Kun Förikin pullisteli ihmisistä ja kallistui vakavasti
The Tall Ships Races täyttää jälleen Aurajoen rannat suurilla purjelaivoilla ja rantakadut ihmisillä. Turkuun on saapunut 60 alusta 16 maasta. Paikalle odotetaan loppuviikon aikana puolta miljoonaa kävijää.
Kerta on kuudes, kun purjepaatteja nähdään joen rantamilla. Vuosi 1996 oli alkupamaus. Jokisuu näytti silloin vielä varsin erilaiselta kuin nykyään. Teollisuudelta jäljiltä rannoilla oli vielä siivoustyön jälkeenkin kiskonpätkiä ja hiilikasoja. Mittava rantojen kohennus oli kuitenkin jo käynnissä ja sai vauhtia purjelaivatapahtumasta.
Vuonna 1996 järjestelyistä päävastuun kantaneita kokoontui torstaina jokirannassa muistelemaan menneitä. Ensimmäisen isäntäkerran projektipäällikkö Pekka Paasio myöntää, että yleisön mittava kiinnostus tapahtumaa kohtaa pääsi yllättämään. Kaikkeen ei ollut varauduttu. Föri lastattiin tupaten täyteen, sillä kulku oli vapaata. Jokilautta pullisteli väkeä ja kallistui vakavasti. Kävi ilmi, että jokilautan kyytiin sai ottaa vain 75 ihmistä kerralla.
– Kukaan ei ollut ajatellut, että rantaan tulisi niin paljon väkeä, sanoo Paasio.
Nopealla päätöksellä molemmille rannoille saatiin kaksi järjestysmiestä laskemaan lautalle menijöitä ja tilanne hallintaan.
– Yhtenä syynä kävijärynnistykseen oli se, että ihmiset pääsivät ensimmäistä kertaa rantaan, arvioi Paasio.
Pysäköintikin aiheutti ongelmia. Jokirannassa ei juurikaan ole tilaa ylimääräisille autoille, mutta oli taivuttava poikkeusratkaisuihin. Paasio kertoo, että ylikomisario Timo Malisen kanssa sovittiin, että asiaan suhtaudutaan ”myönteisesti” eli ettei joka rikkeestä kirjoiteta sakkoa.
– Koko tapahtumassa taidettiin kirjoittaa kaksi sakkoa – toinen minulle ja toinen Maliselle, ynnää Paasio omaa kirjanpitoaan.
Paasio muistelee, että jokirantojen kunnostamisen kustannukset olivat 150 miljoonaa markkaa. Kisa ei ollut ainoa syy kunnostamiselle mutta se vauhditti tekemistä. Paasio vertaa ensimmäistä isännyyttä ylioppilasjuhliin, joiden takia talo maalataan.
– Kun vieraat poistuvat, maali jää seinään.
Laivoja oli ensimmäisellä isännyyskerralla toista sataa. Kisan nimi oli silloin vielä sponsorinsa mukaan The Cutty Sark Tall Ships Races. Cutty Sark on paitsi klipperi myös viski. Silloiselle tuotevalvontakeskukselle oli tehtävä tarkka selvitys siitä, mistä oikein on kyse.
– Silloin oli Cutty Sark -lehti, johon kerättiin laivoilta leimoja. Jokaisella laivalla oli oma leima, joita nuoriso juoksi hakemassa, kertoo Paasio ajankuvana.
Lasse Virtanen