Viking Linen liikevaihto supistui mutta tulos nousi plussalle
Viking Linen liikevaihto oli alkuvuonna 71,5 miljoonaa euroa (97,5). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 33,6 miljoonaa euroa (16,1). Liiketulos oli 4,5 miljoonaa euroa (–27,4). Rahoitustuotot ja -kulut olivat –2,4 miljoonaa euroa (–2,1). Tulos ennen veroja oli 2,2 miljoonaa euroa (–29,5). Tulos verojen jälkeen oli 2,7 miljoonaa euroa (–23,7).
Yhtiön mukaan näkymät ovat paremmat kuin vuoden 2020 tulos. Parantunut kysyntä vuoden toisen kvartaalin lopusta alkaen vahvistaa tulosta yhdessä Mariellan myynnin ja Turun terminaalin arvioidun lunastuksen kaltaisten kertaluonteisten erien kanssa.
Viking Linen mukaan on edelleen epävarmaa, miten viranomaisvaatimukset, tuet, rokotusohjelmien ja niihin liittyvien matkustajaliikenteen rajoitusten vaikutukset sekä markkinoiden kysyntä vaikuttavat Viking Linen toimintaan, tulokseen ja taloudelliseen asemaan koko vuoden 2021 osalta, mutta yhtiön hallitus arvioi, että liiketulos tulee olemaan positiivinen. Tulosennustetta ei anneta kuluvalle vuodelle.
Toisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 46,9 miljoonaa euroa (22,6) ja liiketulos oli 12,2 miljoonaa euroa (–5,9).
Covid-19-pandemia vaikuttaa edelleen yhtiön toimintaan ja tulokseen, mutta palveluiden kysyntä on kuitenkin kasvanut vuosineljänneksen lopussa etenkin Ahvenanmaan, Suomen ja Ruotsin välillä. Suomen ja Viron välistä liikennettä on rajoitettu ankarasti.
Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät alkuvuonna 34,1 prosentilla ja olivat 50,1 miljoonaa euroa (76,0), samalla kun rahtitoiminnan tuotot olivat 20,4 miljoonaa euroa (20,7). Myyntikate oli 55,2 miljoonaa euroa (73,5). Käyttökulut vähenivät 29,3 prosentilla 74,1 miljoonaan euroon (104,9).
Toisen vuosineljänneksen tulosta leimasivat liikennöintivelvoitteet ja rahtiliikenne, mutta myös matkustajaliikenteen kysyntä kasvoi jakson loppua kohden.
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla konserni sai tukea Traficomilta yleisen liikennöintivelvoitteen täyttämiseen reiteillä Turku–Maarianhamnina/Långnäs–Tukholma, Maarianhamina–Kapellskär ja Helsinki–Tallinna. Tukea on saatu myös ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskukselta (KEHA-keskus) uudelleentyöllistämiseen sekä Valtiokonttorin myöntämää kustannustukea.
Toisen vuosineljänneksen aikana allekirjoitettiin Mariellan bareboat hire-/purchase-sopimus. Konsernin muut alukset liikennöivät samoilla reiteillä kuin vuonna 2020, mutta Helsingin ja Tukholman sekä Tukholman ja Maarianhaminan välillä tavallisesti liikennöivät alukset seisoivat osittain satamissa covid-19-pandemian vuoksi. Gabriella jatkoi 12. kesäkuuta Helsinki–Tukholma-vuoroa ja erikoisristeilyjä.
Matkustajamäärä Viking Linen aluksilla oli raportointikauden aikana 538 348 matkustajaa (998 483). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 32,1 prosenttia (27,0 %).
Viking Linen rahtimäärät olivat 65 214 yksikkökuormaa (62 409). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 16,8 prosenttia (17,1 %). Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 31,4 prosenttia (24,1 %)
Vallitseva pandemia on rajoittanut matkustamista. Euroopan komission määräämät koronatodistukset tulivat saataville kesäkuun lopulla. Niiden täytäntöönpano on käynnissä kaikissa EU-maissa. Koronatodistukset tarjoavat Viking Linen liikennöintialueen maille puitteet pandemian aikana vahvistettujen kansallisten säännösten purkamiselle. Covid-19-rokotusohjelmien edetessä matkojen kysynnän odotetaan lisääntyvän aiempaan verrattuna erityisesti lähialueella.
Konsernin investoinnit olivat 8,3 miljoonaa euroa (9,3), mistä 3,8 miljoonaa euroa (3,9) koskee investointeja rakenteilla olevaan alukseen. Konsernin investoinnit yhteensä olivat 11,6 prosenttia liikevaihdosta (9,5 %).
Viking Gloryn rakentaminen etenee Kiinassa. Alus toimitetaan arvion mukaan vuoden lopussa.
Viking Line Abp sopinut Mariellan myymisestä Corsica Ferries SAS:lle, ja alus toimitettiin toukokuussa. Kokonaismyyntihinta on 19,6 miljoonaa euroa. Aluksen kirjanpitoarvo oli 5,6 miljoonaa euroa. Myynnin tulosvaikutus on 13,1 miljoonaa euroa, ja maksuvalmius vahvistui 13,5 miljoonalla eurolla. Jäljellä oleva osa myyntihinnasta maksetaan kuukausittain neljän vuoden ajan alkaen 1. kesäkuuta 2022.
Viking Line Abp teki Turun kaupungin kanssa esisopimuksen Turun satamassa sijaitsevan terminaalirakennuksen lunastamisesta noin 17,8 miljoonalla eurolla. Lunastuksen syynä on terminaalirakennuksen maanvuokrasopimuksen päättyminen vuonna 2025. Lopullisen ostosopimuksen odotetaan syntyvän 31. elokuuta, ja samalla tehdään vuokrasopimus Turun sataman terminaalitiloista.
Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 1 265 henkilöä (1 802), joista emoyhtiössä 830 (1 249). Maissa työskenteli 344 henkilöä (444) ja merellä 921 henkilöä (1 358).
Konsernin oman henkilökunnan lisäksi Viking XPRS miehitettiin keskimäärin 140 (158) vuokratyönantajan palveluksessa olevalla henkilöllä.
Henkilöstön määrä 2021 on huomattavasti alhaisempi kuin 2020 koska suuri osa henkilökunnasta on ollut lomautettuna jakson aikana. Lomautusten lisäksi maaorganisaatiossa ja Viking Cinderellalla tehdyt irtisanomiset ovat vaikuttaneet työntekijöiden määrään.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)