Takasumuvalo tuo näkyviin kehnoissa keleissä

Kuva: Ulla Kudjoi

Syksyyn kuuluvat erottamattomasti aamu- ja iltausvat, jotka voivat paikoin myös tihentyä paksuksi sumuksi. Liikenneturva kannustaa käyttämään auton takasumuvaloa, kun kelin takia huonontunut näkyvyys sitä vaatii. Myös niin sanottujen päiväajovalojen (huomiovalot) oikeaan käyttöön on syytä kiinnittää huomiota.

Kun ajokeli on huono ja näkyvyys heikko, auttaa takasumuvalo perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin. Näin riski peräänajoista pienenee. Pelkän pimeyden takia ei sumuvaloja kuitenkaan tarvita.

– Takasumuvaloa voi ja kannattaa käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut – ei pelkästään sumussa. Siitä on hyötyä myös esimerkiksi rankkasateessa, tiheässä räntäsateessa tai sakeassa lumipyryssä. Pelkkä pimeä ei vielä riitä: silloin sumuvalot häikäisevät turhaan muita tienkäyttäjiä ja ovat pikemminkin haitaksi kuin hyödyksi, kertaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Kuljettaja voi Heiskasen mukaan pohtia omiin havaintoihinsa peilaten, olisiko juuri sillä hetkellä syytä kytkeä sumuvalo päälle.

– Oma näkeminen toimii hyvänä ohjenuorana. Jos itsellä on vaikeuksia nähdä kunnolla edellä ajavaa, voi olettaa, että keli haittaa myös takana tulevan havainnointia. On hyvä tiedostaa jo ennen liikkeelle lähtöä, mistä takasumuvalon saa päälle, ettei sitä joudu ajaessa etsimään, Heiskanen muistuttaa ja lisää aina pätevän konstin kehnoon ajokeliin.

– Kun näkyvyys on huono, saa oman nopeuden laskemisella lisää pelivaraa toimia. Nopeus on asetettava sen mukaan, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa.

Viime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päiväajovaloja (DRL), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot. Ongelmia voi kuitenkin syntyä huonossa kelissä, jos anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle.

– Jos oman auton valot mietityttävät, on hyvä kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri. Silloin näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan päiväajovalojen eli huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä, Heiskanen sanoo.

– Auton ympäri käveleminen on suositeltavaa ihan jokaiselle valotyypistä riippumatta, sillä katsastus- ja huoltovälien harveneminen lisää tarvetta autoilijoiden oma-aloitteiselle ylläpidolle. Pimeitä valoja näkee etenkin syksyllä tien päällä melko paljon, lisää Heiskanen.

Liikenneturvan keväällä toteuttaman kyselyn mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on sitä mieltä, että autojen pimeät takavalot vaikeuttavat niiden huomaamista myös valoisaan aikaan. 59 prosentin mielestä Suomen olosuhteissa tulisikin aina käyttää varsinaisia ajovaloja. Ongelmaa esiintyy toki myös pimeään aikaan: yli puolet vastaajista totesi, että päiväajovalojen takia liikenteessä on pimeällä yhä enemmän huonosti erottuvia autoja.

Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi 1 035 suomalaista, joista autoilijoita oli 79 prosenttia. Aineisto kerättiin toukokuussa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Turvaistuimen käytöstä lipsutaan liian usein

Pienelle lapselle turvallisinta on matkustaa selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimesta vähintään kolmivuotiaaksi.

Liikenneturva ja poliisi tarkastelivat viime viikolla päiväkoti-ikäisten lasten kuljettamista autossa ja turvaistuinten käyttöä. Suuri osa lapsista matkusti asianmukaisesti, mutta turvaistuinratsioissa ilmeni myös erittäin huolestuttavia puutteita. Turvaistuimesta oli luovuttu liian aikaisin ja pieni lapsi matkusti vain auton turvavöissä, muutamassa tapauksessa ei edes niissä. Pienimpien lasten kohdalla korostui se riski, että lapsi oli käännetty matkustamaan kasvot menosuuntaan aivan liian aikaisin.

Näitä seksiaiheisia kysymyksiä suomalaiset kysyvät nimettömästi verkossa

Kaalimadon seksuaaliterapeutti Annukka Lavikainen on vastannut suomalaisten seksiin ja seksivälineisiin liittyviin kysymyksiin lähes kymmenen vuoden ajan. Nimettömästi verkossa esitettävät kysymykset madaltavat kynnystä kysyä asiantuntijalta. Kaalimato listasi yleisimmät kysymykset ja vastaukset niihin.

Endometrioosia sairastaa jopa 200 000 naista Suomessa

Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry (ent. Endometrioosiyhdistys) järjestää valtakunnallisen Endometrioosiviikon 25.–31. maaliskuuta. Viikko on osa maailmanlaajuista kampanjaa ja se huipentuu lauantaina 30.3 maailmalla samaan aikaan järjestettäviin EndoMarch-tapahtumiin.

Suomalainen humala kiinnostaa viljelijöitä ja panimoita

Humalan viljely on Suomessa vielä vähäistä.

Suomalaiset humalakannat ovat Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkimusten mukaan kansainvälisesti varsin ainoalaatuisia. Osa niistä on mielenkiintoisia myös oluen panon kannalta. Pitkän aikavälin tavoitteena on valikoida humalista viljelyominaisuuksiltaan ja oluen teon kannalta parhaat kasvikannat viljelyyn.

Turun kaupungin tilinpäätös 47,8 miljoonaa euroa alijäämäinen

Turun kaupungin tilinpäätös vuodelta 2018 on 47,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Kaupunginhallitus käsittelee tilinpäätöstä kokouksessaan 25. maaliskuuta.

