Lähijunien paluu Toijalan radalle lähempänä kuin 30 vuoteen – kunnat haluavat tunnin vuorovälin junaliikenteen Turun ja Tampereen välille

Radanvarren kunnat Tampereelta Turun kautta Naantaliin haluavat korvata riittämättömästi palvelevan markkinaehtoisen kaukojunayhteyden tiheämmällä lähijunaliikenteellä. Junayhteys tahdotaan osaksi valtion vuonna 2031 käynnistyvää ostoliikennekokonaisuutta. Kasvukolmion Turun ja Tampereen välisen kyljen kehittäminen hyödyttää koko Suomen taloutta.

Kuntien virkajohtojen sopima yhteinen tahtotila on, että harvan vuorovälin markkinaehtoinen liikenne Turun ja Tampereen välillä korvataan tunnin vuorovälillä liikennöivällä junayhteydellä, joka kilpailutetaan osana valtion hankintaa. Euroopan unionin palvelusopimusasetuksen mukaan ostoliikenteen kilpailutuksen edellytykset täyttyvät, jos markkinat eivät tarjoa tarpeeksi hyvää palvelutasoa ja kunnat itse kustantavat liikenteen. Kerran tunnissa operoiva juna tuo käyttäjille paremman palvelutason ja ehtii jatkaa vielä Turusta Naantaliin maksimoiden samalla lipputulot.

Suomen kasvukolmion yhden sivun muodostavan Turku–Tampere-välin tieyhteys on hidas ja muihin pääteihin verrattuna vaarallinen ajaa, eikä joukkoliikenteen nykyinen harva vuoroväli mahdollista sujuvaa työmatkustamista. Turun ja Tampereen kaupunkiseutujen yhdistäminen paremmin palvelevalla joukkoliikenteellä kasvattaa molempien työmarkkina-alueiden kokoa ja tarjoaa paremmat yhteydet niin elinkeinoelämälle kuin esimerkiksi korkeakoulu- ja tki-yhteistyölle. Tiheämpi ja nopeampi yhteys tekee junasta aidosti houkuttelevan vaihtoehdon autolle.

– Tampereen seutu valmistautuu raidereformiin suunnittelemalla lähijunaliikenteen lisäämistä neljässä ratasuunnassa ja tämä Turun suunnan junaliikenne voi olla osa vuonna 2031 alkavaa lähijunaliikennettä. Meillä on paljon palloja ilmassa tällä hetkellä ja päätöksiä kokonaisuudesta tehdään alkuvuodesta 2026, kuten valtio edellyttää, toteaa joukkoliikennejohtaja Mika Periviita Tampereen seudun joukkoliikenteestä tiedotteessa.

Radanvarren kunnista ja maakuntaliitoista koostuva yhteistyöryhmä on tehnyt pohjatyötä junayhteyden parantamiseksi jo kolmen vuoden ajan.

– Rautatie on ollut synnyttämässä suurta osaa Turku–Tampere-välin kuntakeskuksista, summaa Loimaan kaupungin kehittämisjohtaja ja Turku–Tampere-valmistelun puheenjohtajana toiminut Paavo Laaksonen.

– Säännöllisen ja tiheän lähijunaliikenteen käynnistyminen uudelleen lisäisi valtavasti dynamiikkaa ja kehitysmahdollisuuksia kahden kansallisen suurkaupunkialueen välillä. Tällaiseen liikenteeseen olemme kuntien kanssa etsineet pitkään toimivaa mallia ja nyt sellainen vaikuttaa löytyneen, iloitsee Laaksonen.

Petteri Orpon hallituksen raidereformin myötä avautui konkreettinen mahdollisuus kehittää yhteyttä koko matkalta Turusta Tampereelle. Mikäli lähijunayhteys toteutuu, junan kyytiin tulee pääsemään kaikista mukana olevista kunnista eli Tampereelta, Lempäälästä, Akaasta, Urjalasta, Humppilasta, Loimaalta, Pöytyältä, Aurasta, Turusta, Raisiosta ja Naantalista.

– Raideliikenne tuo meille kunnille uusia mahdollisuuksia vahvistaa elinvoimaa alueellamme. Junamatkustaminen on tätä päivää sekä tulevaisuutta. Voimme radanvarsikuntina tarjota asumiseen ja yrittämiseen uusia kiinnostavia vaihtoehtoja, toteaa Urjalan kunnanjohtaja Annu Kuusisto.

