Sekametsien samurai – koeajossa Suzuki Vitara 140 Boosterjet 4WD

Suzuki Vitara tarjoaa ajomukavuutta nelivedolla. Suzuki Vitara tarjoaa ajomukavuutta nelivedolla. Kuva: Teemu P. Peltola

Monikaan muu automerkki ei kärsi turhaan yhtä vaisusta imagosta Suomessa kuin Suzuki. Orientaalisin vedoin tyylitelty S-kirjain on totuttu näkemään lähinnä kaksipyöräisten kulkupelien bensatankeissa. Vaikka toistasataa vuotta vanha perinteinen japanilaismerkki tunnetaankin parhaiten moottoripyöristään, on sillä vuosikymmenten perinteet autojen valmistamisesta. Tarjonta rajoittuu pikkuautoihin ja maastureihin. Kaikissa on neliveto.

Malliston lippulaivana on Vitara, jonka valmistus alkoi jo 1980-luvun lopulla. Ensimmäinen malli sai pian seuraa isommasta Grand Vitarasta. Nyt vallassa on isommasta mallista jalostettu neljäs mallisukupolvi, joka on palannut käyttämään pelkkää Vitara-nimeä.

Iskutilavuuden pieneneminen on vallitseva suuntaus ympäri maailmaa. Niinpä uuden Vitarankin isompi malli on ”vain” 1,4-litrainen ja pienempi yksilitrainen. Koeajettu isompi malli synnyttää suorasuihkutusturbiinimoottorillaan 140 hevosvoimaa ja antaa 220 Nm:n väännön laajalla kierrosalueella (1 500 – 4 000). Puheet maastoautosta eivät siten jää pelkiksi myyntiesitteen korulauseiksi.

Muotoilultaan Vitara on varsin perinteinen maasturi. Omaleimaisuus ammentuu Suzukin keulasta, joka poikkeaa virnuilevine etusäleikköineen ja erikoisine lisävalojen sijoitteluratkaisuineen pirteästi massasta. Maasturiksi Suzuki Vitara ei ole suuren suuri, mutta sisätilaa on riittävästi niin pysty- kuin sivusuunnassakin. Kojelaudan näppäinmeri on japanilaiseksi autoksi melkoisen hillitty, mikä on vain hyvä asia.

Jo ensimmäisten risteysten ja mutkien jälkeen käy selväksi, että ohjaus on keskialueella tunnoton, mikä ei ole maastureille kovinkaan ominaista. Ongelma kuitenkin ratkeaa, kun laskee oikean käden alas kiekkosäätimelle ja kiertää Snow-asetuksen päälle. Ohjaukseen tulee aimo annos tarkkuutta ja jämeryyttä.

Perusasetuksen lisäksi valittavana on vielä Sport, joka nostaa tyhjäkäyntikierrokset korkeammalle ja panee lisää ruutia kaasupolkimen alle, mutta ohjaustuntumaa se ei paranna. Vallitsevan vuodenajan sijaan asetuksia kannattaakin käyttää omien mieltymysten mukaan.

Ajomukavuutta parantavia järjestelmiä on kattavasti ja kamerallinen peruutustutkakin löytyy. Sen näkymä on tunnin ajon jälkeen vielä melkoisen huuruinen, mutta kyllä se asiansa ajaa. Maininnan arvoinen on myös risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka antaa voimakkaan äänimerkin, jos se havaitsee jonkun lähestyvän autoa sivulta samalla, kun kuljettaja esimerkiksi peruuttaa parkkiruudusta.

Vitaralla ajaminen tuntuu oikein mukavalta, eivätkä liukas tie tai kaistoille syntyneet lumiset urat tunnu missään. Hallinnan tunne on varma koko ajan.

Hinnoittelua voi luonnehtia hyvinkin kohtuulliseksi. Edullisimmillaan Vitaran saa manuaalivaihteistolla noin 24 000 eurolla, ja malliston kalleimmalla automaattivaihteisella GLX-versiolla on hintaa noin yhdeksän tonnia enemmän.

Ominaisuudet

• Malli: 140 Boosterjet 6AT

• Iskutilavuus (cm³): 1 373

• Tehot: 140 hv

• Vääntö: 220 Nm

• &empmargin;Kiihtyvyys: 0–100 km/h: 13,0 s

• Huiput: 180 km/h

• Kulutus/100 km (yhd.): 7,8 l

• CO2 (WLTP): 176 g/km

• Hinta: alk. 28 400 euroa

Teemu P. Peltola

Sisätilat ovat tilavat ja selkeät. Sisätilat ovat tilavat ja selkeät.

