Häät aiheuttavat taloudellista painetta vieraille
Vaikka suomalaiset tunnetaan maltillisuudestaan, lähes puolet (48 %) suomalaisista kertoo tuntevansa painetta käyttää enemmän rahaa häihin osallistumiseen kuin mitä itse haluaisi. Tämä korostuu etenkin nuorten aikuisten (18–24-vuotiaat) keskuudessa, joista yli puolet kokee häämenojen aiheuttavan taloudellista stressiä.
Revolutin teettämän kyselytutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista, 39 prosenttia, pitää 100–300 euroa sopivana lahjasummana hääparille. Suurempia summia lahjoittavat yli 45-vuotiaat, kun taas nuoremmat ikäryhmät suosivat noin sadan euron häälahjaa. Vastaajista joka kymmenes pitää vasta yli 300 euron lahjoitusta sopivana lahjasummana.
– Lähes puolet 25–34-vuotiaista kokee ainakin joskus painetta siitä, että joutuu käyttämään häihin osallistumisen vuoksi enemmän rahaa kuin haluaisi. Noin joka kolmannes sanoo venyttävänsä budjettiaan sosiaalisen paineen vuoksi, Revolutin Pohjoismaiden kasvusta vastaava johtaja Fiona Davies kertoo tiedotteessa.
Joka kymmenes vastaaja kertoo myös katuneensa häihin osallistumistaan korkeiden kustannusten vuoksi.
– Katumatuulelle ovat tulleet erityisesti 25–34-vuotiaat, joista peräti joka viidettä on harmittanut häihin osallistuminen jälkikäteen. Toisaalta tämä saattaa olla joukko, joka myös eniten osallistuu häihin. Kuluja häihin osallistumiselle ei aiheuta vain lahjat, vaan myös monesti pukeutuminen, matkat ja majoitukset, Davies toteaa.
Yksi häämuoto ei ole suomalaisten mieleen
Suomalaisten mielestä taloudellisesti ikävintä on, jos hääpari päätyy järjestämään häät, joka edellyttää matkustamista maan rajojen ulkopuolelle.
– Joka kolmas vastaaja kokee niin sanotut kohdehäät kaikista ikävimmäksi. Suomalaisista 13 prosenttia vierastaa myös ajatusta, että hääpari ohjailee pukeutumista tietyn teeman tai värikoodin mukaan. Sen sijaan maksulliselle juomatarjoilulle suomalaisilta löytyy ymmärrystä ja sitä vierastaa vain kuusi prosenttia vastaajista, Davies sanoo.
Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Dynata Revolutin toimeksiannosta kesäkuussa 2025 verkkokyselynä. Otokseen kuului tuhat henkilöä kustakin 20 maasta, edustaen paikallista yli 18-vuotiasta väestöä. Kysely toteutettiin Suomen lisäksi Belgiassa, Bulgariassa, Tšekissä, Ranskassa, Saksassa, Kreikassa, Unkarissa, Irlannissa, Italiassa, Liettuassa, Alankomaissa, Puolassa, Portugalissa, Romaniassa, Slovakiassa, Espanjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)