Kunnilla sekä vahva yhteinen tahtotila että rahoitus Tampere–Turku–Naantali-yhteyden toteuttamiseen

Varsinais-Suomi on ainoa eteläisen Suomen maakunta, jossa ei ole valtion maksamaa henkilöjunaliikennettä yöjunaa lukuun ottamatta. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kesäkuinen päätös jatkaa liikennettä entisellä laajuudellaan oli luonnollisesti pettymys Varsinais-Suomessa, mutta rivit koottiin nopeasti. Valtion hankintaan mukaan haluavien uusien alueiden tulee maksaa liikennöinti itse ja ilmoittaa kilpailutukseen sisällytettävät kokonaisuudet liikenne- ja viestintäministeriölle vuoden 2025 loppuun mennessä.

Yhteysvälin nettokustannukset julkiselle sektorille ovat noin neljä miljoonaa euroa vuodessa. Kunnat ovat tarvittaessa valmiita maksamaan liikennöinnin ja kustannusjaosta onkin jo saavutettu virkatasolla yksimielisyys.

– Mikä voisi olla enää konkreettisempi osoitus kuntien tahtotilasta saada lähijunaliikennettä kuin se, että kunnat ovat tiukasta aikataulusta huolimatta tuoneet valtion tietoon konkreettisen ehdotuksen liikennöinnistä ja saaneet sovittua kustannuksista, iloitsee Turun kaupungin liikennekehitysjohtaja Sirpa Korte.

Lähijunaliikenneratkaisu ja sen kustannusjako viedään kuntien toimielimien päätettäväksi loppuvuoden aikana. Liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2031.

Tampere–Turku–Naantali-yhteysvälin kuntien viranhaltijatasolla sovitut kattohinnat kuntien maksuosuuksille (maksuosuudet menevät kunnissa vielä poliittiseen päätöksentekoon):

Naantali 370 000 euroa

Raisio 400 000 euroa

Turku (keskusta, Jäkärlä) 750 000 euroa

Aura 260 000 euroa

Pöytyä (Kyrö) 280 000 euroa

Loimaa 340 000 euroa

Humppila 250 000 euroa

Urjala 260 000 euroa

Akaa (Viiala, Toijala) 350 000 euroa

Tampereen seutu (Tampere, Lempäälä, Sääksjärvi) 750 000 euroa

Yhteensä 4 010 000 euroa

Urjalan maksuosuus vastaa tilannetta, jossa jokainen juna pysähtyy Urjalassa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

EVA: Veropäivä nähdään turhana mediakarnevaalina

Vaikka enemmistöä suomalaisista omien verotietojen julkisuus ei haittaa, pidetään verotietojen julkistamista turhana mediakarnevaalina, joka palvelee lähinnä kansalaisten tirkistelynhalua, selviää Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA ry:n syksyn Arvo- ja asennetutkimuksesta.

Inter nousi kakkoseksi Veikkausliigan maratontaulukossa

Inter on kerännyt toiseksi eniten pisteitä Veikkausliigan historiassa.

Inter nousi päättyneellä kaudella kakkoseksi jalkapalloilun Veikkausliigan maratontaulukossa. Interillä on kasassa 1 200 pistettä. TPS on kahdeksantena 919 pisteellä

Turku velkaantuu vauhdilla

Talousjohtaja Valtteri Mikkola ja pormestari Piia Elo (sd.) kertoivat ensi vuoden talousarvioesityksen linjauksista.

Turun kaupunki laatii talousarviota ensi kertaa pormestari Piia Elon (sd.) johdolla. Kesällä saatiin aikaiseksi pormestarisopimus, jossa ovat mukana valtuuston kaikki poliittiset ryhmät. Jääminen pois sopimuksesta tarkoittaisi vaikutusmahdollisuuksien menettämistä. Sopimus vaikuttaa luottamushenkilöpaikkojen jakoon. Jos haluaa vaikuttaa, tarvitaan paikkoja kaupunginhallituksessa, lautakunnissa ja johtokunnissa.

Yrittäjät: EU-tuomioistuimen ratkaisu ei rajoita palkoista sopimista

EU-tuomioistuin antoi 11. marraskuuta ratkaisun vähimmäispalkkadirektiivistä. Tuomioistuin kumosi direktiivin osittain.

Stina Siikonen ja Mikko Rantanen ehdolla Varsinais-Suomen Yrittäjien johtoon

Mikko Rantanen.

Stina Siikonen Salosta ja Mikko Rantanen Turusta ovat ilmoittautuneet ehdolle Varsinais-Suomen Yrittäjien hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Suomen Yrittäjien aluejärjestö valitsee puheenjohtajan vuosikokouksessa 3. joulukuuta.

