Liikenneviraston tasoristeysohjelmassa tehdään esiselvityksiä

Liikenne- ja viestintäministeriö ja Liikennevirasto julkaisivat maaliskuussa listan 65 tasoristeyksestä, joita tulisi parantaa tai poistaa. Esiselvitysvaiheessa hankitaan taustatietoja ja pohditaan eri vaihtoehtoja, joilla voidaan parantaa tasoristeysturvallisuutta. Toimenpidevaihtoehtoja on kolme: tasoristeyksen poisto, tasoristeyksen parantaminen sekä rajoitteiden asettaminen liikenteelle.

Päätökseen vaikuttaa muun muassa rataosan nykyinen ja ennustettu liikenne sekä maankäyttö ja kustannuksien jakautuminen eri osapuolille. Koska tasoristeykset sijaitsevat usein paikoissa, joihin kohdistuu monen omistajan intressit, päätöksentekoa edeltää neuvottelut eri osapuolien kanssa.

– Tärkeintä on ELY-keskusten, Liikenneviraston, kuntien sekä muiden sidosryhmien välinen hyvä yhteistyö, kertoo projektipäällikkö Mikko Heiskanen Liikennevirastosta.

– Jos tasoristeystä vain parannetaan, Liikennevirastolla on päätösvalta. Aina on kuitenkin kuultava monia eri tahoja, kuten esimerkiksi tieoikeuden omistajia, ennen kuin varsinaisiin ratatöihin päästään.

Hallinnollinen lupaprosessin valinta ja kesto riippuvat siitä, mihin toimenpiteisiin on päädytty ja kuinka laajat vaikutukset valinnoilla on.

– Jos asennamme tasoristeykseen STOP-merkin, päätöksenteko ja toteutus voi olla nopeaakin, jos tienpitäjä suhtautuu esitykseemme suosiollisesti, sanoo projektipäällikkö Jarno Viljakainen.

Jopa tasoristeysten poistaminenkin voidaan joissakin tapauksissa tehdä nopeasti.

– Niin sanotulla yksityistietoimituksella voidaan kulkuyhteyksiä järjestellä siten, että tasoristeys voidaan poistaa muutamassa kuukaudessa, Viljakainen toteaa.

Jos kohteen turvallisuuden parantaminen on vaikutuksiltaan suurempi, on tehtävä ratasuunnitelma ja siihen menee noin vuosi. Rakentaminen ja sen käynnistäminen ovat kiinni Liikennevirastolle myönnettävästä rahoituksesta.

Liikenneviraston tasoristeysohjelman 65 kohteesta tehdään paraikaa esiselvitystä. Tämän jälkeen niissä tehdään riskien arviointi sekä suunnitelma- tai toteutuspäätöksiä.

Jo nyt on havaittu joidenkin kohteiden edistämisen vaativan asemakaavamuutoksia tai katusuunnitelmien tekoa. Seinäjoki–Vaasa-rataosalla Liikennevirasto selvittää mahdollisuutta poistaa tasoristeyksiä tilusjärjestelyillä.

– Tällä hetkellä huomio keskittyy tasoristeysohjelmaan valittuihin kohteisiin, mutta suunnittelun yhteydessä tarkastelemme myös mitä läheisille tasoristeyksille voidaan tehdä. Olemme esimerkiksi huomanneet, että poistettavaksi esitettyä tasoristeystä onkin järkevintä parantaa ja poistolistalle on sen sijaan otettava viereinen melkein yhtä vaarallinen tasoristeys, Heiskanen summaa.

Tasoristeysohjelmalistalla olevien kohteiden lisäksi tasoristeysturvallisuutta parannetaan monissa erillisissä Liikenneviraston ja ELY-keskusten projekteissa.

Mitä eri toimenpidevaihtoehdoilla tarkoitetaan?

Tasoristeyksen poistaminen tarkoittaa sitä, että tarpeettomat tasoristeykset poistetaan tai ao. tasoristeyksen tieoikeudet lakkautetaan tarpeettomina. Tai jos tasoristeyksen käyttö on muuttunut, tasoristeyslupa voidaan peruuttaa.

Toimenpide voi myös tarkoittaa, että kulkuyhteydet järjestetäänkin turvallisen tasoristeyksen kautta tai tasoristeys itsessään siirretään turvallisempaan paikkaan. Tasoristeyksen poistamisella tarkoitetaan myös sitä, että se korvataan ali- tai ylikulkusillalla.

Tasoristeyksen parantaminen voi tarkoittaa esimerkiksi näkemäalueiden kunnostusta tai parannusta. Yhtä lailla se voi tarkoittaa STOP -merkin lisäämistä korostamaan ajoneuvojen ja kevyen liikenteen väistämisvelvollisuutta tasoristeyksessä.

Tämä voi tarkoittaa myös odotustasanteiden parannusta, joka toteutuessaan voi edellyttää muun muassa tien geometriamuutosta ja liittymäjärjestelyitä. Parantamista on myöskin tasoristeyksien varustaminen huomiovalolaitoksella. Tätä tehdään vähäliikenteisillä radoilla, rataosuuksilla, joilla junien nopeus on alhainen tai risteävillä teillä on vähän liikennettä.