Turun museokeskus kisaa vuoden museoviestintäteosta

Vuoden museoviestintäteko 2019 -kilpailun finaaliin on valittu viisi viestintätekoa: Hotelli- ja ravintolamuseon Suomen eväät -radio-ohjelmasarja, Joensuun taidemuseo Onnin NÄKY-teos, KAMU Espoon kaupunginmuseon Kauppiastavaratalo Heikintori 50 vuotta, Postimuseon Pienlehtiä ja punkpostia -näyttelyn viestintä sekä Turun museokeskuksen U Can’t Touch This Turku Castle Summer Edition 2018 .

Turun Yliopistosäätiölle lahjoitus, Leo Takalon rahastolla tuetaan tähtitieteen tutkimusta

Leo Takalo.

Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksen yliopistotutkijan, tähtitieteen dosentti Leo Takalon omaiset ovat lahjoittaneet edesmenneen tutkijan toiveita kunnioittaen tämän jäämistön Turun Yliopistosäätiölle. Noin 100 000 euroa käsittävällä lahjoituksella tuetaan Turun yliopistossa tehtävää tähtitieteen tutkimusta.

Kevät etenee varovaista tahtia

Eteläisessä Suomessa ensimmäiset peipot ovat jo äänessä.

Kevät etenee varovaista tahtia, selviää Luonto-Liiton Kevätseurannasta. Lintumuutto on käynnistynyt viileässä maaliskuun säässä verkkaisesti. Laulujoutsenhavaintoja on kertynyt kuitenkin jo runsaasti, kuten myös Kevätseuranta-viikonloppuna 16.–17. maaliskuuta.

Lasten musiikkijuhlat huipentuvat Pekkaan ja Suteen

Turun konservatorion ja Turun filharmonisen orkesterin järjestämät Lasten musiikkijuhlat jatkuvat vielä tulevan viikonlopun. Lauantaina 23. maaliskuuta kello 15 Turun Linnassa on luvassa Prinsessan uni eli kuinka lohikäärme kukistettiin . Tässä konservatorion ja Turun vanha musiikki ry:n yhteistyössä klassikkosatu Prinsessa Ruususesta palaa juurilleen. Herttuan musikantit ja nuoret soittajat seikkailevat vanhojen sävelaarteiden parissa huikean sirkusesityksen kuvittamana.

Lähestymiskiellon sähköinen valvonta sopisi vain tiettyihin tilanteisiin

Oikeusministeriössä on valmistunut muistio, jossa arvioidaan lähestymiskiellon sähköisen valvonnan tarvetta ja edellytyksiä käyttöönotolle. Lisäksi on arvioitu muita vaihtoehtoja lähestymiskiellon valvonnan tehostamiseksi.

Ahvenanmaalta löytyi 5 000 vuotta vanha ohranjyvä

Tutkijat selvittivät tuhansia vuosia vanhojen ohranjyvien iän radiohiiliajoituksen avulla.

Uudet löydöt paljastavat, että metsästäjä-keräilijät omaksuivat maanviljelyn Ahvenmaalla ja Itä-Ruotsissa jo 5 000 vuotta sitten.

Järvien jäät heikkenevät ja jokien jäät lähtevät Etelä- ja Länsi-Suomessa

Etelä- ja Länsi-Suomen järvillä aurinko on alkanut heikentää jään rakennetta, ja jää voi olla petollisen heikkoa. Jään kokonaispaksuus on näillä alueilla vielä 30–45 senttiä, mutta se ei kuvaa jään kantavuutta, koska suuri osa jääkerroksesta on selvästi teräsjäätä hauraampaa ja heikompaa. Monelta joelta jäät ovat jo lähteneet erityisesti etelä- ja lounaisrannikolla.

Tyhmää ihannoida typeryyttä

Kirjoittaja kritisoi autoja, joissa on kaksi pakoputkea, vaikka kaikki ovat hyvin tietoisia päästörajoituksista ja niiden tärkeydestä.

