Finnlines-konsernin liikevaihto ja voitto kutistuivat
Finnlines-konsernin liikevaihto oli alkuvuonna 336,4 (356,9) miljoonaa euroa, jossa on laskua kuusi prosenttia verrattuna viime vuoden tammi–kesäkuun tulokseen. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 325,3 (343,8) miljoonaa euroa, josta matkustajaliiketoiminnan osuus oli 31,5 (25,6) miljoonaa euroa. Satamatoiminnat tuottivat 21,4 (24,8) miljoonaa euroa.
– Euroalueen talouskasvun ennustetaan olevan vaatimatonta tänä vuonna, mutta paranevan jonkin verran vuonna 2024. Suomen Tullin tilaston mukaan tammi–toukokuun yhteenlaskettu viennin arvo kasvoi 1,0 prosenttia, mutta tuonnin arvo väheni 14,3 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Sodan ja korkean korkotason johdosta kuluttajien sekä talouselämän luottamus on pysynyt pitkän ajan keskiarvon alapuolella. Myös inflaation odotetaan pysyvän edelleen korkeana, arvioi toimitusjohtaja Tom Pippingsköld yhtiön tiedotteessa.
– Laskeneet vientivolyymit ovat alentaneet lastivirtoja ja alhaisempi polttoainelisä on vaikuttanut Finnlines-konsernin liikevaihtoon. Joidenkin reittiemme heikentyneet volyymit ovat pakottaneet Finnlinesin joko vähentämään lähtöjä tai reitillä liikennöivien alusten lukumäärää. Näin ollen päätimme rahdata yhden roro-aluksen Grimaldi-konsernille. Lisäksi olemme vähentäneet kapasiteettia reiteillä, joilla volyymit ovat pienentyneet ja lisänneet kapasiteettia siellä, jossa näemme ja jossa on ollut kasvua.
Matkustajaliikenne on Pippingsköldin mukaan elpynyt erittäin hyvin pandemian jälkeen, Ensimmäinen uusista Superstar-laivoista, Finnsirius, luovutettiin 18. heinäkuuta ja se aloittaa Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä puolessa välissä syyskuuta. Toinen laiva, Finncanopus, tulee reitille Finnsiriuksen pariksi vuoden loppuun mennessä.
– Nämä kaksi Superstar-ropax-alusta, ”kruunun jalokivemme”, tarjoavat loistavat palvelut matkustajille ja kuljettajille ja lastikapasiteetti kasvaa lähes 30 prosenttia. Superstarit korvaavat nykyiset Star-luokan ropax-alukset, jotka siirtyvät ajamaan Malmön ja Travemünden välille.
Meriliikenteen osuus hiilidioksidin maailmanlaajuisista kokonaispäästöistä on noin kolme prosenttia. IMO ja merenkulkuala työskentelevät yhdessä päästöjen vähentämiseksi. Euroopan Unioni on päättänyt laajentaa päästökauppajärjestelmää koskemaan merenkulkua 1.1.2024 alkaen.
– Viiden uuden hybridialuksen, maasähkön, muiden huipputeknologisten laitteistoasennusten ja operatiivisten toimenpiteiden ansiosta Finnlines pysyy kärjessä, kun vertaillaan vähähiilisempään ja myöhemmin hiilineutraaliin liikenteeseen siirtymistä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)