta ei voidakaan puhua. Meno on sen verran raisua ja varmaa, ettei tällä autolla epäilyttäisi poiketa tieverkoston ulkopuolelle tai olla käymättä talvella auraamattoman taipaleen kimppuun.
Jalkatilaa on huomattavan reilusti, sillä pidempijalkainenkin saa ojennettua ajossa tarpeettoman vasemman varpaita myöten kokonaan suoraksi. Tavaratilaa on sekä ohjaamossa että lavalla hulppeasti, sillä työ- ja kuljetusajoneuvoksihan Hilux on suunniteltu.
Nykyisissä oloissa jää eniten miettimään Hiluxin päästöjä ja kulutusta. Kun keskikulutus on valmistajan mukaan yli yhdeksän litraa sadalla, nousee kulutus kaupunkiajossa reilusti toiselle kymmenelle. Hiilidioksidipäästöt ovat 242 g/km, joten omistajaa odottaa vuosittain ainakin tuntuva käyttövoimaverolasku, polttoainelaskujen ohella. Pelkäksi kaupunkiautoksi Hiluxia ei kannatakaan hankkia, sillä sen koko ulkoinen olemuskin vaatii päästää rankempien taipaleiden kimppuun.
Ominaisuudet
• Malli: Hilux 2.8 D-4D aut
• Iskutilavuus (cm³): 2 755
• Teho: 204 hv
• Vääntö: 500 Nm
• 0–100 km/h: 10,7 s
• Huiput: 175 km/h
• Kulutus (WLTP): 9,2 l / 100 km
• CO² (WLTP): 242 g/km
• Hinta: alk. 56 081 €
Teemu P. Peltola