Sekametsien samurai – koeajossa Suzuki Vitara 140 Boosterjet 4WD

Suzuki Vitara tarjoaa ajomukavuutta nelivedolla. Suzuki Vitara tarjoaa ajomukavuutta nelivedolla. Kuva: Teemu P. Peltola

Monikaan muu automerkki ei kärsi turhaan yhtä vaisusta imagosta Suomessa kuin Suzuki. Orientaalisin vedoin tyylitelty S-kirjain on totuttu näkemään lähinnä kaksipyöräisten kulkupelien bensatankeissa. Vaikka toistasataa vuotta vanha perinteinen japanilaismerkki tunnetaankin parhaiten moottoripyöristään, on sillä vuosikymmenten perinteet autojen valmistamisesta. Tarjonta rajoittuu pikkuautoihin ja maastureihin. Kaikissa on neliveto.

Malliston lippulaivana on Vitara, jonka valmistus alkoi jo 1980-luvun lopulla. Ensimmäinen malli sai pian seuraa isommasta Grand Vitarasta. Nyt vallassa on isommasta mallista jalostettu neljäs mallisukupolvi, joka on palannut käyttämään pelkkää Vitara-nimeä.

Iskutilavuuden pieneneminen on vallitseva suuntaus ympäri maailmaa. Niinpä uuden Vitarankin isompi malli on ”vain” 1,4-litrainen ja pienempi yksilitrainen. Koeajettu isompi malli synnyttää suorasuihkutusturbiinimoottorillaan 140 hevosvoimaa ja antaa 220 Nm:n väännön laajalla kierrosalueella (1 500 – 4 000). Puheet maastoautosta eivät siten jää pelkiksi myyntiesitteen korulauseiksi.

Muotoilultaan Vitara on varsin perinteinen maasturi. Omaleimaisuus ammentuu Suzukin keulasta, joka poikkeaa virnuilevine etusäleikköineen ja erikoisine lisävalojen sijoitteluratkaisuineen pirteästi massasta. Maasturiksi Suzuki Vitara ei ole suuren suuri, mutta sisätilaa on riittävästi niin pysty- kuin sivusuunnassakin. Kojelaudan näppäinmeri on japanilaiseksi autoksi melkoisen hillitty, mikä on vain hyvä asia.

Jo ensimmäisten risteysten ja mutkien jälkeen käy selväksi, että ohjaus on keskialueella tunnoton, mikä ei ole maastureille kovinkaan ominaista. Ongelma kuitenkin ratkeaa, kun laskee oikean käden alas kiekkosäätimelle ja kiertää Snow-asetuksen päälle. Ohjaukseen tulee aimo annos tarkkuutta ja jämeryyttä.

Perusasetuksen lisäksi valittavana on vielä Sport, joka nostaa tyhjäkäyntikierrokset korkeammalle ja panee lisää ruutia kaasupolkimen alle, mutta ohjaustuntumaa se ei paranna. Vallitsevan vuodenajan sijaan asetuksia kannattaakin käyttää omien mieltymysten mukaan.

Ajomukavuutta parantavia järjestelmiä on kattavasti ja kamerallinen peruutustutkakin löytyy. Sen näkymä on tunnin ajon jälkeen vielä melkoisen huuruinen, mutta kyllä se asiansa ajaa. Maininnan arvoinen on myös risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka antaa voimakkaan äänimerkin, jos se havaitsee jonkun lähestyvän autoa sivulta samalla, kun kuljettaja esimerkiksi peruuttaa parkkiruudusta.

Vitaralla ajaminen tuntuu oikein mukavalta, eivätkä liukas tie tai kaistoille syntyneet lumiset urat tunnu missään. Hallinnan tunne on varma koko ajan.

Hinnoittelua voi luonnehtia hyvinkin kohtuulliseksi. Edullisimmillaan Vitaran saa manuaalivaihteistolla noin 24 000 eurolla, ja malliston kalleimmalla automaattivaihteisella GLX-versiolla on hintaa noin yhdeksän tonnia enemmän.

Ominaisuudet

• Malli: 140 Boosterjet 6AT

• Iskutilavuus (cm³): 1 373

• Tehot: 140 hv

• Vääntö: 220 Nm

• &empmargin;Kiihtyvyys: 0–100 km/h: 13,0 s

• Huiput: 180 km/h

• Kulutus/100 km (yhd.): 7,8 l

• CO2 (WLTP): 176 g/km

• Hinta: alk. 28 400 euroa

Teemu P. Peltola

Sisätilat ovat tilavat ja selkeät. Sisätilat ovat tilavat ja selkeät.

600 puutarhaa odottaa vierailijoita 7. heinäkuuta

Heinäkuun ensimmäisenä sunnuntaina järjestetään jälleen Avoimet puutarhat -päivä, jolloin avautuu yli 600 ainutkertaista puutarhakohdetta ympäri Suomea. Puutarhat ovat avoinna 7. heinäkuuta kello 12–17. Kohteisiin voi tutustua etukäteen täällä .

Liikunta suojaa tehokkaasti hengenvaaralliselta aivoverenvuodolta

Suomalaistutkimus osoittaa, että jo puoli tuntia kevyttä liikuntaa viikossa suojaa tehokkaasti tappavimmalta aivoverenkiertohäiriöltä, lukinkalvonalaiselta aivoverenvuodolta.

