Länsirata valmis siirtymään rakentamisvaiheeseen ensi vuonna, rakentaminen voisi alkaa vuonna 2027
Länsirata Oy on valmis siirtymään rakentamisvaiheeseen niin, että rakentamissuunnittelu alkaisi vuonna 2025. Ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarvio on 1,3 miljardia euroa.
Yhtiön suunnitteluhanke on edennyt aikataulussaan, kaikki ratasuunnitelmat ovat teknisin osin valmiit. Seuraavaksi ne viedään ratalain mukaiseen hallinnolliseen kuulemisvaiheeseen ja siitä edelleen Traficomin käsittelyyn. Ratasuunnitelmien hallinnollisten hyväksyntäprosessien aikana voidaan edetä ensimmäiseen rakentamisvaiheeseen.
– Käytännössä ensimmäinen rakentamisvaihe tarkoittaa rakentamissuunnittelua koko yhteysvälin osalta sekä ensimmäisten rataosuuksien rakentamista. Rakentamissuunnittelu on tarkoitus aloittaa vuonna 2025 ja varsinaisiin rakennustöihin pääsisimme viimeistään vuonna 2027, Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen sanoo tiedotteessa.
– Suunnitteluhankkeen osana olemme suunnitelleet tarkemman aikataulun eri rataosuuksien rakentamiselle. Ensimmäisen rakentamisvaiheen arvioimme valmistuvan vuonna 2032, Ottavainen jatkaa.
Ratasuunnitelmien tekninen valmistuminen on myös mahdollistanut tarkemman kustannusarvion tekemisen rataosuuksittain. Ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarvio on 1,3 miljardia euroa ja se sisältää koko yhteysvälin rakentamissuunnittelun sekä ensimmäisten rataosuuksien rakentamisen (Espoo–Lohja sekä osittaisen kaksoisraiteen rakentamisen väleille Salo–Hajala ja Nunna–Kupittaa). Koko hankkeen kustannusarvio on noin kolme miljardia euroa ja se sisältää myös seuraavan vaiheen, eli Lohja–Salo-oikoradan sekä Hajala–Nunna kaksoisraiteen, rakentamisen.
– Kustannukset on arvioitu rataosuuksittain koko hankkeelle sekä ensimmäisen vaiheen osalta on arvioitu rahoitustarve tuleville vuosille. Koko ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarvio on 1,3 miljardia. Rahoitustarve on kokonaisuus, jossa painotukset vaihtelevat vuosittain rakennustöiden etenemisen mukaisesti, Ottavainen sanoo.
Rakentamisvaiheeseen siirtyminen on yhtiön omistajien päätös, samoin tarvittavan rahoituksen kattaminen. Tämä tarkoittaa omistajien pääomapanostuksia, vierasta pääomaa ja lisäksi yhtiö hakee EU-rahoitusta tulevien vuosien hauissa.
– Yhtiön omistajat neuvottelevat nyt ensimmäisen vaiheen 1,3 miljardin euron kokonaisuudesta kesällä solmitun esisopimuksen linjausten mukaisesti. Hankkeen aikataulussa etenemisen kannalta on tärkeää siirtyä rakentamisvaiheeseen ja rakentamissuunnitteluun vuoden 2025 alussa.
Hanke sai aikaisemmassa haussa EU-tukea suunnitteluvaiheeseen 37,5 miljoonaa euroa. Länsirata Oy ei saanut CEF2-rahoitusta, koska hankkeen kypsyystaso ei ollut riittävä. Työn jatkuessa rakentamissuunnittelu edistyy ja lupamenettelyt etenevät, jolloin myös tukirahoituksen edellyttämä hankkeen kypsyystaso saavutetaan. Yhtiö luonnollisesti osallistuu mahdollisiin seuraaviin CEF Liikenne -hakuihin, Ottavainen sanoo.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)