Raportti: Sähkö- ja kaasuautot tarvitsevat tukitoimia

Sähköautojen korkeat hankintahinnat ja taloyhtiölatauksen haasteet hidastavat tällä hetkellä sähköautomarkkinan ja julkisen latausinfrastruktuurin kehitystä ja sähköautokannan luontevaa kasvua. Kustannustehokas tapa kiihdyttää markkinaa olisi saada autokantaan lisää sähköautoja, mutta se edellyttää lähivuosina tehokkaita edistämistoimenpiteitä.

Vuosi sitten kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa asetettu tavoite, 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä, vaikuttavat juuri valmistuneen Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet GASELLI -hankkeen mukaan mahdollisilta saavuttaa nykyisilläkin toimenpiteillä.

Hankkeessa tarkasteltiin vaihtoehtoja nopeuttaa kehitystä mallintamalla autokannan muutoksia systeemidynaamisen mallin avulla tehdyissä skenaarioissa. Mallin avulla tarkasteltiin eri edistämistoimien vaikutuksia ja tulosten perusteella tarkasteltiin toimenpiteiden kustannustehokkuutta sähköautojen ja ladattavien hybridien markkinaosuuden kehityksessä. Mallilla tarkasteltuja sähköautoihin vaikuttavia ohjaustoimia olivat hankintahintaan vaikuttaminen (autovero ja hankintatuki), ajoneuvovero, kotilatauksen edistäminen, yritysautojen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi.

– Ottamalla käyttöön lisää edistämistoimenpiteitä olisi mallinnuksen perusteella mahdollista saavuttaa asetettuja tavoitteita merkittävästi suurempi, vähintään kaksinkertainen sähköautojen ja ladattavien hybridien kanta vuoteen 2030 mennessä, toteaa projektipäällikkö Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Kaasuautojen saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä ole este niiden hankinnalle. Kaasuautojen suhteen tärkeintä onkin jatkaa tankkausinfrastruktuurin laajentamista. Alueilla, joilla kaasua on saatavissa, kaasuauton hankintaa ei ole mitään syytä lykätä, sillä ne ovat tällä hetkellä valmiita ratkaisuja päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen.

Suurimpia sähköautojen markkinaosuuden kasvun esteitä ovat autojen korkeat hankintahinnat, toistaiseksi kapea mallivalikoima ja haasteet kotilatauksen toteuttamisessa taloyhtiöissä.

– Taloyhtiöissä ja työpaikoilla latauspisteiden rakentamista tulee vielä helpottaa ja kannustaa, vaikka viime kevään kyselytutkimuksen jälkeen taloyhtiöissä kiinnostus latauspisteiden rakentamista kohtaan onkin jo hieman herännyt, painottaa erikoistutkija Marko Paakkinen VTT:ltä.

Hankkeen alussa Kiinteistöliiton korjausrakennusbarometriin vastanneista taloyhtiöistä 93 prosenttia ei ollut vielä tehnyt sähköautojen lataamisen suhteen mitään toimenpiteitä, mutta syksyllä 2018 tehdyssä kyselyssä jo viidesosa taloyhtiöistä ilmoitti suunnittelevansa latauspisteiden rakentamista vuosien 2018–21 välillä. ARA myöntää tällä hetkellä taloyhtiöille avustusta latauspisteiden edellyttämiin, kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Korkea hankintahinta mainitaan useissa kyselyissä suurimpana esteenä sähköauton hankinnalle, myös tässä hankkeessa tehdyssä kyselyssä. Hankkeessa mallinnuksen tulosten pohjalta tehdyn analyysin mukaan hankintahintaan vaikuttaminen havaittiin kustannustehokkaaksi edistämiskeinoksi. Täyssähköautojen odotetaan olevan hankintahinnaltaan vastaavien polttomoottoriautojen tasolla noin vuonna 2025, minkä jälkeen kannustimia ei enää tarvita. Paras ajankohta hintaan vaikuttavien kannustimien käytölle onkin juuri nyt, kun autojen kokonaismäärä on vielä pieni ja hintaero suurimmillaan.

– Kustannustehokkaimpina edistämiskeinoina hankkeessa tehdyn analyysin pohjalta näyttäytyivät auton hankintahintaan vaikuttaminen, esimerkiksi autoveron tai suoran hankintatuen kautta. Tämän lisäksi kustannustehokkaimpia edistämiskeinoja olivat projektin analyysissä rivi- ja kerrostalojen latauksen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi, Pihlatie jatkaa.

