Romutukseen päätyvä auto Suomessa yli 20 vuotta vanha

Romutukseen päätyvä auto on Suomessa keskimäärin yli 20 vuotta vanha. Romutukseen päätyvä auto on Suomessa keskimäärin yli 20 vuotta vanha. Kuva: Jonny Holmén

Yhä suurempi osa suomalaisista tuo käytöstä poistetun autonsa tuottajavastuun piiriin kuuluvaan kierrätysjärjestelmään. Tehokas materiaalikierrätys pienentää huomattavasti valmistusvaiheen elinkaarivaikutusta vähentämällä uusioraaka-aineiden tarvetta.

Romuauton keskimääräinen materiaalisisältö on 75-prosenttisesti metallia, kuten terästä, valurautaa, alumiinia ja kuparia. Modernien kierrätysmenetelmien avulla metalliosista saadaan hyödynnettyä lähes 100 prosenttia uusiksi raaka-aineiksi. Murskaamossa autosta erotellaan magneettiset teräsosat, ei-magneettiset metalliosat sekä kevytjae. Autosta saatu kierrätysmateriaali työllistää suomalaisia myös kierrätysalan ulkopuolella. Terästeollisuudessa parhaimmillaan jopa 90 prosenttia raaka-aineesta on kierrätysterästä.

Keskivertoauton elinkaarivaikutuksesta suurin osa, lähes 80 prosenttia syntyy käytön aikana. Käyttövaiheen merkitys korostuu Suomessa, jossa autolla ajetaan elinkaaren aikana keskimäärin 300 000 kilometriä. Auton valmistuksen osuus auton koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä ja energiankulutuksesta on polttomoottoriautoilla 10-15 prosenttia.

Autoteollisuus on ollut jo pitkään kierrätyksen ja uusiokäytön edelläkävijänä. Viime vuosina pinnalle noussutta kiertotaloutta on toteutettu jo vuosikymmeniä.

Uusimpien osien uudelleenkäytössä on rajoitteita. Osien digitaalisia avaimia ei voida jakaa kaikille, sillä samalla avattaisiin ohjainlaitteiden tiedot myös hakkereille. Tämä tekisi autojen tietoturvasta haavoittuvan. Sähköiset komponentit suunnitellaan käsi kädessä ohjelmistojen kanssa. Osien ja ohjelmistojen nykyinen nopea kehitystahti aiheuttaa toisinaan sen, ettei vanhempaa ohjausyksikköä voida käyttää uudemman ja kehittyneemmän tilalla.

Turvallisuus vaikuttaa myös kolariautojen osien uudelleenkäyttöön. Nykyisin teknologiaa löytyy yllättävistä osista – esimerkiksi useissa autoissa taustapeilin runkoon on sijoitettu kameroita, joita käytetään muun muassa automaattiseen hätäjarrutukseen. Näin ollen niiden autokohtaisen toiminnan varmistaminen on erittäin tärkeää turvallisuuden kannalta.

Suurimpana ongelmana osien hyödyntämisessä on Suomen iäkäs autokanta. Keskimäärin Suomessa romutukseen päätyvä auto on yli 20 vuotta vanha. Se on korkean ikänsä vuoksi käytetty loppuun, jolloin osien hyödyntäminen on vaikeaa ja kannattamatonta. Romuauton materiaalit on järkevintä hyödyntää uusiokäyttöön.

Autojen kierrätysverkostoon kuuluu Suomessa 275 vastaanottopistettä. Auton kierrättäminen on Suomessa maksutonta.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Näin teet heinäkuisen hernehummuksen

Kotimaisista herneistä on myös hummukseen. Tarvitset kaksi avocadoa, kolme desiä herneitä, valkosipulinkynnen, kaksi ruokalusikallista sitruunamehua, puoli teelusikallista juustokuminaa ja neljäsosa teelusikallista suolaa. Poista kivet avocadoista ja mittaa kaikki ainekset tehosekoittimeen.

