Etu- ja takarenkaat kuluvat eri tahtiin

Kumin kuluessa nastat työntyvät ulospäin renkaasta ja lopulta irtoavat. Kumin kuluessa nastat työntyvät ulospäin renkaasta ja lopulta irtoavat. Kuva: Päivi Kosonen

Autoilijan tulisi kiinnittää huomiota renkaiden urasyvyyden lisäksi myös nastoituksen kuntoon. Renkaat tulee tarkistaa ennen renkaiden vaihtoa, mutta niiden kuntoa kannattaa tarkkailla myös ajokauden aikana ja kierrättää renkaiden sijaintia tarvittaessa. Trafin tuoreessa tutkimuksessa kartoitettiin kuluneiden nastarenkaiden kuntoeroja ja niihin liittyviä riskitekijöitä.

Tutkimuksessa havaittiin, että autoilijat hankkivat uudet nastarenkaat liian myöhäisessä vaiheessa. Vanhoissa nastarenkaissa saattaa vielä olla kohtuullisesti urasyvyyttä jäljellä, mutta nastat ovat irronneet tai kuluneet loppuun.

Tutkimusotokseen valittiin viidestä rengashotellista kausisäilytyksessä olevia rengassarjoja, joiden kulunein rengas oli urasyvyydeltään 4–7 milliä. Tutkitut nastarenkaat olivat urasyvyydeltään keskimäärin 6,1 milliä, mutta nastojen osalta niissä havaittiin pahoja puutteita.

Useimpien rengassarjojen huonoimmassa renkaassa ehjiä nastoja oli jäljellä alle 60 prosenttia alkuperäisestä määrästä. Noin kahdessa kolmasosassa tutkituista rengassarjoista oli liian suuret, yli 25 prosentin erot nastojen määrissä.

Rengassarjojen kuntoerot ovat kasvaneet. Tämä johtuu etuvetoisten autojen yleisyydestä ja viimeaikaisista talviolosuhteista. Etuvetoisella autolla eturenkaiden kumi kuluu nastoja nopeammin, jolloin nastan ulkonema kasvaa ja sen kärki voi lopulta katketa. Vapaasti pyörivissä takarenkaissa taas nastat kuluvat kumia nopeammin, jolloin nastan ulkonema voi pienentyä liikaa.

Erityisasiantuntija Keijo Kuikka Trafista näkee, että nastarenkaiden tasainen kuluminen on tavoiteltavaa liikenneturvallisuuden, ympäristön ja taloudellisuuden kannalta. Hän kannustaa rengasvalmistajia edelleen kehittämään ideaa, jossa vetorengas ja vapaasti pyörivä rengas suunniteltaisiin erilaisiksi.

Tutkimuksessa esitetään, että nastarenkaiden sijaintia pitäisi kierrättää jopa 3 000 ajokilometrin välein kuntoerojen tasaamiseksi, jos etuvetoisella autolla ajetaan pääasiassa paljaalla asfaltilla. Mikäli kuntoerot pääsevät kasvamaan suuriksi, paremmat renkaat tulisi asentaa taka-akselille.

Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa talvikelionnettomuuksissa renkaat ovat yleensä huomattavasti keskimääräistä kuluneempia. Ajohallinnan menetyksiin näyttäisi usein liittyvän liian suuri tilannenopeus, ajonvakautusjärjestelmän puuttuminen sekä selkeästi huonommat renkaat taka-akselilla.

– Hyväkuntoiset renkaat voivat auttaa ja tuoda merkittävästi pelivaraa yllättävissä tilanteissa. Ajotilanne voi muuttua äkkiä, vaikka kuljettaja olettaisikin ajavansa renkaisiin ja olosuhteisiin nähden turvallisella nopeudella. Ajonvakautusjärjestelmä on parantanut turvallisuutta auton hallinnassa pitämisen suhteen, mutta sekään ei toimi tehokkaasti, jos pitoa ei ole tarjolla, arvioi tutkimukseen osallistunut OTI:n liikenneturvallisuustutkija Esa Räty.

Renkaiden kuntoon kannatta kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Yksinkertaisena vinkkinä renkaiden nastatilanteen tarkistamiseen toimiikin nastojen määrän tarkkailu.

