Sekametsien samurai – koeajossa Suzuki Vitara 140 Boosterjet 4WD

Suzuki Vitara tarjoaa ajomukavuutta nelivedolla. Suzuki Vitara tarjoaa ajomukavuutta nelivedolla. Kuva: Teemu P. Peltola

Monikaan muu automerkki ei kärsi turhaan yhtä vaisusta imagosta Suomessa kuin Suzuki. Orientaalisin vedoin tyylitelty S-kirjain on totuttu näkemään lähinnä kaksipyöräisten kulkupelien bensatankeissa. Vaikka toistasataa vuotta vanha perinteinen japanilaismerkki tunnetaankin parhaiten moottoripyöristään, on sillä vuosikymmenten perinteet autojen valmistamisesta. Tarjonta rajoittuu pikkuautoihin ja maastureihin. Kaikissa on neliveto.

Malliston lippulaivana on Vitara, jonka valmistus alkoi jo 1980-luvun lopulla. Ensimmäinen malli sai pian seuraa isommasta Grand Vitarasta. Nyt vallassa on isommasta mallista jalostettu neljäs mallisukupolvi, joka on palannut käyttämään pelkkää Vitara-nimeä.

Iskutilavuuden pieneneminen on vallitseva suuntaus ympäri maailmaa. Niinpä uuden Vitarankin isompi malli on ”vain” 1,4-litrainen ja pienempi yksilitrainen. Koeajettu isompi malli synnyttää suorasuihkutusturbiinimoottorillaan 140 hevosvoimaa ja antaa 220 Nm:n väännön laajalla kierrosalueella (1 500 – 4 000). Puheet maastoautosta eivät siten jää pelkiksi myyntiesitteen korulauseiksi.

Muotoilultaan Vitara on varsin perinteinen maasturi. Omaleimaisuus ammentuu Suzukin keulasta, joka poikkeaa virnuilevine etusäleikköineen ja erikoisine lisävalojen sijoitteluratkaisuineen pirteästi massasta. Maasturiksi Suzuki Vitara ei ole suuren suuri, mutta sisätilaa on riittävästi niin pysty- kuin sivusuunnassakin. Kojelaudan näppäinmeri on japanilaiseksi autoksi melkoisen hillitty, mikä on vain hyvä asia.

Jo ensimmäisten risteysten ja mutkien jälkeen käy selväksi, että ohjaus on keskialueella tunnoton, mikä ei ole maastureille kovinkaan ominaista. Ongelma kuitenkin ratkeaa, kun laskee oikean käden alas kiekkosäätimelle ja kiertää Snow-asetuksen päälle. Ohjaukseen tulee aimo annos tarkkuutta ja jämeryyttä.

Perusasetuksen lisäksi valittavana on vielä Sport, joka nostaa tyhjäkäyntikierrokset korkeammalle ja panee lisää ruutia kaasupolkimen alle, mutta ohjaustuntumaa se ei paranna. Vallitsevan vuodenajan sijaan asetuksia kannattaakin käyttää omien mieltymysten mukaan.

Ajomukavuutta parantavia järjestelmiä on kattavasti ja kamerallinen peruutustutkakin löytyy. Sen näkymä on tunnin ajon jälkeen vielä melkoisen huuruinen, mutta kyllä se asiansa ajaa. Maininnan arvoinen on myös risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka antaa voimakkaan äänimerkin, jos se havaitsee jonkun lähestyvän autoa sivulta samalla, kun kuljettaja esimerkiksi peruuttaa parkkiruudusta.

Vitaralla ajaminen tuntuu oikein mukavalta, eivätkä liukas tie tai kaistoille syntyneet lumiset urat tunnu missään. Hallinnan tunne on varma koko ajan.

Hinnoittelua voi luonnehtia hyvinkin kohtuulliseksi. Edullisimmillaan Vitaran saa manuaalivaihteistolla noin 24 000 eurolla, ja malliston kalleimmalla automaattivaihteisella GLX-versiolla on hintaa noin yhdeksän tonnia enemmän.