Uusia sähköautomalleja, sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä, on tulossa tarjolle kiihtyvään tahtiin ja markkina kehittyy nopeasti. Vuoteen 2025 mennessä odotetaan yli 200 uutta sähköautomallia markkinoille. Vaikka täyssähköautojen mallivalikoima onkin vielä rajallinen, nykymalliston ominaisuudet sopisivat kuitenkin jo nyt useiden kotitalouksien käyttöön. Viestintä ja markkinointi ovat tehokkaita keinoja edistää nykyisten sähköautomallien kysyntää.

Tehokas tapa saada käytettyjen sähkö- ja kaasuautojen markkinaa kasvatettua olisi tukea yritysautojen hankinnoissa vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, esimerkiksi autoetuautojen verotusarvon kautta. Myös sähköautojen lataamista työpaikoilla tulisi edistää, sekä mahdollistamaan etenkin käytettyjen sähköautojen hankkiminen työmatka-ajoneuvoiksi, että myös jatkossa sähköautojen saamiseksi resursseiksi älykkääseen sähköverkkoon.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Korttimaksuista yli kolmasosa lähimaksuja viime vuonna

Suomen Pankin mukaan lähimaksuja tehtiin ennätykselliset 631 miljoonaa viime eli 255 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2017.

Nämä asiat vaikuttavat putkiremontin hintaan

Putkiremontti on lähtökohtaisesti korjaustoimenpide, eikä remonttiin sijoitettu summa siirry suoraan myyntihintaan.

Kalliin putkiremontin hinta mietityttää usein osakkaita. Putkiremontille ei voi määritellä yleispätevää hintalappua, sillä kustannuksiin vaikuttavat lukuisat eri tekijät.

Olen nuori ja taipumaton

Olen 23-vuotias, joka ei osaa maksaa MobilePaylla ja joka inhoaa sitä, miten pankki- ja veroasiosta pitäisi keskustella kasvotusten vain näyttöpäätteiden kanssa. Verkkopankkitunnuksetkin koen kuormittaviksi, mutta koska en voi teleportata itseäni kultaiselle 1960-luvulle, täytyy minunkin taulukoitua ja tunnistautua tämän vuosituhannen tyyliin. Laskuja siirrän pitkin hampain sähköisiksi sitä mukaa, kun paperiversioista ruvetaan perimään erillistä maksua.

Joonas Haavisto Trio Logomossa kitaristi Teemu Viinikaisen kanssa

Joonas Haavisto Trio feat. Teemu Viinikainen esiintyy pitkäperjantaina Logomossa.

Steinway-artistina tunnettu pianisti Joonas Haavisto saapuu Logomoon maineikkaan trionsa kanssa pitkäperjantaina 19. huhtikuuta kello 19. Yli kymmenen vuotta maailmaa valloittanut kolmikko saa konsertissa vieraakseen kotimaisen jazzkitaran ykkösnimen, Teemu Viinikaisen . Yhtyeen uusi albumi julkaistaan maailmanlaajuisesti huhtikuussa.

Lasten ja nuorten puhelin avoinna myös pääsiäisenä

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää pääsiäisenä joka päivä kello 14–17. Palveluun voi ottaa yhteyttä mistä tahansa mieltä painavasta asiasta.

Käsittele lampaanpaistia oikein – ketju alkaa jo kaupasta

Lampaanpaisti ja kasviksia.

Pääsiäispöydässä tarjottava lammas on ennen herkuttelua kulkenut pitkän laadunvalvontamatkan. Elintarvikkeiden käyttöturvallisuuteen voivat kuluttajat vaikuttaa paljon matkalla kotiin ja keittiössä.

MS-taudin hoitoon käytettävän Lemtrada-lääkkeen käyttöä rajoitetaan

Euroopan lääkevirasto (EMA) on aloittanut MS-taudin hoitoon käytettävän alemtutsumabin (Lemtrada-lääkevalmisteen) arvioinnin. Arvioinnin aloittamisen taustalla on uusi turvallisuustieto, joka koskee muun muassa sydän- ja verisuoni- sekä immuunijärjestelmän toimintaan liittyviä haittoja. Näihin haittoihin liittyen on raportoitu myös joitakin kuolemantapauksia.

