Jälkipeli: Lentoharrastamisen voi aloittaa nuorena lennokkikerhosta

Turun Lentokerhon lennokkijaosto muodostuu ilmailusta kiinnostuneista nuorista. Innostus lentämiseen on kuitenkin suuri, vaikka lennokkiharrastaja ei itse lennäkään. Turun Lentokerhon lennokkijaosto muodostuu ilmailusta kiinnostuneista nuorista. Innostus lentämiseen on kuitenkin suuri, vaikka lennokkiharrastaja ei itse lennäkään. Kuva: Hannu Tuominen

- Onko tässä jonon pää?

Turun kesäkuisen lentonäytöksen eräs harvinaisuuksista, Naton massiivinen nelimoottorinen tutkavalvontakone Boeing E-3A Sentry, keräsi ympärilleen uteliasta väkeä. Koneen tunnistaa valtavasta lautasmaisesta tutka-antennista koneen katolla. Pitkä jono kiemurtelee näyttelyalueen halki. Sadat ihmiset jonottavat kärsivällisesti pääsyä nähdäkseen sisältä komentokeskuksen, jolla johdetaan Nato-maiden ilmaoperaatioita.

Jos Naton tutkakone on näyttelyn jättiläinen, edustavat Turun Lentokerhon ”lennokkipoikien” lennokit näyttelyn pienimmän kokoluokan antia. Nappulaikäisten innostus lentämiseen on kuitenkin suuri, vaikka lennokkiharrastaja ei itse lennäkään.

– Turun Lentokerhon lennokkijaostossa on mukana 10–18-vuotiaita poikia. Tänään lentonäytökseen olemme saaneet mukaan myös tyttöjä Raision seurakunnan lennokkikerhosta, kertoo Jarmo Hellevaara, joka oli pitkään Lentokerhon nuoriso- ja lennokkijaoksen puheenjohtajana.

Lennokkiharrastus ei ole mikään uusi ilmiö. Uutta on se, kun nykyisin erityyppisiä lennokkeja voi hankkia lähes tai täysin valmiina. Ennen lennokin joutui itse alusta asti rakentamaan. Vaikka lennokkiharrastuksen aloittaminen on helpompaa kuin aikaisemmin, lennättäminen vaatii taitoa.

– Lennättäminen on yllättävän vaikeaa. Kokematon, joka ei ole koskaan lennättänyt, rikkoo koneen muutamassa sekunnissa. Lennokkikerhomme jäsenmaksu on 25 euroa vuodessa. Sillä saa paikan, missä harrastaa. Kerho tarjoaa opastuksen ohella tarvittavat liimat ja työkalut.

Lennokkiharrastuksen voi aloittaa edullisesti vapaasti lentävistä liidokeista. Turun lentonäytöksessä on mukana RC-lennokkeja. Radio-ohjaus onkin nykyään suosituin lennokkien ohjaustapa. Sähkö- tai polttomoottorikäyttöiset lennokit ovat kuin lentokone pienoiskoossa ja niitä ohjataan samoin periaattein kuin isoakin konetta.

– Näytöksen pienimmät ovat sähkölennokkeja. Isommissa on polttomoottori, joka käyttää polttoaineena metanolia. Halvimmat mallit täydellisenä pakettina, joissa on mukana radio-ohjauslaitteet, maksavat noin 150 euroa. Kalleimmissa malleissa ei ole hintakattoa.

Suomessa on voimassa lennokkeja koskeva määräys, joka määrää missä ja miten lennokkia saa lennättää. Ilmailulaki koskee myös harrastajia.

Turun Lentokerho on lähes 500 jäsenmäärällään eräs Suomen suurimmista Ilmailuliiton kerhoista. Yhdistys on perustettu jo vuonna 1948.

– Lennokkipojat on tarkoitettu kerhon nuorimmille. Lentokerho tarjoaa jäsenillemme myös mahdollisuuden harrastaa moottori-, purje- ja moottoripurjelentoa. Harrastamisen lisäksi kerho on mukana kouluttamassa uusia ilmailijoita, kertoo Turun Lentokerhon puheenjohtaja Jyri Mattila.

Kerhon puheenjohtajapestin ohella Mattila on muun muassa ilmavoimien koelentäjä. Hän on testannut henkilökohtaisesti neljää Ilmavoimien harkinnassa olevaa uutta hävittäjää.

Mattilalla oli iso vastuu Turun Turku Air Show’n ja Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlanäytöksen toteutumisessa. Käytännön järjestelyistä vastasi Turun Lentokerho, kuten useina kertoina aikaisemminkin.

