Finnlinesin matkustajamäärät nousussa
Finnlinesin matkustajien kokonaismäärä nousi viime vuonna kahden hiljaisemman koronavuoden jälkeen. Finnlinesin reittien matkustajamäärä kokonaisuutena viime vuonna oli 648 000, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
– Yksittäisten matkustajien osalta kasvu on ollut erittäin myönteistä. Matkustajamäärissä ollaan lähes koronaa edeltävien vuosien tasolla, Finnlinesin matkustajaliikenteestä vastaava johtaja Marco Palmu sanoo.
Matkustajaliikenteen uskotaan kasvavan tänä vuonna entisestään. Finnlines panostaa samalla vastuullisen matkustamisen kehittämiseen. Finnlinesin strategiana on tarjota mahdollisimman moderni ja vastuullinen matkustusmukavuus yhdistettynä ensiluokkaisiin rahtipalveluihin.
– Tehokas tavaraliikenne mahdollistaa myös matkustajaliikenteen kasvun vastuullisesti. Yhdistämällä rahdin ja matkustajaliikenteen saamme pidettyä matkustajakohtaisen hiilijalanjäljen pienenä. Suomi on saari, joten rahtia pitää joka tapauksessa kuljettaa, Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo sanoo.
Ensi kesällä Helsinki–Travemünde-reitillä on 99 edestakaista lähtöä, joissa kaikissa on juuri lapsiperheille suunniteltua ohjelmaa. Uutuutena myös Naantali–Kapellskär-reitille on 97 ohjelmallista edestakaista lähtöä, joissa on erityisesti lapsille suunnattua ohjelmaa.
Finnlinesin Norstatilla teettämän kyselyn mukaan kestävä matkailu ja vastuullisuuden huomioiminen ovat tärkeitä valintaperusteita jo yli puolelle laivamatkustajista. Tutkimuksen vastanneista neljännekselle vastuullisuus on erittäin tärkeä valintaperuste. Kuusi kymmenestä vastaajasta sanoi kestävyyden ja vastuullisuuden olevan erittäin tai melko tärkeä peruste matkapäätösten teossa.
Finnlines ottaa vastuullisuuden huomioon kaikissa toiminnoissaan keskittymällä energiatehokkuuteen, kestävästi tuotettuihin palveluihin ja aidon merimatkailun kokemuksen luomiseen.
Uusien Superstar-luokan alusten matkustamotilojen valaistusta ja ilmastointia voidaan säätää automaattisesti, mikä vähentää energiankulutusta. Painetut tuotteet, kuten ruokalistat, matkaohjelmat ja hinnastot, korvataan digitaalisilla näytöillä ja älypuhelinsovelluksilla.
Ravintoloissa suositaan mahdollisimman paikallisia yrityksiä, mikä tarkoittaa lyhyempiä toimitusmatkoja. Samalla matkustajat pääsevät nauttimaan esimerkiksi pientilojen tarjoamista juomavalikoimista.
– Satsaamme laadukkaisiin raaka-aineisin ja pyrimme vähentämään hävikkiä. Tavoitteemme on, että meillä on laivaliikenteen monimuotoisimmat ruokailuvaihtoehdot, joissa esimerkiksi lihattomat vaihtoehdot otetaan vahvasti huomioon, Palmu sanoo.
Myös lemmikit huomioidaan tilasuunnittelussa. Muun muassa laivan bistroon on suunniteltu alue, jonne lemmikit ovat tervetulleita.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)