Turkulainen hissiyhtiö Amslift ja hyvinkääläinen Cibes Hissit yhdistävät voimansa

Juha Kiviranta. Juha Kiviranta. Kuva: Ari-Matti Ruuska

Turkulainen Amslift ja hyvinkääläinen Cibes Hissit ovat yhdistäneet toimintansa. Amslift on Suomen suurin yksityisessä omistuksessa oleva hissiyritys, ja se toimittaa jälkiasennushissejä olemassa oleviin rakennuksiin, hissejä uudisrakennuksiin sekä tavara-, auto- ja potilashissejä.

Cibes Hissit on Suomen suurin kevythissien toimittaja, ja sen tuotevalikoimaan kuuluvat porras- ja tuolihissit, tasonostimet ja henkilöhissit yksityisiin ja julkisiin tiloihin. Väestön vanheneminen ja 600 000 hissittömissä taloissa asuvaa suomalaista luovat hyvän pohjan kasvulle.

– Yritysten osaaminen ja tuotevalikoimat täydentävät hyvin toisiaan. Olemme molemmat alamme markkinajohtajia, ja yhdessä voimme osallistua isompiin rakennusprojekteihin. Voimme myös hyödyntää asentajiamme siellä, missä kulloinkin on kiireisintä. Yritykset ovat tuttuja toisilleen, sillä olemme tehneet yhteistyötä aikaisemminkin, kertoo Amsliftin toimitusjohtaja Juha Kiviranta.

Yritysjärjestelyssä Cibes Hissit Oy ostaa Amslift Oy:n koko osakekannan. Myyjinä ovat Amsliftin toimitusjohtaja Juha Kiviranta sekä tekninen johtaja Paavo Lammela ja hänen vaimonsa Riitta Lammela. Juha Kiviranta ja Paavo Lammela perustivat yrityksen vuonna 1997.

Molemmat yritykset jatkavat entisillä yritys- ja tuotenimillään, ja henkilöstön työsuhteet säilyvät ennallaan. Kiviranta jatkaa Amsliftin toimitusjohtajana ja aloittaa myös Cibes Hissit Oy:n toimitusjohtajana. Cibes Hissit Oy:n toimitusjohtaja Pekka Pippuri jatkaa molempien yhtiöiden myyntijohtajana.

Cibes Hissit on osa ruotsalaista Cibes Lift Groupia, joka on Euroopan johtava kevythissien valmistaja. Vuonna 1947 perustetulla yhtiöllä on toimintaa 14 maassa, henkilöstöä noin 400 ja sen liikevaihto on tänä vuonna noin 100 miljoonaa euroa.

– Amslift on meille ensimmäinen askel nopeampien hissien markkinoille, ja yrityskauppa tuo meille entistä vahvemman aseman Suomessa. Amslift on Suomen suurin räätälöityjen jälkiasennushissien toimittaja, ja yrityksellä on teknisesti osaava asennushenkilökunta sekä sitoutunut johto. Lisäksi heillä on ainutlaatuista osaamista olemassa olevien rakennusten, myös arvokiinteistöjen, hissitoimituksissa, kertoo Cibes Lift Groupin toimitusjohtaja Mats Engblom.

Cibes Lift Group on viime vuosien aikana toteuttanut kymmeniä yrityskauppoja ja perustanut uusia toimipisteitä sekä Euroopassa että Aasiassa. Cibes Lift Groupilla on maailmanlaajuinen jakeluverkko, ja yrityksen hissejä myydään yli 50 maassa.

– Uskon, että Cibes Lift Groupin valmiiden verkostojen ansiosta voimme käynnistää viennin erityisesti Eurooppaan. Vanhoissa eurooppalaisissa kaupungeissa on valtava määrä kerrostaloja ilman hissejä. Räätälöidyt ja vanhaa arkkitehtuuria kunnioittavat ratkaisumme sopivat erinomaisesti näihin kohteisiin, kertoo Kiviranta.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen ARAn mukaan joka toinen suomalainen kerrostalo on ilman hissiä. Näissä taloissa asuu noin 600 000 suomalaista, joista 100 000 on yli 65-vuotiaita. Hissi tukee kotona asumista ja onkin arvioitu, että hissitalossa ikäihminen voi jatkaa omassa kodissaan asumista 6–8 vuotta kauemmin kuin hissittömässä talossa.

