Oletko ostoksilla suunnitelmallinen suorittaja, maltillinen kokeilija vai vaihtelunhaluinen opportunisti?

Otavamedia ja Frankly Partners toteuttivat tutkimuksen, jossa selvitettiin, mitä ruokakategorioita suomalaiset ostavat autopilotilla ja missä kategoriassa kuluttajat puolestaan ovat vaihtelunhaluisia. Tutkimuksessa pureuduttiin myös siihen, millaisia suomalaiset ovat ostoprofiililtaan ruoan ostamisen suhteen ja mikä on eri medioiden rooli ruokasisältöjen välittäjänä.

Tutkimushankkeessa on hyödynnetty Peter Kenningin teoriaa, jonka mukaan kuluttaja valitsee useimmiten suosikkituotteitaan ruokakaupassa asioidessaan. Ostopäätökset tehdään alitajuisesti, kuin autopilotilla, jotta ostosten teko olisi mahdollisimman helppoa. Suhteen tuotteeseen oletettiin kuitenkin vaihtelevan kategorioittain, ja se innosti hankkimaan syvempää ymmärrystä. Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisella kyselytutkimuksella että kvalitatiivisella menetelmällä.

Tutkimuksessa muodostettiin ruoan ostamisen autopilotoinnin portaat. Niiden avulla hahmotettiin, mitä tuotekategorioita suomalaiset ostavat autopilotti-moodissa ja missä tuotekategorioissa kuluttajat hakevat eniten vaihtelua. Tutkimuksen perusteella vahvan autopilotoinnin kategorioihin kuuluvat esimerkiksi voi, margariini, kahvi ja maito. Näissä kategorioissa kuluttaja pitäytyy yleensä suosikkituotteissaan. Vaihtelua haetaan maltillisesti virvoitusjuoma-, siipikarja- sekä maitotuotekategorioissa. Erityisesti vaihtelua haetaan makeis-, herkuttelujuusto-, hedelmä- ja marjakategorioissa.

Tutkimuksessa suomalaisista muodostettiin kolme eri profiilia ruoan ostamisen ja ruuanlaiton suunnitelmallisuuden suhteen: suunnitelmallinen suorittaja (17 %), maltillinen kokeilija (50 %) ja vaihtelunhaluinen opportunisti (33%).

Suunnitelmallinen suorittaja miettii ruokaostoksensa erittäin tarkkaan etukäteen ja ostaa eniten vakiotuotteita ja suosikkimerkkejä.

Maltillinen kokeilija saattaa poiketa etukäteen suunnitellusta ostoslistasta esimerkiksi kaupassa olevien mainosten innoittamana. Hän ostaa ruokakaupasta pääosin vakiotuotteita, mutta hakee maltillisesti myös vaihtelua.

Vaihtelunhaluinen tekee ruokaostokset spontaanisti. Valinnat perustuvat usein kaupassa oleviin virikkeisiin kuten maistatuksiin ja mainoksiin – ostettavat merkit vaihtelevat paljon.

– Markkinajohtajaa haastavien toimijoiden on vaikea horjuttaa ostokäyttäytymistä etenkin kategorioissa, joissa kuluttajilla on vahva side suosikkibrändiinsä. Mieluummin vaihdetaan kauppaa kuin brändiä, jos suosikkikahvimerkki on hyllystä loppu. Sen sijaan vaihtelunhalukategorioissa, kuten makeisissa, brändien uusjako tehdään joka kerta kaupan hyllyllä, toteaa Frankly Partnersin strategiajohtaja Heidi Jungar.

Ruokasisällöissä printtimedian vahva rooli korostuu: suomalaiset pitävät asiakaslehtiä ja kaupassa jaettavia lehtiä mieluisimpina kanavina saada tietoa niin uutuuksista kuin tutuista suosikkituotteista. Ruokaan keskittyvät verkkosivustot ovat mieluisia tietolähteitä joka kolmannelle suomalaiselle.

Ruokasisällöiltä odotetaan ostoprofiiliin perustuen erilaisia asioita. Nopeat ruokareseptit sekä tarjoukset kiinnostavat kaikkia. Suunnitelmallinen suorittaja hakee aikakauslehdistä ideoita arjesta poikkeaviin tilanteisiin kuten reseptejä ruokavieraita ja juhlia varten. Maltillinen kokeilija taas nojaa aikakauslehtiin erityisesti arjen ruuanlaitossa. Vaihtelunhaluiset opportunistit ovat avoimia uusille ideoille ja kuluttavat ruokasisältöjä monikanavaisesti. Sosiaalinen media tuottaa heille kuitenkin vain vähän lisäarvoa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Kunta-alan osapuolet selvittämään työn murrosta

KT Kuntatyönantajat sekä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Julkisen alan unioni JAU ja Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ovat päättäneet ryhtyä valmistelemaan työn murroksen käsittelyä ja pitkäjänteistä seurantaa kunta-alalla. Työskentelyn tarkoitus on rakentaa työn murroksesta yhteinen kuva ja vahvempi tietopohja, jota hyödynnetään kehitettäessä kunta-alaa ja sen työmarkkinoita. Jatkossa sama tavoite koskee myös tulevia maakuntatyöpaikkoja, mikäli niitä koskevat lakiuudistukset hyväksytään.

Pykäläbaarissa tarjoillaan tietoa julkisista hankinnoista

Valtakunnallisessa Maaseudun toimijoiden hankintaosaaminen vahvaksi (MAHVA) -hankkeessa kehitetään pk-yritysten mahdollisuuksia osallistua julkisiin hankintoihin. Hankkeessa edistetään vuonna 2017 voimaan tulleen uuden hankintalain tavoitteita erityisesti maaseudulla.