Parantamis-termin alle menee myös tasoristeyksen varustaminen varoituslaitoksella, joka yleensä tarkoittaa puolipuomilaitosta.

Jos toimenpiteeksi valikoituu liikenteen rajoittaminen, puhutaan ylittävän tien nopeusrajoituksen alentamisesta, liikennöinnin rajoittamisesta yli 15 metrin pituisilta ajoneuvoilta tai tasoristeyksen muuttamisesta kevyenliikenteen väyläksi.

Vaihtoehtona on lisäksi radan maksiminopeuden alentaminen, mutta ennen kuin tähän päädytään, selvitetään päätöksen merkitys junien aikatauluihin ja kustannuksiin.

Vähäliikenteisillä rataosilla voidaan pohtia myös rataosan tulevaisuutta. Kuinka pitkään rataosa pystytään pitämään liikennöitävässä kunnossa ilman mittavia investointeja ja miten paljon tässä vaiheessa on järkevää investoida tasoristeyksien mittaviin parannuksiin.

Liikenneviraston tasoristeysohjelmaan valikoituneet tasoristeykset on valittu muun muassa tasoristeyksen ominaisuuksien, onnettomuushistorian sekä ylittävän tien liikennemäärän perusteella. Listalle valituissa tasoristeyksissä on tapahtunut yhteensä 101 onnettomuutta vuodesta 2001 lähtien.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Turusta bussilla Karjurockiin

Karjurock pyrkii erottautumaan kotimaisista festivaaleista maatilamiljöön avulla.

Lokalahdella rokataan tällä viikolla torstaista 19. heinäkuuta lauantaihin 21. heinäkuuta perinteisen Karjurockin merkeissä. Myös Turusta järjestetään bussikuljetuksia festivaaleille. Perjantaina kuljetukset lähtevät linja-autoaseman laiturilta 9 kello 15 ja 17.30.

Voiko ulkomailta hankkia lääkkeitä Suomeen?

Lääkevalmisteiden hankkiminen ja vastaanottaminen postitse Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolisesta valtiosta on kielletty.

Voiko ulkomailta hankkia lääkkeitä Suomeen? Perusperiaate on: laillinen valmiste lailliselta myyjältä omaan lääkitykseen, muistuttaa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea. Kun matkustaa ulkomaille, niin kannattaa ottaa etukäteen selvää mahdollisista rajoituksista kohdemaassa.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät.

Turun lentoasemalla hyvä alkuvuosi

Turun lentokentän matkustajamäärä on kasvanut alkuvuoden aikana.

Turun lentoaseman matkustajamäärät ovat kasvaneet alkuvuonna. Kuuden ensimmäisen kuukauden jälkeen kokonaismatkustajamäärä on 188 319, jossa on kasvua 15,5 prosenttia.

Naantalin taidehuoneella avataan kesäkauden neljäs näyttely

Miia Westerlund.

Naantalin taidehuoneella avataan 24. heinäkuuta kesäkauden neljäs näyttely Meistä tuli Onnellisia . Näyttelyssä on esillä kuvataiteilija Miia Westerlundin dokumentaarisia valokuvia, jotka taiteilija on ottanut vuonna 1984 Naantalin Maijamäen yläasteelta valmistuneista luokkakavereistaan.

Urheilu

Wilhelm Hammarberg ÅIFK:n käsipallomiehistön takalinjoille

ÅIFK:n käsipallomiehistö on tehnyt pelaajasopimuksen takarakentaja Wilhelm Hammarbergin kanssa. P98-maajoukkueen kanssa heinäkuun lopun EM-kilpailuihin valmistautuva ”Wiltsu” saapuu Turkuun elokuun alusta vahvistamaan edustusjoukkueen rinkiä. P98:n mukana Makedoniaan 18. heinäkuuta on kutsuttu edustusmiehistöstä myös Isak Lehvonen . Myös Hammarbergin kasvattajaseura on Grankulla IFK.

Mikael Hakalalle pronssia juniorien MM-kisoissa

Mikael Hakala.

Suomalaiset frisbeegolfaajat niittivät menestystä kahdessa maineikkaassa tapahtumassa viime viikolla. Turkulaista Frisbeegolfseura 7k:ta edustava Mikael Hakala voitti pronssia frisbeegolfin junioreiden MM-kilpailuissa. Nummelan frisbeeseuran Eveliina Salonen pokkasi samaan aikaan uransa ensimmäisen PDGA Major -kilpailun voiton Tsekissä järjestetystä Konopiště Openista.

Otteluanalyysi: Inter taisteli vajaalla komea voiton

Mika Mäkitalo oli Interin ratkaisupelaajia.

Se oli omituinen ottelu. Inter meni vartissa kahden maalin johtoon SJK:n puolustuksen virheistä. Sen jälkeen se puolusti. Toisen puoliajan se puolusti vajaalla, sillä Abdoulie Mansally hommasi itselleen ensimmäisen puoliskon lopuksi tyhmästi ja tarpeettomasti toisen kortin keskialueella vaarattomassa tilanteessa.

Täysosuma
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Just sopiva aika kyläilylle.
Just sopiva aika kyläilylle.