Pidä lemmikkiä silmällä pääsiäiskoristeiden keskelläkin

Pääsiäiskoristeet voivat olla kissalle vastustamattomia.

Suklaan sisältämä teobromiini on koiralle myrkyllistä. Mitä tummempaa suklaa on, sitä enemmän teobromiinia se sisältää. Yleisesti ottaen 10-kiloinen koira voi saada myrkytysoireita syötyään yli 100-200 grammaa maitosuklaata tai 25-50 grammaa tummaa suklaata.

Pitkäperjantaina soi Haydnin Luominen

Nicholas Söderlund.

Turun filharmoninen orkesteri esittää Joseph Haydnin oratorion Luominen pitkäperjantaina 19. huhtikuuta kello 18 Turun tuomiokirkossa. Lähes kaksituntinen suurtyö kuvaa luomiskertomuksen musiikin keinoin. Haydn vuodatti sävelmaalailevaan teokseensa kaiken osaamisensa, ja vaikuttava mestariteos nousi heti kantaesityksestään lähtien suureen suosioon.

Urheilu

Jälkipeli: Finaaleissa pelaavalla TPS Salibandyllä on ollut kivinen tie kuljettavana

Pitkä tie on kuljettu ennen tätä hetkeä. TPS:n eteneminen ensimmäistä kertaa finaaleihin on vaatinut paljon sekä pelaajilta ja etenkin taustatyöntekijöiltä. Kun seura on ajautunut vaikeuksiin, on tarvittu yksittäisten seurauskollisten korvaamatonta apua.

Kupittaan palloiluhallissa on alkamassa historiallinen Salibandyliigan ensimmäinen finaaliottelu Turussa. Katsomossa istuu kaveri, jonka tunteet ovat varmasti pinnassa. TPS Salibandyn kunniajäsen, eräs seuran perustajista, Tomi Aaltonen , näkee unelmansa toteutuvan. TPS pelaa ensimmäistä kertaa finaaleissa.

Maalivahti Julius Pohjanoksa ja puolustaja Aleksi Anttalainen TPS:n tuoreimmat kiinnitykset

Julius Pohjanoksa.

Turun Palloseuran ensi kauden Liiga-joukkueen runko on kasassa. TPS kiinnitti maalivahti Julius Pohjanoksan ja puolustaja Aleksi Anttalaisen kahden vuoden sopimuksilla.

Kasper Vuorinen vaihtaa passaamisen valmentamiseen ja ryhtyy Loimun päävalmentajaksi

Kasper Vuorinen.

Raision Loimu on solminut päävalmentajasopimuksen komean pelaajauransa kevääseen päättäneen Kasper Vuorisen , 34, kanssa. Vuorinen oli vielä päättyneellä kaudella toinen Loimun passareista, mutta hän on panostanut jo uransa aikana paljon myös valmennusuran valmisteluun.

Susanna Tapanin rohkeus kuvastaa nykyurheilijoita

TPS:n Susanna Tapani on esimerkki nykyisestä huippu-urheilusukupolvesta, jolla on kanttia yrittää kovia ratkaisuja tiukassa paikassa.

Muistatteko mitä tapahtui viime sunnuntaina? Pelataan jääkiekon maailmanmestaruudesta, ensimmäistä kertaa Suomen naisten historiassa. Edessä on Suomen viides rangaistuslaukaus. Siitä on pakko tehdä maali, jotta taistelu jatkuu.

Kolme TPS-pelaajaa alle 18-vuotiaiden MM-kisoihin

Aarne Intonen.

Jääkiekkoilun alle 18-vuotiaiden poikien maailmanmestaruudesta pelataan Ruotsin Örnsköldsvikissä ja Uumajassa 18.–28. huhtikuuta.

Zhbankov jatkaa Tuto Volleyn valmentajana, kaksi Tuomasta vahvistuksiksi

Ruslan Zhbankov.

Debyyttikaudellaan lentopallon ykkössarjassa runkosarjan kolmanneksi sijoittunut ja välieriin edennyt Tuto Volley jatkaa ensi kaudella Ruslan Zhbankovin alaisuudessa. Tuto Volleyn debyyttikausi päättyi välierissä kultaisen erän jälkeen lopulta koko sarjan voittanutta ja Mestaruusliigaan noussutta Karelian Hurmosta vastaan.

Täysosuma
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!