Finnlines-yhtiön liiketulos kohentui selvästi

Finnlines-konsernin liikevaihto oli tammi–syyskuussa oli 547,1 (547,2 vuonna 2024) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 74,5 (72,3) miljoonaa euroa. Viime vuoden tulos sisältää liiketoiminnan muihin tuottoihin kirjatut kolmen aluksen myyntivoitot. Operatiivinen liiketulos parani edellisvuodesta 17,6 miljoonaa euroa. Raportointikauden tulos oli 68,4 (52,1) miljoonaa euroa.

Kysely: Kausivalot voivat syttyä, kun illat pimenevät

Kausivalot voivat syttyä pihoilla ja parvekkeilla heti iltojen pimetessä tai viimeistään marraskuussa. Sopiva aika jouluvalojen sammuttamiseen on loppiainen tai helmikuun alku, mutta kausivaloja voi pitää päällä vaikka läpi vuoden.

Painava sähköauto vaatii tarkkuutta renkaiden valinnassa

Talvi voi tuoda sähköautoilijalle erityisiä vaaranpaikkoja, jotka liittyvät renkaiden valintaan ja ajotapaan. Oikeilla rengasvalinnoilla voi ehkäistä vahinkoja ja parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi.

Eurobarometri: Huoli elintarvikkeiden mikromuoveista lisääntynyt Suomessa

EU-kansalaisten mielipiteitä luotaavan kyselyn mukaan kansalaisten huoli elintarvikkeiden mikromuoveista on lisääntynyt Suomessa. Eurobarometrin mukaan suomalaisvastaajista 51 prosenttia kokee ruoasta löytyvät mikromuovit suurimmaksi elintarviketurvallisuuden huolenaiheeksi ja 90 prosenttia kertoo ainakin kuulleensa aiheesta. Mikromuovihuolen osalta kasvua edellisestä, kolmen vuoden takaisesta kyselystä on 11 prosenttiyksikköä.

Kysely: Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti yhteiskunnan sähköistymiseen, mutta vain harva valmis maksamaan siitä enemmän

Suomalaisista yli puolet suhtautuu myönteisesti yhteiskunnan sähköistymiseen, selviää tuoreesta Sähköistyvä Suomi -kyselytutkimuksesta. Samalla suomalaisia huolestuttaa vaikutukset sähkön hintaan ja kotitalouksien eriarvoistumiseen, kulutuksesta ollaan kuitenkin valmiita joustamaan. Sähköistämisellä tarkoitetaan siirtymistä fossiilisista energialähteistä fossiilivapaaseen sähköön yhteiskunnan eri sektoreilla.

Tuloverojen määrä kasvoi mutta kasvu hidastui viime vuonna

Tuloverojen yhteismäärä (henkilöiden tuloverot ja yhteisöverot) oli viime vuonna 45,1 miljardia euroa, eli 1,3 miljardia euroa enemmän kuin vuonna 2023 (+2,9 %). Keskimäärin suurimmat veronpalautukset maksettiin Kauniaisissa. Vuoden 2024 henkilö- ja yhteisöverotuksen verotiedot tulevat julkisiksi keskiviikkona 12. marraskuuta.

Vuokraskuuteilla ei jatkossa ajeta Turussa viikonloppuöisin

Mikroliikkumisen ongelmakohtiin pyritään jatkossa puuttumaan kansallisen lainsäädännön avulla. Liikennepalvelulakiin 1. elokuuta voimaan tulleiden muutosten myötä kuntien on myönnettävä mikroliikennepalveluiden tarjoajille mikroliikennelupa. Turun kaupunki ottaa mikroliikenneluvan käyttöön 1. tammikuuta alkaen.

Nukketeatteri Kas Kummaa! täyttää 20 vuotta

Kaija Vähä-Vahe-Hirvilahti (vas.) ja Kirsi Koskinen.

Turun ja Kaarinan seurakuntien nukketeatteri Kas Kummaa! täyttää 20 vuotta. Kahden vuosikymmenen aikana yli 20 000 turkulaista ja kaarinalaista lasta ja aikuista on nähnyt heidän esityksiään ja päässyt osalliseksi nukketeatterin taiasta.

Yrittäjägallup: Tekoälyn käyttö yleistynyt nopeasti Suomen pk-yrityksissä

– Tämä on erittäin lupaavaa suomalaisten yritysten osaamisen ja tuottavuuden kannalta. Tekoälyn käytöstä voi tulla suomalaiselle pk-kentälle merkittävä kilpailuetu, sillä kansainvälisen vertailun mukaan Suomi on tekoälyn käytön ykkösmaa Euroopassa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo tiedotteessa.

Kaarina-talossa luento Reidar Särestöniemestä

Reidar Särestöniemi: Kansanmusiikilla viritetty omakuva (1972).

