Viking Glory aloittaa liikennöinnin ensi vuoden alussa
Viking Gloryn rakennustyö etenee. Työt ovat parhaillaan käynnissä täydellä teholla XSI:n telakalla Xiamenissa, jossa Viking Linen uusi laiva Viking Glory on valmistumassa. Viking Linella on paikan päällä työn johtamisesta ja laadunvarmistuksesta huolehtiva parinkymmenen työntekijän tiimi. Projektiin osallistuu 200 eri yhteistyökumppanien työntekijää. Viking Gloryn arvioidaan valmistuvan vuoden 2021 lopussa, ja se aloittaa liikennöinnin vuoden 2022 alussa.
Rakennustyötä telakalla johtaa projektipäällikkö Kari Granberg, joka yhdessä suomalaisten, ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten insinöörien ja tiiminvetäjien kanssa valvoo työtä ja huolehtii turvallisuusvaatimusten täyttymisestä.
– Tällä hetkellä päivämme kuluvat piirustusten tarkastamiseen, asiakirjojen kontrollointiin ja työn valvomiseen. Juuri nyt täällä työskentelee 800 ihmistä, joista noin 200 on sisustuksen parissa työskenteleviä eri yhteistyökumppaneiden työntekijöitä. Teemme päivittäin useita eri järjestelmien ja automaation tarkastuksia ja testejä. Tarkastamme sisä- ja ulko-ovia, valvomme maalaus- ja eritystyötä, sprinkleri- ja venttiilijärjestelmiä, kaapelivetoja ja liitoksia. Päivä päivältä työ edistyy, ja alus alkaa saada muotonsa. Se inspiroi meitä paljon, sanoo Granberg.
Jo suunnitteluvaiheessa Viking Line päätti palkata projektiin tunnettuja ja merkittäviä yhteistyökumppaneita kehittämään ympäristöteknisiä ratkaisuja ja luomaan sisätilat, joissa asiakaskokemus on etusijalla. Kumppaneita ovat ABB Marine, arkkitehtitoimisto Koncept, Climeon, Wärtsilä, Kone, Deltamarin, Scenso, ICF Group, TSI ja Almaco.
Almaco asentaa parhaillaan seinäpaneeleja käytäviin ja viimeistelee hyttien sisustusta. Matot on asennettu joillain kansilla. Isompia tehtäviä viimeistellään keittiössä ja varastotiloissa. Scenso (Sance ja Northsea Offshore) rakentaa tällä hetkellä julkisia tiloja. Tax-free-myymälään asennetaan seinäpaneeleja, ja työ jatkuu myös tietyissä yleisissä tiloissa, kokousosastolla ja SPA-osastolla. ICF Group tekee viimeistelytöitä eri ravintolatiloissa.
TSI (Total Solution Interiors) työskentelee juuri nyt aluksen porrasjärjestelmien parissa sekä joissain ravintoloissa, muun muassa kesäravintolassa ulkona kannella.
Seuraavina vaiheina rakennustyössä jatketaan Azipod-propulsiojärjestelmän testejä, jäähdytetään LNG-tankit ja tankataan LNG:tä kesäkuuksi suunniteltua ensimmäistä koeajoa varten. ABB:n Azipod-propulsiojärjestelmän ansiosta alusta on helpompi ohjata satamissa, mikä säästää sekä aikaa että polttoainetta. Myös tärinä ja melu vähenevät. Viking Glorylla myös LNG:stä syntyvä hukkakylmä tullaan ottamaan käyttöön. Ilmanvaihto, kylmäkalusteet, kylmiöt ja muut erityistilat pystyvät hyödyntämään uutta tekniikkaa.
– Olemme hyvin iloisia siitä, että olemme päässeet projektissa näin pitkälle. Meillä on ollut joitain haasteita pandemian takia, mutta ne ovat ratkenneet. Täällä työmaatoimistossa meitä on juuri nyt 20 henkeä. Muutama henkilö lisää on tulossa, mutta matkustaminen tänne on hankalaa tiukkojen karanteenirajoitusten takia. Jotkut meistä eivät ole siitä syystä käyneet kotona 1,5 vuoteen. Täällä on ollut epätavallisen kylmää vuodenaikaan nähden sääilmiö La Niñan takia, mutta nyt sää alkaa lämmetä. Olemme saaneet kokea paljon täällä Xiamenissa, ja kaikki ovat ylpeitä saadessaan olla mukana rakentamassa tätä kaunista laivaa, kertoo Granberg.
Viking Glorysta valmistuu vuoden 2021 lopussa. Arvioitu liikennöinnin aloitus on vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä.
Matkustajakapasiteetti on 2 800, hyttejä on 922. Miehistöä on noin 200+200 henkeä. Pituus on 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia.
Rahtikapasiteetti on 1 500 kaistametriä, jääluokka 1 A Super. Polttoaine on LNG (nesteytetty maakaasu). Alus rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:n telakalla Kiinassa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)