Matkustajista 84 prosenttia tyytyväisiä Föliin
Viime vuoden kolmannessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa 84 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä Föliin. Asteikolla yhdestä viiteen Föli sai yleisarvosanan 4,1. Asiakastyytyväisyysbonuksia maksetaan liikennöitsijöille 217 942 euroa.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä tutkitaan kolmesti vuodessa kyselytutkimuksella Fölin busseissa ja vesibusseissa. Vastauksista noin kolmasosa kerätään arkisin ruuhka-aikoina, kolmasosa arkisin muina aikoina sekä kolmasosa viikonloppuisin. Tulosten avulla seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen, kehitetään Fölin palveluita sekä maksetaan liikennöitsijöille palvelubonusta.
Vuoden kolmanteen ja viimeiseen tutkimukseen kerättiin 3 316 vastausta ajalla 1.9.–20.12. Yleinen tyytyväisyys Föliin laski hieman edellisten kierrosten tuloksista. Osuus oli vuoden aiemmilla tutkimusjaksoilla 90 prosenttia ja 87 prosenttia, ja nyt 84 prosenttia. Tyytyväisten osuuteen on laskettu ne, jotka antoivat joukkoliikenteen yleisarvosanaksi erittäin hyvän tai melko hyvän. Asteikolla yhdestä viiteen keskiarvo on tällä kierroksella 4.10 (viime kierroksella 4.20).
Eri kunnissa asuvien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen vaihteli 85 (turkulaiset) ja 76 prosentin (ruskolaiset) välillä. Viime kierroksella naantalilaiset olivat tyytyväisimpiä (91 % tyytyväisyys). Vieraspaikkakuntalaisista 82 % (n = 82) oli tyytyväisiä kokemukseensa joukkoliikenteestä (86 % tyytyväisyys edellisellä kierroksella). Muiden kuin turkulaisten osuus vastaajissa on pieni, joten kuntakohtaisessa tyytyväisyydessä on vaihtelua vastauskierroksittain.
Eri ikäisistä tyytyväisimpiä olivat 65-vuotiaat ja vanhemmat (89 %), vähiten tyytyväisiä olivat nuorin ryhmä, eli 15–24-vuotiaat (79 %). Nuorten ryhmässä yleinen tyytyväisyys on laskenut eniten viime kierrokseen verrattuna, jolloin yleinen tyytyväisyys oli 84 prosenttia.
Kyselyn vastaajista suurin osa käyttää bussia pääasiallisena kulkutapanaan. Tyytyväisimpiä Föliin olivat tällä kierroksella bussin käyttäjät 85 prosenttia (n = 2 424) ja autoilijat 82 prosenttia (n = 469). Pyöräilijöistä tyytyväisiä oli 80 prosenttia (n = 162) ja jalankulkijoista 79 prosenttia (n = 188).
Jokaisella tutkimuskierroksella kysytään kolme vakiokysymystä matkan onnistumisesta. Matkan onnistumisen keskiarvosana on 4,2/5. Arvosana koostuu kuljettajan asiakaspalvelun ja ajotavan sekä kulkuneuvon siisteyden arvioista, jotka on painotettu keskiarvoa laskiessa (asiakaspalvelu 40 %, ajotapa 20 %, siisteys 40 %).
Osa-alueista asiakaspalvelu sai arvosanan 4,30 (edellinen kierros 4,33), ajotavan miellyttävyys 4,23 (edellinen kierros 4,29) ja bussin siisteys 4,11 (edellinen kierros 4,20). Arvosanat kaikilla osa-alueilla laskivat hieman viime kierrokseen verrattuna.
Pikkubusseilla ajettavista liikennöintikohteista tyytyväisimpiä olivat Kaarinan sisäisten linjojen matkustajat (K1, K2, K4, K5 ja K6) jossa kokonaisuustyytyväisyys oli 85 prosenttia (n = 35). Pikkubussikohteista heikoimman arvosanan sai linjakokonaisuus N1, N2 (la+su), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13, jossa kokonaisuustyytyväisyys oli 78 % (n = 62).
Pikkubussikohteissa ja palvelulinjoissa kerättävä vastausmäärä on kuitenkin pienempi kuin muilla linjoilla, joten arvosanat eivät ole täysin vertailukelpoisia isoilla busseilla ajettavien linjojen kanssa.
Kaikista liikennöintikohteista tyytyväisimpiä oltiin V-S Bussipalvelut Oy:n linjoilla PA1, PA2, PA3, PA4 ja PA5, joka sai arvosanan 4,76/5.
Isoilla busseilla ajettavista liikennöintikohteista tyytyväisimpiä oltiin V-S Bussipalvelut Oy:n linjoilla P1, P2 ja P3, joissa kokonaistyytyväisyyden arvosana oli 4,36/5. Liikenne Vesma Oy:n kohteessa K1, K2, K3, K4, K5 ja K6, arvosana oli seuraavaksi paras: 4,33/5.
Isoilla busseilla ajettavista liikennöintikohteista heikoimman arvosanan sai LS-Liikennelinjat Oy:n linja 300, jossa arvosana oli 3,97/5 (n = 166).
Syyskuun puolella teetettiin myös viisi kyselyä Explore Saimaa Oy:n kohteessa m/s Ruissalo, jossa arvosana oli 3,8/5. Vastausmäärä on kuitenkin erittäin pieni verrattuna LS-Liikennelinjat Oy:n kohteeseen.
Liikenteen sopimusehtojen mukaan on asiakastyytyväisyys sidottu palvelun osalta lukuarvoihin 3,8–3,9. Arvoasteikko on yhdestä viiteen, joka määräytyy matkustajien antaman laatuarvioinnin perusteella kuljettajan asiakasystävällisyydestä, kuljettajan ajotavasta ja bussin siisteydestä. Sopimuksen mukaan mittauksia tehdään neljän kuukauden jaksoina kolme kertaa vuodessa. Liikennöitsijälle maksetaan palvelubonusta, mikäli kokonaisarvosana ylittää 3,9 mittausjaksolta. Jos laadun kokonaisarvosana mittauksissa jää alle 3,8, tulee miinusbonusta, lisäksi liikenteenharjoittajan tulee tehdä viipymättä korjausehdotus laadun parantamiseksi. Vuonna 2015 ja sen jälkeen kilpailutetuissa sopimuksissa on todettu, että mahdollista laatupalkkiota ei makseta yritykselle, jos sen ajamaton linjakilometrimäärä ylittää 0,1 prosenttia laatupalkkiokaudella. Tässä tarkastelujaksossa arvosanat asettuivat 4,1–4,5 välille ja yhdessä kohteessa ajamattomien vuorojen kilometrimäärä on ylittänyt 0,1 prosenttia, joten sille kohteelle ei bonuksia makseta.
Bonuksia maksetaan yhteensä 217 942 euroa ja keskimääräiseksi bonusprosentiksi muodostuu 1,10 prosenttia.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)