Viking Glory liikennöi Suomen lipun alla
Viking Linen uusi lippulaiva Viking Glory, joka aloittaa liikennöinnin vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä, tulee purjehtimaan Suomen lipun alla. Suomen suurin merityönantaja Viking Line kasvattaa laivastoaan uudella Suomen lipun alla purjehtivalla aluksella.
Viking Line on Suomen suurin merityönantaja, jolla on lähes 2400 työntekijää. Laivaston seitsemästä aluksesta viisi purjehtii tällä hetkellä Suomen lipun alla. Uuden aluksen henkilöstön rekrytointi tullaan aloittamaan asteittain. Ensin hankitaan työvoimaa varustamon muilta aluksilta.
– Näinä pandemia-aikoina yhteistyö Suomen viranomaisten ja suomalaisten merialan työnantajajärjestöjen kanssa on sujunut hyvin. Näemme merkittäviä etuja siinä, että molemmat Turku–Tukholma-reitin alukset ovat saman lipun alla. Viking Glory tulee korvaamaan Suomen lipun alla purjehtivan Amorellan, ja koska tarkoituksena on, että Viking Gloryn toimittaminen ei johda irtisanomisiin, on luonnollista jatkaa Suomen lipun alla. Tämä päätös osoittaa luottamustamme suomalaisen merenkulkupolitiikan jatkuvuuteen, siten että toimintaedellytyksemme säilyvät, emmekä joudu arvioimaan uudelleen päätöstä alusten lipuista, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.
Viking Glory ilmentää Viking Linen uskoa Itämeren matkailun valoisaan tulevaisuuteen. Avainsanat ovat vastuullisuus, energiatehokkuus ja innovatiivinen pohjoismainen muotoilu. Viking Glory on syntynyt tiiviissä yhteistyössä suomalaisten ja pohjoismaisten kumppanien kanssa, jotka ovat asiantuntemuksellaan ja osaamisellaan kehittäneet ympäristöteknisiä yksityiskohtia ja innovatiivista sisustusta. Energiaoptimointi ja ympäristöystävälliset ratkaisut on huomioitu koko projektin ajan. Uusi Viking Glory on suurempi kuin ympäristöpioneeri Viking Grace, mutta siitä huolimatta sen lasketaan kuluttavan noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta ja siten olevan yksi maailman energiatehokkaimmista aluksista.
Viking Glory toimitetaan vuoden lopussa. Arvioitu liikennöinnin aloitus tapahtuu ensi vuoden alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä. Matkustajakapasiteetti on 2 800, 922 hyttiä.
Miehistöä on noin 150+150 henkeä. Pituus on 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia. Rahtikapasiteetti on 1 500 kaistametriä.
Jääluokka on 1 A Super, polttoaine LNG (nesteytetty maakaasu)
Alus rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:n telakalla Kiinassa. Yhteistyökumppaneita ovat Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman, Deltamarin.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)