– Turun kenttä on eräs parhaimmista Suomen lentokentistä lentonäytösten järjestämiseen. Kiitorata on itä-länsi-suunnassa ja yleisö voi seurata tapahtumia aurinko selän takana. Näyttelyalue, rahtiterminaalin edusta, on erittäin suuri. Turkuun on ulkomailta lyhyt matka. Suurin osa näytöskoneista tulee aina Keski-Euroopasta, Englannista ja Ruotsista.

Lentokerho toimii Turun ohella myös Oripäässä. Turku on moottori- ja moottoripurjelennon tukikohta. Purjelentotoiminta on keskittynyt Oripään kentälle. Kerholla on käytössä kolme moottorikonetta, kaksi moottoripurjelentokonetta ja viisi purjekonetta.

Hannu Tuominen

Antti Aho-Mantila osallistui Turun Lentonäytökseen komealla turbiinikoneellaan, joka lentäessä muistuttaa hämmästyttävästi oikeaa lentokonetta. Antti Aho-Mantila osallistui Turun Lentonäytökseen komealla turbiinikoneellaan, joka lentäessä muistuttaa hämmästyttävästi oikeaa lentokonetta. Kuva: Hannu Tuominen

Suurmarkkinoilla uusi ennätys, kävijöitä yli 110 000

Suurmarkkinoilla oli yli 110 000 kävijää neljän päivän aikana. Kuva on viime kesältä.

Turun Kansainvälisten Suurmarkkinoiden tapahtumavastaava Ari Kallas kertoo, että nelipäiväiset markkinat olivat menestyksekkäät. Markkinoilla tehtiin uusi kävijäennätys. Yleisöä kävi markkinoilla neljässä päivässä yli 110 000.

Mikromuoviongelmaan tartuttava nopeasti

Tuore WWF:n tilaama tutkimus kertoo, että mikromuovia päätyy ihmisten elimistöön n. viisi grammaa viikossa. Suurimmaksi mikromuovien lähteeksi paljastui juomavesi. Tutkimus on tehty Newcastlen yliopistossa Englannissa, ja sen näkökulma on kansainvälinen. Asiaa on luonnollisesti välttämätöntä tarkastella myös kotimaisesta ja turkulaisesta perspektiivistä.

Grönholmin pilli naulaan

Erotuomari Marko Grönholm urakka Veikkausliigassa päättyi.

Turkulaisen jalkapalloerotuomari Marko Grönholmin , 37, ura päättyi 13. heinäkuuta puhallettuun SJK–VPS-ottelussa. Vuonna 1996 tuomariuransa aloittanut Grönholm ehti tuomita Veikkausliigassa kaikkiaan seitsemän vuoden ajan.

Rauhaa kaipaavat suomalaiset

Suurin osa suomalaisista haluaa olla vapaa-ajan asunnollaan veden äärellä, omassa rauhassa paikkakunnalla, jossa on hyvä ilmapiiri ja hyvät lähipalvelut, käy ilmi KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksesta. Muita enemmistön arvostamia asioita ovat hyvät ulkoilu-, lenkkeily- ja marjastusmahdollisuudet, hyvät liikenneyhteydet, sijainti lähellä vakituista kotia sekä vapaa-ajan asunnon hyvä varustelutaso mukavuuksilla.

Viherrakennustyö haittaa liikennettä Vähäheikkiläntiellä

Viherrakennustyö sulkee ajokaistan ja kevyenliikenteenväylän tai kaventaa niitä Vähäheikkiläntiellä Rykmentintien ja Uittamontien välillä maanantaina.

Parkkisakosta voi tulla ikävä lommo lomakassaan

Pysäköintivirhemaksuista voi tulla ikävä lommo lomakassaan. Parkkisakon suuruus on Suomessa monissa paikoissa jo 80 euroa. Ulkomailla mennään helposti yli sadan euron. Tukholmassa parkkisakko on noin 115 euroa ja Lontoon kalliimmilla vyöhykkeillä jopa 145 euroa. Summalla saisi lomalainen palkittua itsensä vaikkapa jäätelökioskilla tai terassilla useaan kertaan.

Asfaltoinnista haittaa liikenteelle Raisionkaarella alkuviikosta

Asfaltointityö haittaa liikennettä Raisionkaarella Nesteentien ja Raisiontien välillä 22.-24. heinäkuuta. Yksi ajokaista on käytössä.