Käsityöläismuseo viettää syntymäpäivää makeissa merkeissä

Marsipaanit ovat vanhan ajan jouluherkkuja.

Juhlia vietetään 29. kesäkuuta, jolloin luvassa on monia entisajan herkkuja. Myynnissä on muun muassa vanhan ajan kirkkokaramelleja, nekkuja, lakuja ja käsintehtyä suklaata.

Yleisökaivaukset johdattelevat arkeologin työhön

Aboa Vetus & Ars Novan arkeologit tekevät läpi kesän arkeologisia kaivauksia museon sisäpihalla, Itäisen Rantakadun ja Nunnankadun kulmauksessa. Tutkimuskohteena on keskiaikaisen kivitalon raunio ja sen pihamaa.

Immunologien löydös avaa uusia käyttömahdollisuuksia vasta-ainehoidoille

Turun yliopiston tutkijat ovat tunnistaneet reitin, jonka avulla ihon alle annostellut vasta-aineet kulkevat sekunneissa imusolmukkeen sisään. Löydös mahdollistaa elimistön puolustusjärjestelmän paikalliset täsmähoidot.

Vesijohtotyö Rasintiellä ensi vuoden kesäkuuhun saakka

Viemäri- ja vesijohtotyö haittaa liikennteetä Hämeen valtatien ja Rasintien risteysalueelta 26. kesäkuuta alkaen. Työt alueella kestävät 30. kesäkuuta 2020 saakka.

Fölin työmatkalinjojen liikenne harvenee heinäkuussa

Linjat 58, 91 ja 93 lopettavat liikennöinnin kesätauon ajaksi maanantaina 1. heinäkuuta. Linjoilla 80, 90 ja 92 siirrytään samalla harvennettuun aikatauluun.

Talent Call Turku -kisan voittajat valittu

Osaajapulan helpottamiseksi järjestetyn Talent Call Turku -kutsukilpailun voittajat on valittu yli 1 000 hakemuksen joukosta. Voittajat saapuvat perheineen elokuussa Turkuun tutustumaan seudun työnantajiin ja arkielämään.

Tonttumäellä nostetaan heinää seipäille heinäkuussa

Perinteiset heinätalkoot järjestetään Tonttumäellä torstaina 11. heinäkuuta kelloo 10–15. Heinä niitetään talkoita varten hevosvetoisella niittokoneella maanantaina 8. heinäkuuta kello 10 alkaen.

Urheilu

Inter ei saa helppoja pisteitä VPS:ltä

Interin edellinen kotivoitto on toukokuulta, kun KuPS kaatui Kupittaalla.

Kun Veikkausliiga tiistai-iltana jatkuu, Interillä on selvä tavoite. Kotiottelusta VPS:ää vastaan kolme pistettä ja sarjan kärkipaikka edelleen hallussa riippumatta siitä mitä takana väijyvä nelikko – Honka, Ilves, KuPS ja HJK – omissa otteluissaan tekee.

Palloliitto investoi seuroihin kaksi miljoonaa euroa

Palloliiton liittohallitus kokoontui juhannuksen alla kokoukseen, jossa hallitus päätti talenttivalmennustukea saavista seuroista sekä uuden HatTrick -avustuksen avaamisesta hakuun kesällä. Kokonaissumma näille kahdelle hankkeelle on kaksi miljoonaa euroa.

Liput Inter-Brønby-otteluun myynnissä

FC Inter kohtaa tanskalaisen Brønby IF:n Eurooppa-liigan ensimmäisellä karsintakierroksella. Joukkueiden ensimmäinen kohtaaminen on Tanskassa 11. heinäkuuta. 18. heinäkuuta joukkueet kohtaavat toisessa osaottelussa Kupittaalla. Ottelu Kupittaalla alkaa kello 18.30.

Åboraakkeli: Kisaodotus jatkuu Turussa

Jääkiekon MM-kisojen 2022 pääpelipaikka on Tampereelle rakentuva uusi suurhalli, joka valmistuu 2021.

U16-pojat Baltic Cupiin

U16-poikien maajoukkue matkaa juhannuksen jälkeisellä viikolla perinteiseen Baltic Cupiin, joka pelataan tänä vuonna Virossa 29. kesäkuuta–2. heinäkuuta. FC Interistä mukaan joukkueeseen on valittu 2003-syntyneet Tegra Mukuna ja Linus Rönnberg . Lisäksi varasijalle on nimetty Interin Jasper Yrjas . TPS:stä mukana on Onnipekka Pajula . Suomi kohtaa Baltic Cupissa Viron, Latvian ja Liettuan.

Jälkipeli: J-P Jalon selostajaura on kestänyt jo vuosikymmeniä

Nostalgiaa huokuvassa kuvassa Juha-Pekka Jalo on asettunut kasettimankkoineen samoille sijoille kuin vuonna 1985. Jalo tallensi silloin ennakkoluulottomasti selostusnäytteen Auran Aalloille. Tästä alkoi jo vuosikymmeniä kestänyt selostusura.

Näin ajatteli varmaan moni Kupittaan jalkapallo-otteluun saapunut katsoja vuonna 1985. Syystäkin. Turun Palloseuran kotiottelussa kentällä kirmasivat pikkuveljet Tomi ja Timo Jalo ja samanaikaisesti isoveli Juha-Pekka Jalo selosti ottelun kulkua kasettimankalle katsomossa yleisön keskellä istuen.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.