Unelma Ugista – koeajossa Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic

Mercedes-Benz GLC on väkevä juhta. Mercedes-Benz GLC on väkevä juhta. Kuva: Teemu P. Peltola

Kuilun partaallakin huojunut Uudenkaupungin autotehdas porskuttaa tätä nykyä lujaa Mercedes-Benzien valmistajana. Alun alkaen tehdas tunnettiin Saabeistaan, joita Uudessakaupungissa valmistettiin vuosina 1969–2003 satojatuhansia. Oli myös Talbotia, Opel Calibraa ja Porschen eri malleja, kunnes diili Mercedes-Benzin kanssa nosti tehtaan ennennäkemättömään kukoistukseen. Aluksi valmistettu pieni A-sarjalainen tyydytti mersupomoja siinä määrin, että Uuteenkaupunkiin läpsähti myös uuden GLC-maasturin valmistus. Ugin ohella niitä valmistetaan Euroopassa vain Mersun omassa tehtaassa Bremenissä.

Kyseessä on ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan ylemmän keskiluokan auto, jonka edullisinkin malli maksaa liki 60 000 euroa ja kallein – 510-hevosvoimainen AMG-tykki – liki 168 000 euroa. Malleja on kaksi: perinteisempi SUV ja sporttisempi Coupé. Koeajettavana on SUV, joka on ensisilmäyksellä ehkä vähän turhankin anteeksipyytelevä muodoiltaan. Toisaalta nykyisten autotrendien mukaan suorituskyvyn ja luksuksen ei kuulukaan alleviivatusti näkyä ulospäin.

Ohjaamossa vallitsee suorastaan majesteettinen rauha. Sisustukset ovat puuta, rei’itettyä nahkaa ja alumiinia. Missään ei ole tingitty, kuten ei tällä hintatasolla enää kuulukaan. Täydellinen viimeistely huokuu jokaisesta yksityskohdasta.

GLC on suuritehoinen hybridi. Kun auto nytkähtää sähkömoottorilla täysin äänettömästi liikkeelle, pidättää kuskikin hengitystään. Äänenvaimennus on erittäin hyvä, ja kun alla ovat kitkarenkaat, ei niidenkään humina juuri kuulu. Olo on kuin kuninkaallisella kantotuolissa. Ajettavuus on erinomainen ja ilmajousitus tekee ajamisesta miellyttävää.

Kyseessä on paljon enemmän urheiluauto, kuin mitä ulkonäkö antaa ymmärtää. Kiihtyvyys on suorastaan räjähtävä, etenkin kun auton asetukset napsauttaa Sport-tilaan. Valmistaja lupaa auton kiihtyvän nollasta sataan karvan verran alle kuudessa sekunnissa, ja nopeusmittarin numeroiden vilistäessä suuremmiksi väite on helppo uskoa. Ohitustiellä iskee suuri kiusaus ohitella jo vain sen vuoksi, että se on niin helppoa ja mukavaa. On selvää, että omimmillaan GLC on Saksan laakeilla Autobahneilla. Suomen teillä se on vähän liian pienissä kuvioissa.

Kuraisella ja epätasaisella alustalla GLC on myös kuin kotonaan, ja menee juuri sinne minne kuski määrää. Kuin ohjastaisi täysin koulutettua taisteluhärkää.

Mielenkiintoisen GLC:stä tekee sekin, että autoa voi halutessaan käyttää pelkällä sähkömoottorilla, siis sähköautona. Tehdas lupaa 116-hevosvoimaiselle sähkömyllylle 34 kilometrin toimintasäteen ja huippunopeuttakin 135 kilometriä tunnissa, joten puikkaus moottoritiellekin onnistuu. Suurin osa hybrideistähän toimii sähkömoottorilla vain tiettyä rajanopeutta hitaammin ajettaessa, joten GLC on ominaisuutensa ansiosta vahva vaihtoehto täyssähköautollekin. Bensiini tankissa pitää huolen siitä, että tien päälle autolla ei voi jäädä. Akkuja ladataan sekä auton energian talteenottojärjestelmillä että tavallisesta pistorasiasta.

Kaikkien mallien vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa älykkäät LED-ajovalot, mukautuva kaukovaloavustin, aktiivinen pysäköintiavustin ja pysäköintitutka edessä ja takana, vireystila-avustin ja törmäyksenestoavustin, joten asiakkaita ei ainakaan yritetä houkutella halvalla ja varusteista riisutuilla, mahdollisimman edullisilla perusmalleilla.

Mercedes-Benz GLC on kaikin puolin erinomainen auto, ilman sinivalkoisiakin silmälaseja. Täydet pisteet Uudenkaupungin suuntaan!

Ominaisuudet

• Malli: GLC 350 e

• Iskutilavuus (cm³): 1 991

Tehot (kW/hv): 235/320 (järjestelmäteho)

• Vääntö: 560 Nm

• 0–100 km/h: 5,9 s

• Huiput: 235km/h

• Kulutus/100 km (EU): 2,7 l

• CO²: 64 g/km

• Hinta: n. 61 000 €

Teemu P. Peltola

Kuva: Teemu P. Peltola

Kauden toinen derby keskiviikkona

Mika Ääritalo on nykypelaajista tehokkain derbypyssy.

Kun jalkapallon MM-kisat ovat päässeet Venäjällä hyvään vauhtiin, myös kotoisessa Veikkausliigassa pelataan kiivaalla rytmillä.