Kaarinan Taideyhdistyksen kanssa yhteistyössä toteutettava luento käsittelee taiteilija Reidar Särestöniemen elämää ja taidetta. Luento kuullaan Kaarina-talossa torstaina 13. marraskuuta. Särestöniemi (1925–81) on tunnetuimpia suomalaisia kuvataiteilijoita ja aikansa merkittävin lappilainen taiteilija. Särestöniemen syntymästä on kulunut tänä vuonna sata vuotta. Luennoitsijana on taidehistorioitsija, FM Leena Reinilä .

Syöpäpotilaan yhdenvertainen hoitopolku yhteinen tavoite

Kymmenvuotisen strategian tavoitteena on kehittää ihmislähtöisiä palveluita ja varmistaa yhdenvertainen syövänhoito. Samalla vähennetään syöpätaakkaa ehkäisyn ja varhaisen toteamisen kautta.

Lähijunien paluu Toijalan radalle lähempänä kuin 30 vuoteen – kunnat haluavat tunnin vuorovälin junaliikenteen Turun ja Tampereen välille

Radanvarren kunnat Tampereelta Turun kautta Naantaliin haluavat korvata riittämättömästi palvelevan markkinaehtoisen kaukojunayhteyden tiheämmällä lähijunaliikenteellä. Junayhteys tahdotaan osaksi valtion vuonna 2031 käynnistyvää ostoliikennekokonaisuutta. Kasvukolmion Turun ja Tampereen välisen kyljen kehittäminen hyödyttää koko Suomen taloutta.

Topinojan pintarakenneurakasta aiheutuu hajuhaittaa

Topinojan jätekeskuksessa käynnissä oleva vanhan kaatopaikka-alueen pintarakenneurakka aiheuttaa tällä hetkellä hajuhaittoja. Haju aiheutuu salaojalinjojen kaivuutyöstä, joka kestää arviolta noin viikon verran. Hajun voimakkuus voi vaihdella säätilan mukaan, ja se saattaa olla ajoittain voimakasta.

Urheilu

Inter nousi kakkoseksi Veikkausliigan maratontaulukossa

Inter on kerännyt toiseksi eniten pisteitä Veikkausliigan historiassa.

Inter nousi päättyneellä kaudella kakkoseksi jalkapalloilun Veikkausliigan maratontaulukossa. Interillä on kasassa 1 200 pistettä. TPS on kahdeksantena 919 pisteellä

Aapo Boström jättää TPS:n

Aapo Boström ja Ivan Piñol (oik.).

Keskikenttäpelaaja Aapo Boström ei jatka Turun Palloseurassa ensi kaudella. Boströmin sopimus TPS:n kanssa päättyi lokakuun loppuun.

Otteluanalyysi: Ilves kaatui Kupittaalla, Interille hopeiset mitalit

Interin fanit juhlivat voittoa ja hopeamitaleja. Kuvakaappaus Ruudun lähetyksestä.

Jalkapalloilun Veikkausliigan ylempi loppusarja eli niin sanottu Mestaruussarja ei sujunut Interiltä toivotulla tavalla mutta kauden päätösottelu oli sinimustilta hyvä esitys. Kaksi nopeaa maalia takasivat voiton Ilveksestä, mikä tarkoitti sitä, että Inter kiilasi Ilveksen ohi kakkoseksi ja varmisti, että ensi kaudella on pelejä myös eurokentillä.

Åboraakkeli: Menikö F-liigan playoff-juna jo?

Miesten F-liigassa marraskuun alun ottelutauko tuli todennäköisesti turkulaisjoukkueille mieluisaan aikaan. Parin viikon ottelutauko antaa joukkueille harjoittelurauhaa ja hiukan aikaa uusien juonien kehittelyyn.

Ivan Piñol jatkaa TPS:n päävalmentajana

Ivan Piñol.

Ivan Piñol jatkaa Turun Palloseuran miesten edustusjoukkueen päävalmentajana kauden 2027 loppuun ulottuvalla sopimuksella. Piñol tarttui turkulaisseuran peräsimeen tammikuussa ja onnistui vaikeista lähtökohdista luotsaamaan TPS:n takaisin Veikkausliigaan. Piñol ja TPS päättivät yhdessä onnistuneen kauden päätöksen jälkeen käyttää espanjalaisvalmentajan sopimuksessa olleen option kahdesta lisävuodesta.

Raision Loimu haastaa Tuto Volleyn

Miesten Mestaruusliigan kauden ensimmäinen derby koetaan 15. marraskuuta Kupittaan palloiluhallissa, kun Tuto Volley isännöi Raision Loimua. Kummallakin joukkueella on paljon pelissä, sillä kauden alku on ollut haastava.