Raportti: Sähkö- ja kaasuautot tarvitsevat tukitoimia

Sähköautojen korkeat hankintahinnat ja taloyhtiölatauksen haasteet hidastavat tällä hetkellä sähköautomarkkinan ja julkisen latausinfrastruktuurin kehitystä ja sähköautokannan luontevaa kasvua. Kustannustehokas tapa kiihdyttää markkinaa olisi saada autokantaan lisää sähköautoja, mutta se edellyttää lähivuosina tehokkaita edistämistoimenpiteitä.

Vuosi sitten kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa asetettu tavoite, 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä, vaikuttavat juuri valmistuneen Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet GASELLI -hankkeen mukaan mahdollisilta saavuttaa nykyisilläkin toimenpiteillä.

Hankkeessa tarkasteltiin vaihtoehtoja nopeuttaa kehitystä mallintamalla autokannan muutoksia systeemidynaamisen mallin avulla tehdyissä skenaarioissa. Mallin avulla tarkasteltiin eri edistämistoimien vaikutuksia ja tulosten perusteella tarkasteltiin toimenpiteiden kustannustehokkuutta sähköautojen ja ladattavien hybridien markkinaosuuden kehityksessä. Mallilla tarkasteltuja sähköautoihin vaikuttavia ohjaustoimia olivat hankintahintaan vaikuttaminen (autovero ja hankintatuki), ajoneuvovero, kotilatauksen edistäminen, yritysautojen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi.

– Ottamalla käyttöön lisää edistämistoimenpiteitä olisi mallinnuksen perusteella mahdollista saavuttaa asetettuja tavoitteita merkittävästi suurempi, vähintään kaksinkertainen sähköautojen ja ladattavien hybridien kanta vuoteen 2030 mennessä, toteaa projektipäällikkö Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Kaasuautojen saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä ole este niiden hankinnalle. Kaasuautojen suhteen tärkeintä onkin jatkaa tankkausinfrastruktuurin laajentamista. Alueilla, joilla kaasua on saatavissa, kaasuauton hankintaa ei ole mitään syytä lykätä, sillä ne ovat tällä hetkellä valmiita ratkaisuja päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen.

Suurimpia sähköautojen markkinaosuuden kasvun esteitä ovat autojen korkeat hankintahinnat, toistaiseksi kapea mallivalikoima ja haasteet kotilatauksen toteuttamisessa taloyhtiöissä.

– Taloyhtiöissä ja työpaikoilla latauspisteiden rakentamista tulee vielä helpottaa ja kannustaa, vaikka viime kevään kyselytutkimuksen jälkeen taloyhtiöissä kiinnostus latauspisteiden rakentamista kohtaan onkin jo hieman herännyt, painottaa erikoistutkija Marko Paakkinen VTT:ltä.

Hankkeen alussa Kiinteistöliiton korjausrakennusbarometriin vastanneista taloyhtiöistä 93 prosenttia ei ollut vielä tehnyt sähköautojen lataamisen suhteen mitään toimenpiteitä, mutta syksyllä 2018 tehdyssä kyselyssä jo viidesosa taloyhtiöistä ilmoitti suunnittelevansa latauspisteiden rakentamista vuosien 2018–21 välillä. ARA myöntää tällä hetkellä taloyhtiöille avustusta latauspisteiden edellyttämiin, kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Korkea hankintahinta mainitaan useissa kyselyissä suurimpana esteenä sähköauton hankinnalle, myös tässä hankkeessa tehdyssä kyselyssä. Hankkeessa mallinnuksen tulosten pohjalta tehdyn analyysin mukaan hankintahintaan vaikuttaminen havaittiin kustannustehokkaaksi edistämiskeinoksi. Täyssähköautojen odotetaan olevan hankintahinnaltaan vastaavien polttomoottoriautojen tasolla noin vuonna 2025, minkä jälkeen kannustimia ei enää tarvita. Paras ajankohta hintaan vaikuttavien kannustimien käytölle onkin juuri nyt, kun autojen kokonaismäärä on vielä pieni ja hintaero suurimmillaan.