Ominaisuudet

• Malli: 140 Boosterjet 6AT

• Iskutilavuus (cm³): 1 373

• Tehot: 140 hv

• Vääntö: 220 Nm

• &empmargin;Kiihtyvyys: 0–100 km/h: 13,0 s

• Huiput: 180 km/h

• Kulutus/100 km (yhd.): 7,8 l

• CO2 (WLTP): 176 g/km

• Hinta: alk. 28 400 euroa

Teemu P. Peltola

Sisätilat ovat tilavat ja selkeät. Sisätilat ovat tilavat ja selkeät.

Konkurssit kääntyivät viidenneksen kasvuun

Konkurssikehitys niin Suomessa kuin Ruotsissakin on kääntynyt monen laskuvuoden jälkeen nousuun. Suomessa konkurssiin asetettiin viime vuonna 1 860 yritystä, kertovat Asiakastieto Groupin tilastot. Konkurssien määrä kasvoi lähes viidenneksellä (19 %), kun tätä ennen konkurssiin asetettujen yritysten määrä oli laskenut neljä vuotta peräkkäin.

Opintotuen tulorajoja voisi selvityksen mukaan nostaa reippaasti

Opintotuen tulorajat aiheuttavat opiskelijoille merkittäviä tulojen menetyksiä, ja tilanteen muuttamiseksi niitä tulisi joko nostaa nykyisistä huomattavasti tai muuttaa opintotuen takaisinperintä rajaveroasteen tapaiseksi säännöksi. Palkansaajien tutkimuslaitoksen tekemä selvitys opintotuen tulorajojen vaihtoehdoista luovutettiin ministeri Sampo Terholle (sin.) 17. tammikuuta.

Rakennuspalo sammutettu Kaarinassa

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen mukaan Urpomäentiellä Kaarinassa aamulla syttynyt rakennuspalo on sammutettu.

Suomessa useita seksikaupan uhreja

Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään on vuonna 2018 otettu 163 uutta asiakasta. Heistä 52 on arvioitu joutuneen ihmiskauppaan viittaavan hyväksikäytön kohteeksi Suomessa.

Flame Jazzin kevät käynnistyy kansainvälisellä huippuvierailulla

Jochen Rueckert Quartet avaa Flame Jazzin kevätkauden.

Jazz City Turun uusi vuosi alkaa, kun Flame Jazz saa vieraakseen rumpali Jochen Rueckertin nimekkään kvartetin. Logomon Move-salissa vietetään perjantai-iltaa New Yorkin klubitunnelmissa loistokkaiden solistien seurassa perjantaina 18. tammikuuta kello 19.

Ensimmäiset ojaisännöitsijät valmistuneet

Ojitusten, vesistöjen ja pienvesien kunnostusprojektit ovat olleet pitkälti vetäjiä vailla. Tähän tarpeeseen järjestettiin maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella ensimmäinen ojaisännöintikoulutus laaja-alaisena yhteistyönä, jossa olivat mukana Varsinais-Suomen ELY-keskus, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, Koulutuskeskus SEDU ja Hämeen ammattikorkeakoulu, HAMK. 25 osallistujalle suunniteltu kurssi täyttyi hetkessä.

Suomalaiset matkustavat maailman jokaiseen kolkkaan

Suomalaiset matkustavat kaikkialle maailmaan. Viime vuonna matkustusilmoituksen ulkoministeriölle teki reilut 241 000 suomalaista. Matkustusilmoitusjärjestelmän kautta lähetettiin ilmoituksen tehneille tietoja ja toimintaohjeita 92 kriisitilanteessa, joista valtaosa liittyi luonnonmullistuksiin.

Talo tulessa Kaarinassa

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen mukaan rakennuspalon sammutustyöt käynnissä Urpomäentiellä Kaarinassa.

Missä aura-auto viipyy?