– On arvioitu, että Suomessa on noin 40 000 vähintään kolmikerroksista porraskäytävää, jossa ei ole hissiä. Vanhusten lisäksi hissit parantavat muiden liikuntaesteisten ja lapsiperheiden asumismukavuutta. Hissi nostaa myös asunnon arvoa. Hissin rakentaminen on esimerkiksi putkiremonttiin verrattuna edullista, kertoo Kiviranta.

Amslift Oy on vuonna 1997 perustettu yhtiö, joka suunnittelee, toimittaa ja huoltaa rakennusten jälkiasennushissejä, tavara-, auto- ja potilashissejä sekä henkilöhissejä uudiskohteisiin. Amsliftin asiakkaita ovat muun muassa taloyhtiöt ja rakennusliikkeet. Liikevaihto on tänä vuonna vajaat kuusi miljoonaa euroa, ja yrityksen palveluksessa työskentelee 19 henkilöä. Pääkonttori sijaitsee Turussa.

Cibes Hissit Oy on vuonna 2011 perustettu kevythissien, kotihissien sekä tuoli- ja porrashissien toimittaja. Yhtiön toiminta on alkanut Hissipörssi-nimellä jo vuonna 1996. Asiakkaita ovat sekä yksityinen että julkinen sektori. Yhtiön liikevaihto on tänä vuonna lähes 3,5 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa työskentelee 17 henkilöä. Pääkonttori sijaitsee Hyvinkäällä. Cibes Hissit Oy kuuluu Cibes Lift Group AB -konserniin, joka on maailman suurimpia kevythissien valmistajia.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Invapysäköintipaikat lumen säilytyspaikkoina

Vammaisen pysäköintitunnuksella varustettuja pysäköintipaikkoja on eri puolella kaupunkia. Muun muassa Ursininkadulla sijaitsevan, Turun Seudun Vammaisjärjestöt TVJ ry:n ylläpitämän avoin ja esteetön kohtaamispaikka Happy Housen edessä on kolme invapaikkaa.

Hallitus vahvisti vuoden keskeiset kansalliset maataloustuet

Hallitus päätti 17. tammikuuta maa- ja puutarhatalouden keskeisistä kansallisista tuista vuodelle 2019. Valtioneuvoston asetuksilla vahvistettu kansallisten tukien kokonaisuus muodostuu pohjoisesta tuesta, Etelä-Suomen kansallisesta tuesta ja sokerijuurikkaan kansallisesta tuesta.

Turku Craft Beer Festival palaa VPK:n talolle maaliskuussa

Turku Craft Beer Festival täyttää VPK-talon maaliskuussa.

Turun VPK:n talo täyttyy 8.-9. maaliskuuta pienpanimoista, käsityöläissiidereistä, viskeistä, viinistä ja ruoasta. Ensimmäisenä vuonna loppuun myynyt Turku Craft Beer Festival odottaa väen täyttävän Turun VPK:n talon jo toistamiseen. Tänä vuonna tapahtumaan tulee myös uuden alkoholilain mahdollistama olutpuoti, josta voi ostaa oluet myös kotiin.

Influenssaepidemia käynnistymässä, mutta hitaasti

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSSHP) alueella influenssaepidemia on käynnistymässä, mutta hitaasti. Influenssanäytteistä on nyt vain kolme prosenttia positiivisia. Luku on normaalisti ei-epidemiakaudella 1–2 prosenttia.

Puolet suomalaisista säästää, toinen puoli ei

Vaikka suomalaisista 37 prosenttia uskoo, että heidän henkilökohtaisen taloudellinen tilanteensa tulee olemaan parempi kuin heidän vanhemmillaan, osan suomalaisista velkaantuminen syvenee.

Raision Kuninkojankaarelta varastettiin viisi perämoottoria, poliisi kaipaa vihjeitä

Raision Kuninkojankaarelta varastettiin viisi veneen perämoottoria tiistain ja keskiviikon välisen illan ja yön aikana (15.–16.1.).

