Taajamajunat mahdollisia Varsinais-Suomessa 2030-luvulla
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksen mukaan valtion tukema henkilöjunien ostoliikenne voisi laajentua 2030-luvulla Varsinais-Suomeen. Nykyinen Etelä-Suomen ostoliikenne mahdollistaa alueellisen junaliikenteen Pirkanmaalla, Päijät-Hämeessä, Kymenlaaksossa ja Uudellamaalla, minkä lisäksi muun muassa Pohjois-Suomesta löytyy tuettua yöjunaliikennettä ja muuta kaukojunaliikennettä.
Traficom suosittaa Etelä-Suomen ostoliikenteen laajentamista ensimmäisessä vaiheessa Turusta Saloon, Naantaliin ja Loimaan kautta Tampereen suuntaa (VE1+) ja myöhemmin 2030-luvulla Uuteenkaupunkiin (VE2). Laajentaminen edellyttää valtion vuosittaisen 35 miljoonan euron rahoituskehyksen kasvattamista. Varsinais-Suomessa lähijunaliikenteen käynnistäminen edellyttää lisäksi uusia seisakkeita, Turku–Raisio–Naantali-radan parantamista ja Länsirata-hankkeen etenemistä ja sitä edesauttaa myös Turku–Uusikaupunki-radan parantaminen.
Traficomin selvityksen taustalla on hallitusohjelmakirjaus raideliikenteen avaamisesta sekä EU-asetus, joka edellyttää julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen kilpailuttamista. Nykyinen liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n välinen ostoliikennesopimus on voimassa vuoden 2030 loppuun. Uudet palvelukokonaisuudet on tarkoitus kilpailuttaa vuosien 2026–28 aikana ja tehdä päätökset julkisesti hankittavista ja kilpailutettavista palveluista vuoden 2025 aikana.
Hallitus edistää raideliikenteen avaamista myös julkisesti tuetun ostoliikenteen kalustoyhtiöllä ja mahdollistamalla kunnille, kuntayhtymille ja alueille ostoliikenteen järjestämisen. Varsinais-Suomessa kaikilla ratasuunnilla on kiinnostusta alueellisen junaliikenteen käynnistämiseen. Yhteisen tietopohjan laajentamiseksi radan varren kunnat ovat viime elokuussa perustaneet Varsinais-Suomen lähijuna -projektin.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)