Sandberg Kristikasta Uraan

Kristikan koripallomiehistön johtaviin pelaajiin viime vuodet kuuluneen Mikael ”Ässä” Sandbergin ura jatkuu Korisliigassa, kun nousijajoukkue Ura Basket kiinnitti Sandbergin. 27-vuotias ja 210-senttinen Sandberg valittiin päättyneellä kaudella ykkösdivisioona A:n vuoden pelaajaksi. Sandberg teki peliä kohti 20 pistettä, napsi 10,7 levypalloa ja antoi 3,7 syöttöä. Ura etsii vielä paria pelaajaa ensi kauden joukkueeseensa.

Ensiavun mestaruus Helsinkiin

Punaisen Ristin ensiapuryhmien vapaaehtoiset kilpailivat lauantaina ensiavun Suomen mestaruudesta Turussa. Aikuisten sarjan voitti Länsi-Helsingin osaston joukkue

Juhannussalko nousee Seikkikseen

Juhannussalon koristelu kuuluu Seikkailupuiston Juhannusjuhlan ohjelmaan.

Perinteinen Seikkailupuiston koko perheen Juhannusjuhla järjestetään tänä vuonna juhannusviikon torstaina 21. kesäkuuta. Maksuton tapahtuma alkaa kello 11 ja päättyy kello 15.

Vihertyö sulkee ajokaistan Helsinginkadulla

Vihertyö sulkee vasemmanpuoleisen ajokaistan Helsinginkadulla Kalevanrampin ja Jaanin liittymän välillä maanantaina 18. kesäkuuta kello 8.30-15.

Yhä useampi peruskoululainen sai tehostettua tai erityistä tukea

Tehostettua ja erityistä tukea saaneiden peruskoululaisten osuus kaikista peruskoululaisista 1995–2017,%.

Peruskoulun oppilaista 17,5 prosenttia sai tehostettua tai erityistä tukea syksyllä 2017. Tehostettua tukea sai 54 300 eli 9,7 prosenttia peruskoulun oppilaista ja erityistä tukea 43 100 eli 7,7 prosenttia peruskoulun oppilaista. Tehostetun tuen oppilaiden osuus kasvoi edellisvuodesta 0,8 prosenttiyksikköä ja erityisen tuen oppilaiden osuus 0,3 prosenttiyksikköä. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen koulutustilastoista.

Ulkomaalaiskuski kärähti Uudenmaankadulla

Poliisi pysäytti lauantaina kello 00.05 Turussa Uudenmaankadulla normaalin valvonnan yhteydessä henkilöauton, jota kuljetti vuonna 1987 syntynyt ulkomaalaistaustainen mies.

Urheilu

Kauden toinen derby keskiviikkona

Mika Ääritalo on nykypelaajista tehokkain derbypyssy.

Kun jalkapallon MM-kisat ovat päässeet Venäjällä hyvään vauhtiin, myös kotoisessa Veikkausliigassa pelataan kiivaalla rytmillä.

Sandberg Kristikasta Uraan

Kristikan koripallomiehistön johtaviin pelaajiin viime vuodet kuuluneen Mikael ”Ässä” Sandbergin ura jatkuu Korisliigassa, kun nousijajoukkue Ura Basket kiinnitti Sandbergin. 27-vuotias ja 210-senttinen Sandberg valittiin päättyneellä kaudella ykkösdivisioona A:n vuoden pelaajaksi. Sandberg teki peliä kohti 20 pistettä, napsi 10,7 levypalloa ja antoi 3,7 syöttöä. Ura etsii vielä paria pelaajaa ensi kauden joukkueeseensa.

Otteluanalyysi: VPS vei jälleen pisteet Kupittaalta

Vakavia olivat Inter-pelaajien ilmeet VPS-tappion jälkeen.

VPS on viime vuosina ollut vaikea vastustaja Interille, eikä lauantai tehnyt poikkeusta tähän sääntöön. Inter on viimeksi voittanut VPS:n Veikkausliigassa Kupittaalla kesällä 2014. Lauantaina pisteet lähtivät Vaasaan numeroin 3-1.

Otteluanalyysi: Ahde mursi TPS:n kotikirouksen

Seitsemän kotiottelua tarvittiin ennen kuin TPS sai maalin aikaan. Palloseuran kotiotteluiden nollaputken rikkoi Elias Ahde , mutta muutoin TPS:n ja FC Lahden kohtaaminen noudatteli tuttua kaavaa. Palloseuralle oli enemmänkin tarjolla, mutta lukuisat tolpat ja maalivahti Jonathan Viscosin käsittämätön sohlaus olivat syynä sille, ettei TPS kolmea pistettä saanut kairattua.

Jääkiekon Suomen Cup kasvaa 12 joukkueella

Jääkiekon Suomen Cupin ensimmäisen kierroksen pelitapa on päätetty ja arvonta on tehty. Kaikkiaan 36 II-divisioonan joukkuetta ilmoittautui Suomen Cupiin. Yhdessä Suomi-sarjan ja Mestiksen joukkueiden kanssa Suomen Cupissa on mukana 65 joukkuetta. Tämä on 12 joukkuetta enemmän kuin viime kaudella.

Vanhat nappikset pääsylippuna Inter-VPS-peliin

FC Inter kerää yhdessä pelaajansa Abdoulie Mansallyn kanssa pelikenkiä Gambiaan. Vanhoilla nappulakengillä tai muilla urheilukengillä saa lunastettua lipun 16. kesäkuuta kello 18.30 pelattavaan otteluun Inter-VPS.

Täysosuma
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Just sopiva aika kyläilylle.
Just sopiva aika kyläilylle.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.