Toimi näin, jos koirasi saa lämpöhalvauksen

Koiraa ei ikinä kannata jättää yksin pysäköityyn autoon kuumana päivänä. Ikkunoiden avaaminen ei auta viilentämään autoa, vaan lämpötila voi silti nousta vaarallisen korkeaksi. Koiralle pitää muistaa myös tarjota vettä muutaman tunnin välein.

Pakina: Oodi portsalaisille

Tulipa kerran tuumailtua, josko sitä muuttaisi portsalaiseen puutaloon. Minä, mies ja koira kävimme asuntonäytössä ja ihailimme naapuruston yhteisvoimin istuttamia orvokkipenkkejä. Porttiin oli teipattu kutsu pihatalkoisiin ja siinä mainittiin jotakin yhteisestä kasvimaasta. Yököttävän idyllistä ja kaikin tavoin häkellyttävää. Minä suomalainen, omiin oloihini vetäytyvä pulliainenko kasvattaisin tomaatteja naapureiden kanssa? Enpä usko.

Turun kaupungin strategisen johtamisen mallille eurooppalainen laatutunnustus

Turun kaupungin strategisen johtamisen mallille on myönnetty laatutunnustus The European Foundation for Quality Management (EFQM) -standardin mukaisessa arvioinnissa, jonka toteutti Laatukeskus. Arviointi sisälsi prosessien ja resurssien hallinnan sekä johtamisen näkökulmien lisäksi aikaansaatujen tulosten tarkastelun. Turku sai viime vuonna vastaavan tunnustuksen kaupungin kehittämismallistaan.

Raision kaupunki sulkee ovensa heinäkuuksi

Raision kaupungin työntekijöiden kesälomat on keskitetty mahdollisuuksien mukaan muutoinkin hiljaiseen heinäkuuhun. Kaupungin hallinto ja osa muista palveluista sulkee ovensa kokonaan 2.7.-29.7. Kaupungin puhelinvaihde (02 434 3111) palvelee kesälläkin maanantaista perjantaihin kello 8–16. Kaupungintalolla on myös päivystys, joka jakaa postit ja lähetykset. Maksuliikenne toimi normaalisti pankkien välityksellä.

Triathlontapahtuma aiheuttaa muutoksia Kakskerran liikenteessä huomenna

Triathlontapahtuma aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyissä Kakskerrassa huomenna tiistaina. Poikkeavia liikennejärjestelyjä on Brinkhallin uimarannalla, pysäköintipaikalla, uimarannalle johtavalla tiellä sekä Brinkhallin puistotiellä kello 17 alkaen. Reittejä ei suljeta yleiseltä liikenteeltä. Paikalla on liikenteenohjaajat.

Kaupunki
Urheilu

Kauden toinen derby keskiviikkona

Mika Ääritalo on nykypelaajista tehokkain derbypyssy.

Kun jalkapallon MM-kisat ovat päässeet Venäjällä hyvään vauhtiin, myös kotoisessa Veikkausliigassa pelataan kiivaalla rytmillä.

Sandberg Kristikasta Uraan

Kristikan koripallomiehistön johtaviin pelaajiin viime vuodet kuuluneen Mikael ”Ässä” Sandbergin ura jatkuu Korisliigassa, kun nousijajoukkue Ura Basket kiinnitti Sandbergin. 27-vuotias ja 210-senttinen Sandberg valittiin päättyneellä kaudella ykkösdivisioona A:n vuoden pelaajaksi. Sandberg teki peliä kohti 20 pistettä, napsi 10,7 levypalloa ja antoi 3,7 syöttöä. Ura etsii vielä paria pelaajaa ensi kauden joukkueeseensa.

Otteluanalyysi: VPS vei jälleen pisteet Kupittaalta

Vakavia olivat Inter-pelaajien ilmeet VPS-tappion jälkeen.

VPS on viime vuosina ollut vaikea vastustaja Interille, eikä lauantai tehnyt poikkeusta tähän sääntöön. Inter on viimeksi voittanut VPS:n Veikkausliigassa Kupittaalla kesällä 2014. Lauantaina pisteet lähtivät Vaasaan numeroin 3-1.

Otteluanalyysi: Ahde mursi TPS:n kotikirouksen

Seitsemän kotiottelua tarvittiin ennen kuin TPS sai maalin aikaan. Palloseuran kotiotteluiden nollaputken rikkoi Elias Ahde , mutta muutoin TPS:n ja FC Lahden kohtaaminen noudatteli tuttua kaavaa. Palloseuralle oli enemmänkin tarjolla, mutta lukuisat tolpat ja maalivahti Jonathan Viscosin käsittämätön sohlaus olivat syynä sille, ettei TPS kolmea pistettä saanut kairattua.

Jääkiekon Suomen Cup kasvaa 12 joukkueella

Jääkiekon Suomen Cupin ensimmäisen kierroksen pelitapa on päätetty ja arvonta on tehty. Kaikkiaan 36 II-divisioonan joukkuetta ilmoittautui Suomen Cupiin. Yhdessä Suomi-sarjan ja Mestiksen joukkueiden kanssa Suomen Cupissa on mukana 65 joukkuetta. Tämä on 12 joukkuetta enemmän kuin viime kaudella.

Täysosuma
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Just sopiva aika kyläilylle.
Just sopiva aika kyläilylle.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.