– Nykyisten vaatimusten mukaan ajoneuvon eri renkaissa ehjien nastojen määrät saavat poiketa enintään 25 prosenttia sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Tämän lisäksi tietenkin on syytä kiinnittää huomiota myös nastojen kokonaismäärään eli jos nastoja alkaa olla lähtenyt reilusti, niin kannattaa varmasti harkita renkaiden vaihtoa, vinkkaa Kuikka.

Nastarenkaiden kuntoerot riskitekijänä -tutkimus löytyy kokonaisuudessaan Trafin julkaisut-sivulta. Tutkimuksen on tehnyt J Lahti Interaction -konsulttitoimisto.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Kummilusikoiden historia ulottuu 1500-luvulle

Kummilusikoiden historia ulottuu 1500-luvulle. Tuolloin kummin valinnan perusteena oli hyvä taloudellinen asema ja kummilusikoilla oli saajalleen suuri taloudellinen arvo. Nykyään lusikoiden merkitys on muuttunut symboliseksi, mutta niiden muoto on pysynyt melko samanlaisena vuosisadasta toiseen. Menneinä aikoina lusikoiden päihin kaiverrettiin apostolien kuvia. Nykyään lusikoita koristavat muun muassa eläimet, autot, ja prinsessat.

Pakettiauto syttyi palamaan Aurassa

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen mukaan pakettiauto syttyi palamaan Aurassa Turuntiellä sunnuntaina iltapäivällä..

Takasta lisää pituutta terassikauteen

Takan avulla katetusta ja lasitetusta terassista voi saada kotiinsa ympärivuotisen lisähuoneen. Sateisena päivänä omalla terassilla voi nauttia kesäisestä lämmöstä, kun pieni kiertoilmatakka alkaa lämmittämään terassia jo muutaman minuutin kuluttua puiden sytytyksestä. Tehokas takka lämmittää terassin myös talvella.

Entä jos kolari yllättää ulkomailla?

Kesälomilla moni suuntaa ulkomaille omalla autollaan. Liikennevahinkoja sattuu suomalaisille eniten ulkomailla juuri kesäkuukausina. Ulkomailla liikennekulttuuri eroaa suomalaisesta ajotavasta: vieras liikenneympäristö, erilaiset nopeusrajoitukset ja väistämisvelvollisuudet saattavat aiheuttaa harmittavia tilanteita.

Jätekasa palaa Metsämäessä

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen mukaan polttokelpoisen jätteen kasa, jonka koko on 15x5x5 metriä, syttyi tuleen Ravurinkadulla Metsämäessä sunnuntaina aamupäivällä.

Laitilassa paloi maastoa

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen mukaan kasitien laidassa Laitilassa syttyi 50 kertaa 50 metrin alalla maastopalo lauantaina illalla.

Urheilu

Otteluanalyysi: Inter taisteli vajaalla komea voiton

Mika Mäkitalo oli Interin ratkaisupelaajia.

Se oli omituinen ottelu. Inter meni vartissa kahden maalin johtoon SJK:n puolustuksen virheistä. Sen jälkeen se puolusti. Toisen puoliajan se puolusti vajaalla, sillä Abdoulie Mansally hommasi itselleen ensimmäisen puoliskon lopuksi tyhmästi ja tarpeettomasti toisen kortin keskialueella vaarattomassa tilanteessa.

Kauniin pelin varjoja

Karem Benzema oli alle 17-vuotiaissa Ranskan maajoukkueen kantavia voimia, mutta viime vuosina tie maajoukkuepaitaan on ollut tukossa.

Jalkapallodokumentit helpottavat MM-kisoista irrottautumista

Keskikenttämies Julian Guevara siirtyy PS Kemistä Interiin

PS Kemissä pelannut Julian Guevara siirtyy Interiin.

Kolumbialainen keskikenttämies Julian Guevara siirtyy PS Kemistä Interiin. Jalkapalloilun Veikkausliigassa pelaavat seurat pääsivät siirrosta sopuun torstaina. Guevara on pelikelpoinen Interissä jo lauantain kierroksella.

Täysosuma
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Just sopiva aika kyläilylle.
Just sopiva aika kyläilylle.