Vilkkaan liikenteen päätiet aurataan ensin, joten vähäliikenteiselle tielle voi aura-auton saapumiseen kulua pidempään.

Lumentulo on havaittavissa myös Väylän ja ELY-keskusten yhteisessä asiakaspalvelussa. Toisinaan aura-autoa ei kuulu, mutta mitä tehdä, kun se ajaa kapealla tiellä vastaan? Muita suosittuja aiheita ovat olleet aurauskaluston taso ja yksityisteitä koskeva ilmoitusvelvollisuus.

Kaupunki
Urheilu

Turku Terror haluaa hyödyntää palloiluhallin korkeuden

Turku Terrorin Miitrei Yli-Puntari (musta paita) ja Otson Antti Elonheimo ovat tottuneet taistelemaan ultimaten Suomen mestaruudesta. Otso ja Terror ratkaisivat Suomen mestaruuden muun muassa keväällä 2016.

Suomen ultimaten parhaimmisto kokoontuu tulevana viikonloppuna Kupittaan palloiluhalliin 19.–20. tammikuuta kauden talvisarjan toiseen SM-turnaukseen. A-lohkon, eli ylimmän tason, kauden ensimmäisen turnauksen joulukuun puolivälissä voitti espoolainen Otso, mutta toiseksi sijoittunut Turun Terror lähtee revanssimielellä viikonloppuun.

Roope Paatos vuoden urheilija Raisiossa

Roope Paatos.

Raision kaupungin vapaa-aikalautakunta valitsee vuosittain vuoden urheilijan, valmentajan ja joukkueen. Vuoden 2018 urheilijaksi valittiin uimari Roope Paatos , valmentajaksi Kalle Parkkari ja joukkueeksi Raision Kuulan Seuracupin Giga-sarjan voittajajoukkue.

Jere Koponen VPS:n testiin

Jere Koponen.

Maalivahti Jere Koponen liittyi maanantaina VPS:n harjoituksiin, kertoo seuran nettisivusto. 26-vuotias maalivahti on joukkueen mukana ainakin tämän viikon. Testimaalivahdeista VPS:n liigajoukkueen kanssa harjoittelevat edelleen saksalainen Martin Kompalla sekä ranskalainen Vincent Dorel .

TS: Interin pelaajat eivät saa syytettä ottelumanipulaatiosta

Ottelumanipulaatiosta epäillyt Interin jalkapallomiehistön pelaajat eivät saa syytettä, kertoo Turun Sanomat . Kahden pelaajan otteita HJK–Inter-ottelussa tutkittiin lahjuksen ottamisena elinkeinotoiminnassa. Kihlakunnansyyttäjä Kai Selander ei nosta syytteitä. Syyllisyyden tueksi ei Selanderin mukaan ole todennäköisiä syitä.

Tomi Kallio San Jose Sharksin pelaajatarkkailijaksi Suomessa

Tomi Kallio.

Syksyllä HC TPS:n pelaajatarkkailijana aloittanut Tomi Kallio on nimitetty NHL-seura San Jose Sharksin pelaajatarkkailijaksi Suomessa. Kallion työtehtävään kuuluu tarkkailla Suomessa pelaavia pelaajia San Josen organisaation hyödyksi.

TPS mukana suomalaisen salibandyn kehittämisessä

Salibandyn valmennuspäällikkö Michael Fager uskoo, että Elite-ohjelma palvelee koko seuraa. – Kun valmentajien osaamista kehitetään, se vaikuttaa myös yksilöiden kehittymiseen, mikä on yksi iso tavoite meillä.

Tämän vuoden alussa käynnistyi Salibandyliiton ja Eerikkilän urheiluopiston Maajoukkuetie FBA:n Elite-ohjelma. Ensimmäisessä vaiheessa Elite-ohjelmaan valittiin neljä seuraa, joista yksi on TPS Salibandy. Muut seurat ovat Classic, EräViikingit ja Oilers.

Täysosuma
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?