Ecolocal Marketin Helena Opas uskoo second hand -myymälöiden haastavan brändimyymälät
Ekologiset ja eettiset arvot nousevat kuluttamisessa yhä enemmän pinnalle. Vastuullisuus onkin kasvava trendi, ja tietoisuutta sen mahdollisuuksista lisätään jatkuvasti. Yrityksillä on mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuteen rakentamalla vastuullista liiketoimintaa.
Forum Korttelissa sijaitsevassa Ecolocal Marketissa ekologisuus huomioidaan monella tasolla.
– On tärkeää, että uudet tuotteet ovat ajattomia ja materiaalit pitkäikäisiä. Second hand -puoli taas mahdollistaa sen nopeamman uudistumisen ja trendien mukana pysymisen, kun ihmiset tuovat sinne tietynlaisia vaatteita, kertoo Ecolocal Marketin perustaja Helena Opas.
Yrittäjä voi määritellä yritykselleen sopivimmat vastuullisuuden painopisteet ja toteutustavat. Opas kertoo, kuinka vastuullisuus voi olla läsnä koko prosessissa brändien valinnasta materiaaleihin ja liikkeen sisustukseen.
– Se, että yritetään saada paikallisten brändien mallistoja ja tiedetään, missä tuotteet tehdään ja kuka ne tekee, hän kuvaa.
Jos tuotteet ovat paikallisilta yrittäjiltä, se tuo mahdollisuuksia myös asiakaspalveluun. Opas tuo esille tilanteen, jossa asiakas oli sovittanut housuja ja todennut niiden olevan liian lyhyet.
– Ei ole mikään ongelma. Katson, kuinka paljon lisätään pituutta ja tilaan. Sillä tavalla asiakas saa ne laadukkaat housut juuri itselle tehtyinä.
Yritysten ekologisista valinnoista leviää tietoa etenkin sosiaalisen median kautta, ja se onkin markkinoinnin perusta. Oppaan mielestä merkittävintä markkinoinnissa on se, että pystyy kertomaan tarinoita ja faktoja tuotemerkkien takaa.
– Ei pelkästään mainoskuvia, vaan oikeasti kerrotaan asioista ja herätetään ajatuksia, hän kuvailee.
Vastuullinen kuluttaminen on kasvava trendi. Opas ajattelee, että muutos lähivuosina on ollut nopeaa, ja second handin suosio tulee kasvamaan.
– Kävin keväällä Rotterdamissa, ja siellä kauppakaduilla en enää erottanut, mikä on brändimyymälä ja mikä käytettyjen vaatteiden myymälä, Opas mainitsee.
Hän uskoo, että tulevaisuudessa tulee olemaan omia putiikkeja, jotka perustuvat juuri second handiin, ja käytettyjä vaatteita myyvät yritykset kuratoivat valikoimaa yhä enemmän liikkeen omaan tyyliin. Opas näkee, että Turulle second hand on loistava mahdollisuus.
– Turku on sopivan kompakti, ja liikkeestä toiseen pystyy kävelemään. Näen, että tässä on Turun iso valtti.
Maailmassa, jossa halpaa pikamuotia pursuaa ovista ja ikkunoista, kestävän ja ainutlaatuisen vaatteen löytämisen mahdollisuus vetää ihmisiä puoleensa.
– Ihmiset ovat valmiita ostamaan, kun kyseessä on oikeasti jotain uniikkia ja laadukasta. Kun tietoisuus leviää, uskon että ilmiö tulee laajenemaan, Opas pohtii.
Hän uskoo, että myös vuokraustoiminta tulee yleistymään, ja vintage-helmet sekä juhlavaatteet kiertävät sillä tavoin vaatekaapista toiseen.
Yrittäjä on pitkälti itse vastuussa liiketoiminnastaan ja yrityksen viestimistä arvoista. Pitkään yrittäjänä toiminut Opas ajattelee, että avoimuus, aitous ja ymmärrys alasta, jolla toimii ovat tärkeitä asioita yritystoiminnassa.
– Esimerkiksi second hand -puolella täytyy ymmärtää vaatteiden materiaaleja, huoltamista ja aikakauteen sitoutuneisuutta.
Vaateteollisuuden ongelmien ratkaiseminen on hänen mukaansa tärkeä osa nykypäivää.
– Isotkin toimijat ovat heränneet ja tehneet asioiden eteen jotain. Uskon, että koko tämä ala tulee muuttumaan, ja uusia konsepteja on kehitteillä koko ajan, Opas visioi vaatealan tulevaisuutta.
Maikki Flygare
Kirjoittaja on Turun klassillisen lukion mediakurssilainen.















