Black Fridayn kulutus kasvoi, petosten torjunta tehostui
Black Friday sai kuluttajat jälleen aktiivisesti liikkeelle. Visan kokoaman datan mukaan keskimääräinen asiakaskulutus kasvoi yli 17 prosenttia marraskuun keskimääräiseen perjantaihin verrattuna.
Petostentekijät pyrkivät jälleen kohdistamaan huijausyrityksensä tarjoushaukkoihin toivoen hyötyvänsä ostoshuumasta. Tänä vuonna kuitenkin paljon huonommalla menestyksellä.
Visa esti Suomessa Black Fridayna noin 66 prosenttia enemmän oletettuja petoksia verrattuna vuoden takaiseen Black Fridayhin, ja 109 prosenttia enemmän verrattuna edelliseen perjantaihin.
Euroopassa Visa esti Black Fridayna yli 140 prosenttia enemmän oletettuja petoksia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, ja yli 40 prosenttia enemmän verrattuna edellisen viikon tavalliseen perjantaihin.
– Kulutustottumukset muuttuvat, mutta Visan tuore data osoittaa, että Black Friday on edelleen tärkeä sesonki vähittäiskauppiaille sekä verkkokaupalle. On kuitenkin syytä muistaa, että aina kun raha liikkuu, petostentekijät pyrkivät hyötymään tilanteesta, sanoo tiedotteessa Juha Sillanpää, joka on Visan Suomen ja Baltian maajohtaja.
Visan analyysi tämän vuoden Black Fridaysta toimii muistutuksena siitä, että vaikka vuoden loppu on yksi iloisimmista kausista, petostentekijät näkevät sen tilaisuutena hyödyntää kuluttajien positiivista tunnelmaa. Yleisimpiä Visan tunnistamia huijauksia ovat muun muassa väärennetyt verkkokauppasivustot, pakettitoimitushuijaukset, ylimääräistä joulurahaa lupailevat työhuijaukset, matkahuijaukset ja jouluaiheiset hyväntekeväisyyshuijaukset. Lisätietoa huijauksista löydät Visan Holiday Threads -raportista täältä.
– Tämän vuoden verkkokaupan nousukausi toi mukanaan entistä kehittyneempiä huijauksia, aina väärennetyistä sivustoista tekoälypohjaisiin temppuihin. Aiemmin tänä vuonna suljimme yli 12 000 petollisen verkkokaupan verkoston. Yhdessä tekoälypohjaisten malliemme kanssa toimet osoittavat Visan sitoutumista petosten estämiseen reaaliajassa ja kaupankäynnin turvallisuuden varmistamiseen, sanoo Thomas Holt-Nielsen, joka on Visan riskienhallinnan johtaja Pohjoismaiden ja Baltian markkinoilla.
Visa on investoinut 12 miljardia dollaria teknologiaan ja infrastruktuuriin viimeisen viiden vuoden aikana, mukaan lukien kyberturvallisuuden kehittämiseen ja petosten torjuntaan. Vain yhden vuoden aikana Visan petosten ehkäisyyn keskittynyt ryhmä (Scam Disruption team) on tunnistanut ja estänyt Euroopassa yli 220 miljoonan euron arvosta – ja yli miljardin dollarin arvosta maailmanlaajuisesti – huijausyrityksiä ennen kuin ne ehtivät vahingoittaa kuluttajia.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)
