– Kustannustehokkaimpina edistämiskeinoina hankkeessa tehdyn analyysin pohjalta näyttäytyivät auton hankintahintaan vaikuttaminen, esimerkiksi autoveron tai suoran hankintatuen kautta. Tämän lisäksi kustannustehokkaimpia edistämiskeinoja olivat projektin analyysissä rivi- ja kerrostalojen latauksen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi, Pihlatie jatkaa.

Uusia sähköautomalleja, sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä, on tulossa tarjolle kiihtyvään tahtiin ja markkina kehittyy nopeasti. Vuoteen 2025 mennessä odotetaan yli 200 uutta sähköautomallia markkinoille. Vaikka täyssähköautojen mallivalikoima onkin vielä rajallinen, nykymalliston ominaisuudet sopisivat kuitenkin jo nyt useiden kotitalouksien käyttöön. Viestintä ja markkinointi ovat tehokkaita keinoja edistää nykyisten sähköautomallien kysyntää.

Tehokas tapa saada käytettyjen sähkö- ja kaasuautojen markkinaa kasvatettua olisi tukea yritysautojen hankinnoissa vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, esimerkiksi autoetuautojen verotusarvon kautta. Myös sähköautojen lataamista työpaikoilla tulisi edistää, sekä mahdollistamaan etenkin käytettyjen sähköautojen hankkiminen työmatka-ajoneuvoiksi, että myös jatkossa sähköautojen saamiseksi resursseiksi älykkääseen sähköverkkoon.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Jyrsintä- ja päällystystyö Eerikinkadulla

Jyrsintä- ja päällystystyö haittaa liikennettä Eerikinkadulla Puistokadun risteyksessä 28. elokuuta asti kello 9–15, mutta ei viikonloppuna. Työ tapahtuu molemmin puolin Puistokatua Eerikinkadulla. Paikalla on liikenneopasteet ja tarvittaessa liikenteenohjaajat. Työkoneita liikkuu liikenteen seassa.

Ville Niinistö: Euroopan unionin vaadittava Brasiliaa lopettamaan sademetsien tuhoaminen

Euroopan unionin on kannettava vastuunsa ja vaadittava Brasiliaa lopettamaan sademetsien tuhoaminen, vihreiden europarlamentaarikko Ville Niinistö vaatii.

Selvitys: Ilmastoystävälliseen ruokavalioon siirtyminen vaatii järjestelmätason muutoksen

Ruokavalion ilmastovaikutusta voidaan vähentää 30–40 prosenttia ruokavaliota muuttamalla ja pitämällä huolta peltojen hiilivarannosta. Ilmastoystävälliseen ruokavalioon siirtymisessä tarvitaan järjestelmätason muutosta, todetaan RuokaMinimi-hankkeen loppuraportissa.

Alvar Aalto -viikon ohjelmisto houkuttelee kävijöitä arkkitehtuuri- ja muotoiluohjelmistollaan

Elokuun viimeisellä viikolla Turkuun ja Paimioon rantautuva Alvar Aalto -viikko tuo kaupunkeihin arkkitehtuurin-, muotoilun- ja taiteentäyteisen ohjelmiston. Viikon aikana luvassa on arkkitehtuuri- ja muotoiluaiheisia näyttelyjä, luentoja ja keskustelutilaisuuksia sekä elämyksellisiä arkkitehtuurikierroksia harvemmin avoinna oleviin kohteisiin.

LVI-suunnittelusta kt-vähennystä?

Suomen LVI-liitto ehdottaa, että kotitalousvähennystä kehitettäisiin tukemaan rakennusten energiatehokkuuden parantamista lisäämällä LVI-suunnittelu sen piiriin. Toistaiseksi kotitalousvähennyksen saa muun muassa LVI-asennuksesta, kodin remontoinnista, ulkorakennuksen maalauksesta sekä sähkö-, putki- ja kaapelitöistä. LVI-suunnittelu jää kuitenkin veroedun ulkopuolelle.

Sähköisen tunnistautumisen muutokset Kelassa voimaan syyskuussa

Syyskuussa voimaan astuvat muutokset pankkien tarjoamiin tunnistusmenetelmiin koskevat myös Kelan verkkoasiointipalvelua ja Omakantaa, joissa on käytössä suomi.fi-tunnistus.