Kiinalaisten sähköpolkupyörien väliaikainen polkumyyntitulli voimaan

Yritysten, jotka tuovat sähköpolkupyöriä Kiinasta, täytyy varautua siihen, että tuotteesta kannetaan polkumyyntitulli. Tavara luokitellaan CN-koodeihin 8711 60 10 ja ex 8711 60 90 (Taric-koodi 8711 60 90 10). EU:n virallisen lehden numerosta L 181/18.7.2018 voi tarkistaa, kuinka suuri polkumyyntitulli eri myyjien tuotteille on odotettavissa.

Avoimilla kylillä 90 000 osallistujaa

Saukonojalla vietettiin kylätapahtumaa vuonna 2014.

Avoimet kylät on valtakunnallinen tapahtumapäivä. Tänä vuonna mukana oli lähes 600 kylää ympäri Suomen. Seuraavaksi Avoimet kylät -päivää vietetään 8.6.2019.

Suurmarkkinoilla yli 90 000 kävijää

Suurmarkkinoilla vieraili yli 90 000 kiinnostunutta

Turun Kansainväliset Suurmarkkinat 18.-22. heinäkuuta sujuivat tapahtumavastaava Ari Kallaksen mukaan hyvin. Keskiviikko ja torstai olivat lupauksia herättäviä, perjantai sadepäivä ja lauantai sekä sunnuntai vilkkaita mutta helteisiä markkinapäiviä.

Urheilu

Jälkipeli: Kaikkien aikojen parhaat TPS-jalkapalloilijat

Heikki Mäki on nähnyt eniten TPS:n jalkapallo-otteluita. Hän on oikea henkilö arvioimaan, kuka on kaikkien aikojen paras TPS:n jalkapalloilija kautta aikain. Mäen valinta on Veikko Asikainen (kuvassa).

Tervaskanto Heikki Mäki (s. 1930) on oikea henkilö arvioimaan, ketkä ovat kaikkien aikojen parhaat Turun Palloseuraa edustaneet jalkapalloilijat. Mäki on nähnyt enemmän raitapaitojen pelejä kuin yksikään toinen.

Jälkipeli: Jukka Wihanto oli Turun NMKY:n menestysvuosien kummisetä

Jukka Wihanto oli Turun NMKY:n menestysvuosien tärkeä taustavaikuttaja. Hänen ansiostaan Turkuun saapui Amerikasta ensimmäinen musta ulkomaalaisvahvistus. Donald Crenshawin tullessa Turkuun vuonna 1972, koko kaupunki meni sekaisin koripallosta.

Turun NMKY:n menestyskausi 1970-luvun alussa on ainutlaatuista paikallista palloiluhistoriassa. Kausi muistetaan ensimmäisestä turkulaisesta koripallomestaruudesta, vastavalmistuneesta Kupittaan urheiluhallista ja ensimmäisten mustien miesten ilmaantumisesta kotimaan koripallokentille.

Puukkokatsomo: Kolumbialainen kysymysmerkki

Julian Guevara.

Muutokset PS Kemin kokoonpanossa toivat uutta verta myös FC Interin kokoonpanoon. Kemiläisten uusi päävalmentaja David Hannah painotti muun muassa taannoin TPS-ottelun jälkeen, että Kemin pukukopissa ovien täytyy käydä molempiin suuntiin. Ja niin on käynytkin.

Helmi Murto ja Juho Kanerva telinevoimistelun EM-kilpailuihin

Helmi Murto.

Suomalaisvoimistelijat suuntaavat 2.–12. elokuuta Glasgow’ssa käytäviin telinevoimistelun EM-kilpailuihin. EM-kilpailut ja niissä käytävät joukkuekilpailut ovat Suomen kannalta tärkeä välietappi valmistauduttaessa kauden pääkilpailua Dohan MM-kilpailuja (25.10.–3.11.) varten.

Täysosuma
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Just sopiva aika kyläilylle.
Just sopiva aika kyläilylle.