Vaikuttavimmat teot ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ovat isojen toimijoiden asia, mutta kuten usein on todettu, jokainen ihminen voi omalta osaltaan toimia nykyistä järkevämmin. Tämähän ei ollenkaan tarkoita, että pitää luopua jostain välttämättömästä ja tarpeellisesta, sen sijaan nykyinen kulutushysteria ja sen seurauksena tapahtuva toiminta ovat asioita, joista voidaan huomattavasti tinkiä.

Partiolaiset kannustavat nuoria vaikuttamiseen lauantaina

Turun Aureliassa järjestetään 23. maaliskuuta kello 12–15 nuorten partiolaisten järjestämä nuorille suunnattu vaalipaneeli, Nuori ääni 2.0 -tapahtuma. Nuori ääni 2.0 on vaikuttamistapahtuma, jossa nuorilla on mahdollisuus tavata eri järjestöjen ja puolueiden nuoria toimijoita. Päivän aikana on mahdollista kuunnella puolue- ja järjestöpaneelia tai löytää itselleen sopivia uusia vaikuttamisen kanavia työpajojen avulla.

Urheilu

Turun Uimareiden vesipallonaiset runkosarjan voittoon

Turun Uimarit oli jälleen naisten vesipaollilun SM-runkosarjan ykkönen.

Naisten vesipallon SM-runkosarja saatiin päätökseen viikonloppuna. Runkosarjan voiton vei jo neljännen kerran peräkkäin Turun Uimarit vahvan alkukauden siivittämänä. Joukkue koki ainoat tappiot sarjassa viime vuoden finaalivastustajalleen ja kauden etukäteisasetelmissakin vahvimmaksi arvioidulle Uinti Tampereelle. Joukkueet kohtasivat toisensa neljä kertaa ja TU:n ja UiTa:n keskinäisten otteluiden voitot menivät tasan 2–2.

FC Inter perusti vähävaraisten perheiden junioreille tukirahaston

Timo Furuholm lupasi lahjoittaa pistebonusrahansa juniorien tukirahastoon.

FC Inter on perustanut oman tukirahaston heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien lasten ja nuorten jalkapalloharrastuksen tukemiseksi. Rahasto jakaa vuosittain haettavien stipendien kautta avustusta niille seuran junioreille, joiden perheillä on vaikeuksia harrastusmaksujen kanssa. Seurassa on tällä hetkellä noin 500 junioripelaajaa.

Puukkokatsomo: Katsojapula haasteena

Toiseksi korkein runkosarjan katsojakeskiarvo oli TPS:llä, vajaat 5 500 katsojaa.

Jääkiekon Liigalla on käsillä tärkeä kevät. Suomen ykköslajin korkeimmalla sarjatasolla riittää pohdittavaa, sillä päättyneen runkosarjan katsojamäärät eivät valtakunnallisella tasolla mairittele. Kaudella 2018–19 koko Liigan katsojakeskiarvo oli 4 232 katsojaa.

Paavo Nurmi Gamesissa jaossa Tokion olympiapaikat

Wilma Murto ja monet muut suomalaishuiput saavat venyä parhaimpaansa, jotta Tokion olympialaisten tulosrajat saavutetaan.

Kansainvälinen yleisurheiluliitto IAAF julkisti maaliskuun alulla tulosrajat, joilla urheilijat lunastavat paikkansa Tokion 2020 olympialaisiin. Suomalaisittain tulosrajat ovat kovat ja oletettavasti vain muutama urheilija pääsee rajan rikkomalla olympialaisiin.

Inter kohtaa puolivälierissä VPS:n Kupittaalla

Jalkapalloilun Suomen Cupin puolivälierävaiheen otteluparit arvottiin tiistaina. Inter, joka on Cupin hallitseva mestari, saa kotiottelussa vastaansa Vaasan Palloseuran. Ottelu pelataan lauantaina 30. maaliskuuta kello 15 kentällä Kupittaa 5.

Seppo Paju kolmonen frisbeegolfin Disc Golf Pro Tourin osakilpailussa Yhdysvalloissa

Seppo Paju.

Vuoden miespelaajaksi Euroopassa valittu lietolainen Seppo Paju sijoittui kolmanneksi frisbeegolfin Disc Golf Pro Tourin osakilpailussa Teksasissa Yhdysvalloissa. Pajun sijoitus sivuaa parasta suomalaistulosta Disc Golf Pro Tourilla.

Täysosuma
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?