Sähköautojen lataamisesta ongelmia taloyhtiöille
Sähköautoista täyttyvät parkkipaikat tuovat taloyhtiöiden punnittavaksi uusia kysymyksiä, kuten sähköremonttien tarpeen, älykkäämpien latausjärjestelmien rakentamisen ja huipputehon aiheuttamien kustannusten reilun jakamisen osakkaille.
Paisuneiden kulujen takia sähköautojen lataus päiväsaikaan on joissain taloyhtiöissä estetty. Latauskielto herättää ymmärrettävästi vastustusta ja vaikeuttaa monien asukkaiden arkea. Tunteita kuohuttavat kaikille, myös autottomille osakkaille, tasan jaettavat huipputehosta aiheutuvat kustannukset.
Jos kaikki pysäköintipaikat ovat tulevaisuudessa täynnä sähköajoneuvoja, latauksen aiheuttama huipputehon lisätarve muodostaa tutkimusten mukaan haasteen useimmille taloyhtiöille.
– Riippumatta siitä, mitä teknistä ratkaisua käytetään, noin 20–30 prosentissa nykyisistä asuinkohteista tullaan tarvitsemaan laajoja sähköverkon remontteja. Huipputehon tarpeen kasvu koskee jopa suurempaa osuutta, arviolta 50–70 prosenttia kohteista, tekninen asiantuntija Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä Matti Orrberg sanoo tiedotteessa.
Kokonaan erillinen latausjärjestelmän sähköliittymä helpottaa kustannusten jakoon liittyviä epäselvyyksiä ja auttaa varmistamaan taloyhtiön osakkaiden tasapuolisen kohtelun. Latauskuluja voi hallita älykkäillä ratkaisuilla.
– Vaikka laki velvoittaakin rakentamaan latausjärjestelmät uudiskohteisiin ja laajamittaisten korjausten yhteydessä, se ei edellytä tiettyä palveluastetta. Kaikkina aikoina ei siis tarvitse tarjota täyden tehon latausta, vaan taloyhtiö voi tehdä osakasenemmistön johdolla päätöksen kohtuullisemmasta tavoitteesta, Orrberg neuvoo.
Kohtuullisempi tavoite takaa esimerkiksi yön yli latauksessa 100–150 kilometrin ajomatkan autoa kohden. Älykkäillä latausjärjestelmillä tehoa voidaan jakaa joustavasti asukkaiden erilaisiin tarpeisiin.
– Talvilomaviikkojen siirtymäpäivät ja muut ruuhkahetket voivat silti aiheuttaa sen, ettei kaikkien akkuja saada täyteen aamuksi. Jos yön edullisten tuntien kapasiteetti ei riitä, siirtyy lataustarve huipputehomaksuja aiheuttaville tunneille, Orrberg sanoo.
– Tästä seuraa lisää optimointipäätöksiä: Ylittyykö sähköliittymän kapasiteetti? Rakennetaanko lataukselle oma sähköliittymä? Kuinka älykäs latausjärjestelmä tarvitaan?
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)