Kevytauto Suomen teille

Suomessa otetaan käyttöön uusi ajoneuvoryhmä, kevytauto, jonka nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautojen käyttöönoton tavoitteena on tarjota nuorille uusi turvallisempi liikkumisen muoto.

Omaisuusrikosten määrä väheni

Omaisuusrikoksia tuli viime vuoden aikana tietoon yhteensä 205 100, mikä on 5 700 (2,7 prosenttia) vähemmän kuin edellisvuonna. Petoksia (petos, lievä petos, törkeä petos RL 36:1–3) tuli ilmi 23 800, mikä on 1,9 prosenttia edellisvuotta enemmän. Törkeitä petoksia tuli ilmi 1 650, mikä on 15,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Hollantilaispuolustaja Daan Klinkenberg Interiin

Daan Klinkenberg.

Inter on solminut pelaajasopimuksen FC Volendamista siirtyvän Daan Klinkenbergin kanssa. Interin ja juuri 23 vuotta täyttäneen puolustajan sopimus kattaa kauden 2019, minkä lisäksi seuralla on optio kaudesta 2020.

Urheilu

Puukkokatsomo: Karvonen taas rikki

Elias Karvonen.

Jääkiekko on peli, jossa syystä tai toisesta loukkaantumiset usein kasaantuvat tiettyjen pelaajien murheiksi. Viime vuosina Elias Karvonen on ollut tässä mielessä Palloseuran surullisen hahmon ritari, eikä kuluva kausikaan ole erityisen helppo 24-vuotiaalle hyökkääjälle.

Hollantilaispuolustaja Daan Klinkenberg Interiin

Daan Klinkenberg.

Inter on solminut pelaajasopimuksen FC Volendamista siirtyvän Daan Klinkenbergin kanssa. Interin ja juuri 23 vuotta täyttäneen puolustajan sopimus kattaa kauden 2019, minkä lisäksi seuralla on optio kaudesta 2020.

Turku Terror haluaa hyödyntää palloiluhallin korkeuden

Turku Terrorin Miitrei Yli-Puntari (musta paita) ja Otson Antti Elonheimo ovat tottuneet taistelemaan ultimaten Suomen mestaruudesta. Otso ja Terror ratkaisivat Suomen mestaruuden muun muassa keväällä 2016.

Suomen ultimaten parhaimmisto kokoontuu tulevana viikonloppuna Kupittaan palloiluhalliin 19.–20. tammikuuta kauden talvisarjan toiseen SM-turnaukseen. A-lohkon, eli ylimmän tason, kauden ensimmäisen turnauksen joulukuun puolivälissä voitti espoolainen Otso, mutta toiseksi sijoittunut Turun Terror lähtee revanssimielellä viikonloppuun.

Roope Paatos vuoden urheilija Raisiossa

Roope Paatos.

Raision kaupungin vapaa-aikalautakunta valitsee vuosittain vuoden urheilijan, valmentajan ja joukkueen. Vuoden 2018 urheilijaksi valittiin uimari Roope Paatos , valmentajaksi Kalle Parkkari ja joukkueeksi Raision Kuulan Seuracupin Giga-sarjan voittajajoukkue.

Jere Koponen VPS:n testiin

Jere Koponen.

Maalivahti Jere Koponen liittyi maanantaina VPS:n harjoituksiin, kertoo seuran nettisivusto. 26-vuotias maalivahti on joukkueen mukana ainakin tämän viikon. Testimaalivahdeista VPS:n liigajoukkueen kanssa harjoittelevat edelleen saksalainen Martin Kompalla sekä ranskalainen Vincent Dorel .

TS: Interin pelaajat eivät saa syytettä ottelumanipulaatiosta

Ottelumanipulaatiosta epäillyt Interin jalkapallomiehistön pelaajat eivät saa syytettä, kertoo Turun Sanomat . Kahden pelaajan otteita HJK–Inter-ottelussa tutkittiin lahjuksen ottamisena elinkeinotoiminnassa. Kihlakunnansyyttäjä Kai Selander ei nosta syytteitä. Syyllisyyden tueksi ei Selanderin mukaan ole todennäköisiä syitä.

Täysosuma
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?