Työryhmä ehdottaa lunastuslain korvausperusteiden uudistamista

Oikeusministeriön asettama työryhmä ehdottaa lunastuslain korvausperusteiden uudistamista. Tarkoituksena on turvata lunastettavan omaisuuden haltijan asemaa ja varmistaa, että lunastuskorvaus täyttää perustuslain edellyttämän täyden korvauksen vaatimuksen kaikissa tilanteissa.

Opetuslupalaiset useammin läpi ensimmäisellä yrityskerralla ajokokeesta

Viime heinäkuussa voimaan tullut kuljettajantutkintouudistus lisäsi opetuslupaopetuksen hyödyntämistä ajokorttia suorittavien parissa. Tutkinnossa vaaditaan aiempaa kokonaisvaltaisempaa ajotaidon hallintaa, mikä näkyy myös ensimmäisellä kerralla läpipäässeiden osuuksissa.

Turun kaupunki: Liikuntapalveluille luodaan yhteiset pelisäännöt

Turun liikuntapalvelujen henkilöstön hyvinvointikartoituksen tuloksia on torstaina käsitelty liikuntapalvelujen henkilöstötilaisuudessa. Pohjana käsittelylle olivat Kunta10-kyselyn tulokset sekä näiden tulosten pohjalta tehty tarkennettu kysely liikuntapalvelujen henkilökunnalle. Kyselyn ja niiden läpikäynnin pohjalta Liikuntapalvelukeskukselle tunnistetaan kehittämiskohteet ja luodaan työyhteisön pelisäännöt.

Turun museokeskus kisaa vuoden museoviestintäteosta

Vuoden museoviestintäteko 2019 -kilpailun finaaliin on valittu viisi viestintätekoa: Hotelli- ja ravintolamuseon Suomen eväät -radio-ohjelmasarja, Joensuun taidemuseo Onnin NÄKY-teos, KAMU Espoon kaupunginmuseon Kauppiastavaratalo Heikintori 50 vuotta, Postimuseon Pienlehtiä ja punkpostia -näyttelyn viestintä sekä Turun museokeskuksen U Can’t Touch This Turku Castle Summer Edition 2018 .

Urheilu

Turun Uimareiden vesipallonaiset runkosarjan voittoon

Turun Uimarit oli jälleen naisten vesipaollilun SM-runkosarjan ykkönen.

Naisten vesipallon SM-runkosarja saatiin päätökseen viikonloppuna. Runkosarjan voiton vei jo neljännen kerran peräkkäin Turun Uimarit vahvan alkukauden siivittämänä. Joukkue koki ainoat tappiot sarjassa viime vuoden finaalivastustajalleen ja kauden etukäteisasetelmissakin vahvimmaksi arvioidulle Uinti Tampereelle. Joukkueet kohtasivat toisensa neljä kertaa ja TU:n ja UiTa:n keskinäisten otteluiden voitot menivät tasan 2–2.

FC Inter perusti vähävaraisten perheiden junioreille tukirahaston

Timo Furuholm lupasi lahjoittaa pistebonusrahansa juniorien tukirahastoon.

FC Inter on perustanut oman tukirahaston heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien lasten ja nuorten jalkapalloharrastuksen tukemiseksi. Rahasto jakaa vuosittain haettavien stipendien kautta avustusta niille seuran junioreille, joiden perheillä on vaikeuksia harrastusmaksujen kanssa. Seurassa on tällä hetkellä noin 500 junioripelaajaa.

Puukkokatsomo: Katsojapula haasteena

Toiseksi korkein runkosarjan katsojakeskiarvo oli TPS:llä, vajaat 5 500 katsojaa.

Jääkiekon Liigalla on käsillä tärkeä kevät. Suomen ykköslajin korkeimmalla sarjatasolla riittää pohdittavaa, sillä päättyneen runkosarjan katsojamäärät eivät valtakunnallisella tasolla mairittele. Kaudella 2018–19 koko Liigan katsojakeskiarvo oli 4 232 katsojaa.

Paavo Nurmi Gamesissa jaossa Tokion olympiapaikat

Wilma Murto ja monet muut suomalaishuiput saavat venyä parhaimpaansa, jotta Tokion olympialaisten tulosrajat saavutetaan.

Kansainvälinen yleisurheiluliitto IAAF julkisti maaliskuun alulla tulosrajat, joilla urheilijat lunastavat paikkansa Tokion 2020 olympialaisiin. Suomalaisittain tulosrajat ovat kovat ja oletettavasti vain muutama urheilija pääsee rajan rikkomalla olympialaisiin.

Inter kohtaa puolivälierissä VPS:n Kupittaalla

Jalkapalloilun Suomen Cupin puolivälierävaiheen otteluparit arvottiin tiistaina. Inter, joka on Cupin hallitseva mestari, saa kotiottelussa vastaansa Vaasan Palloseuran. Ottelu pelataan lauantaina 30. maaliskuuta kello 15 kentällä Kupittaa 5.

Seppo Paju kolmonen frisbeegolfin Disc Golf Pro Tourin osakilpailussa Yhdysvalloissa

Seppo Paju.

Vuoden miespelaajaksi Euroopassa valittu lietolainen Seppo Paju sijoittui kolmanneksi frisbeegolfin Disc Golf Pro Tourin osakilpailussa Teksasissa Yhdysvalloissa. Pajun sijoitus sivuaa parasta suomalaistulosta Disc Golf Pro Tourilla.

Täysosuma
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?