Ecom osaksi Finago-perhettä

Turkulainen ohjelmistotalo Ecom on liittynyt tiiviimmäksi osaksi Accountorin Finago-ohjelmistotuoteperhettä, johon kuuluvat Finago Ecomin lisäksi jo Finago Procountor ja Finago Tikon.

Ian Anderson Plays Jethro Tull -kokoonpano Logomossa ensi maaliskuussa

Ian Anderson.

Ilmaus Too Old To Rock And Roll: Too Young To Die kuuluu monen keski-ikäisen perusrokkarin lausevalikoimaan tänäkin päivänä. Kyseessä on Jethro Tullin legendaarinen levytys keväältä 1976.

Urheilu

Otteluanalyysi: Interin tehokkuus liikaa Hongalle

Filip Valencic on tällä hetkellä pysäyttämätön Vaikkausliigassa.

Interin hyökkäysvoima on tällä hetkellä liikaa muille jalkapalloilun Veikkausliigan joukkueille. Interin tehoista sai tuta myös Honka, joka kärsi Kupittaalla tappion 3-1 (1-0) muutoin varsin tasaisessa ottelussa. Inter oli yksinkertaisesti vain parempi tilanteissa, joissa pallo piti panna maaliverkkoon.

Grönholmin pilli naulaan

Erotuomari Marko Grönholm urakka Veikkausliigassa päättyi.

Turkulaisen jalkapalloerotuomari Marko Grönholmin , 37, ura päättyi 13. heinäkuuta puhallettuun SJK–VPS-ottelussa. Vuonna 1996 tuomariuransa aloittanut Grönholm ehti tuomita Veikkausliigassa kaikkiaan seitsemän vuoden ajan.

Jälkipeli: David Mooren värikäs matka Aston Villasta Interin huoltajaksi

FC Interin edustusjoukkueen huoltaja David Moore tuli yli kaksikymmentä vuotta sitten Suomeen pelaamaan. Tällä piti viihtyä vain pari kuukautta, mutta nyt David onkin viettänyt Suomessa jo puolet elämästään.

Hyvä ystävä ja valmentajakollega John Allen soitti ja esitti David Moorelle hämmentävän kysymyksen. Kyse ei ollut aprillipilasta. Allen pyysi Moorea miettimään ja vastaamaan vasta myöhemmin. David ensin nauroi, sitten mietti ja vastasi myöntävästi, ja näin hänestä tuli FC Interin Veikkausliigassa pelaavan edustusjoukkueen huoltaja.

Otteluanalyysi: Haka menee menojaan Ykkösessä

Matej Hradecký teki vahvan paluun kentille 2,5 vuoden tauon jälkeen.

Valkeakosken Haka venytti kaulaa jo kymmeneen pisteeseen lyömällä TPS:n Kupittaalla 3-2 (2-0) jalkapalloilun Ykkösen kärkikamppailussa. Haka on käynyt kahdesti Kupittaalla ja voittanut kahdesti. Jossiteltavaa ei siis ole. Vai onko kuitenkin? TPS tuli vahvasti lopussa ja pääsi yrittämään tasoitusta, kun Haka panikoi yllättävästi.

Henrik Goesch triathlonin puolimatkan mestariksi Joroisissa

Henrik Goesch.

Henrik Goesch ja Tiina Pohjalainen voittivat triathlonin puolimatkan yleisen sarjan SM-lähdöt lauantaina Joroisissa. Puolimatkan SM-mitaleista kilpailtiin Joroisissa lauantaina. Kilpailu käytiin upeissa olosuhteissa, tyynessä ja lämpimässä säässä. Puolimatkalla kilpailumatkat ovat 1,9 kilometrin uinti, 90 kilometrin pyöräily ja 21,1 kilometrin juoksu.

Matej Hradeckýn paluu tapahtumassa huikeissa puitteissa

Matej Hradecký on pelannut viimeksi TPS:n raitapaidassa kaudella 2015.

Kaksi ja puoli vuotta on pitkä aika kenen tahansa elämässä Erityisen pitkä pätkä se on parhaassa iässä olevan jalkapalloilijan elämää. Huhtikuussa 24 vuotta täyttänyt Matej Hradecký pelasi edellisen pelinsä helmikuussa 2017. Tuolloin SJK:ta edustanut Hradecký pelasi Suomen Cupissa MuSaa vastaan, mutta sittemmin hän on joutunut katsomaan pelejä katsomon puolelta.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.