Ruissaloon uusi pysäköintialue tapahtumavieraiden ja ulkoilijoiden käyttöön

Ruissalon telakka-aluetta ja Ruissalon alkupäätä pitkään vaivannut pula pysäköintipaikoista ratkesi, kun Turun satama järjesti osan varastoalueistaan autojen pysäköintiin. Samalla pysäköintialueen valvonta siirtyi Satamalta Turun kaupunkiympäristötoimialalle. Alue on pysäköintikäytössä toistaiseksi.

Vikingloton potti nousi noin 4,3 miljoonaan euroa

Vikinglotosta ei löytynyt kierroksella 34/2019 täysosumia, joten ensi viikolla potissa on noin 4,3 miljoonaa euroa.

Lohta A- vai D-fileenä?

Kirjolohta ja lohta fileenä ostaessa törmää siihen, että fileen edessä on kirjain A:n ja E:n väliltä. Fileissä on erilaisia leikkausasteita, ja kirjain kertoo, mitä fileestä on poistettu, kerrotaan Pro Kala ry:stä. A-filee on vähiten käsitelty. Siitä on poistettu selkäruoto, kylkiruodot sekä kidusluu. B-leikatusta fileestä on lisäksi poistettu kaikki evät ja eväruodot sekä osa selkä- ja vatsarasvasta.

Kaupunki
Urheilu

Puukkokatsomo: Kisa muiden joukossa

Kansainvälinen yleisurheilukausi on Dohan MM-kisojen ajankohdasta johtuen poikkeuksellisen pitkä. Pitkä kausi miellyttää varmasti monia yleisurheilun ystäviä, mutta kärsijöitäkin löytyy.

Joel Laitinen Interin edustuksen harjoitusvahvuuteen

PEPO Lappeenrannan kapteeni Joel Laitinen harjoittelee loppukauden FC Interin edustusjoukkueen mukana. Laitinen pelaa kuitenkin PEPO:n mukana jäljellä olevissa Kakkosen otteluissa, ellei vielä tulevassa kuun vaihteessa toisin sovita.

FBC:n salibandyottelut SolidSport-suoratoistopalveluun

FBC:n ja muiden Divari-joukkueiden ottelut näkyvät ensi kaudella suoratoistona.

Salibandyliitto ja SolidSport ovat sopineet kaikkien miesten Divarin otteluiden lähetyksistä kaudella 2019-20 SolidSportin suoratoistopalvelussa. Turkulaisseuroista Divarissa alkavalla kaudella pelaa FBC, joka lukeutuu sarjan ennakkosuosikkien joukkoon.

Veikkausliigan mestaruusjunaan kova tunku

Inter ja Honka ovat mukana Veikkausliigan mitalitaistossa.

Veikkausliigan runkosarja lähenee loppuaan ja mestaruusjunaan pyrkivät joukkueet tippuvat yksitellen kyydistä. Viikonloppuna HJK kompastui KPV:n vieraana. Tappion myötä Klubin loppukauden tilanne on selkeä. Kaikki pelit pitäisi voittaa, jotta HJK pelaisi mestaruudesta, eikä se HJK:n nykykunnossa ole realismia.

Kolme TPS:stä U18-tyttöjen leirille

Suomen alle 18-vuotiaiden naisten jalkapallomaajoukkue leireilee Eerikkilässä 1.–4. syyskuuta. Leiriryhmään on nimetty myös TPS:n Meri Hämäläinen , Daniela Sandås ja Ellen Strömborg . Syyskuun leiri on osa maajoukkueen valmistautumista matkalla kohti vuoden päästä syksyllä koittavia alle 19-vuotiaiden EM-karsintoja. Tosin osa nyt nimetyn U18-joukkueen pelaajista taistelee jo tänä syksynä U19-joukkueeseen pääsystä.

Erik Aro tekee paluun Kristikaan

Erik Aro.

Kristika Turku on solminut vuoden mittaisen pelaajasopimuksen Erik Aron kanssa. 30-vuotias 4/5 paikan pelaaja tekee tulevalla 2019-2020 kaudella kotiinpaluun kasvattajaseuraansa.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.