Kirjalansalmen uusi silta avataan kokonaan liikenteen käyttöön
Kirjalansalmen uusi silta avataan kokonaan liikenteen käyttöön 6. marraskuuta. Uuden sillan käyttöönotto on tehty maantiehen 180 liittyvien väylätöiden takia vaiheittain lokakuun aikana. Ensimmäisenä uudelle sillalle pääsivät kävelijät ja pyöräilijät, seuraavaksi moottoriajoneuvoliikenne ohjattiin uutta siltaa pitkin Kaarinan suuntaan kulkevalle kaistalle. Torstaina 6. marraskuuta noin kello 9 myös Paraisten suuntaan menevä kaista otetaan käyttöön, ja vanha silta jää pois käytöstä.
Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillat sijaitsevat Saaristotien varrella, joka on ainoa maantieyhteys Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Uusien rakennettujen siltojen merkitys on siis suuri alueen asukkaille, elinkeinoelämälle ja matkailulle. Kirjalansalmen sillan rakentamisen merkityksellisyyttä lisää se, että sen toteutuksessa käytettyjä tekniikoita ja rakennustapoja ei juuri Suomessa ole käytetty. Esimerkiksi vastaavan kokoisia vinoköysisiltoja on Suomessa rakennettu viimeksi noin 25 vuotta sitten.
– Infrarakentajan ja -suunnittelijan ammattitaitoa hyvällä tavalla haastaneen uuden sillan rakenteet hakevat vertaistaan Suomessa. Vinoköysien asennusta voisi melkein kutsua infrarakentajien sukupolvikokemukseksi, sen verran harvoin näitä tehdään Suomessa. Haluankin kiittää koko tekijätiimiä suunnittelijoista rakentajiin sekä allianssikumppani Kreatea hienosti sujuneesta hankkeesta, projektipäällikkö Saramaria Cowell Väylävirastosta sanoo tiedotteessa.
Hankkeen tavoitteena oli rakentaa uudet sillat käyttöikänsä päähän tulleiden Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen tilalle, mutta samalla myös tukea Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisätä liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä.
– Pidimme koko rakentamisen ajan mielessä Kirjalansalmen vanhan sillan tilanteen. Saimmekin hyvällä yhteistyöllä muun muassa Paraisten kaupungin ja elinkeinoelämän sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa sovitettua yhteen sillanrakentamisen, vanhan sillan tarpeet ja liikenteen sujuvuuden, Cowell kiittelee.
Kirjalansalmen silta on mittava myös lukuina tarkasteltaessa: betonia valettiin reilu 18 500 kuutiota ja raudoituksia asennettiin reilu kolme miljoonaa kiloa. Vinoköysisiltana toteutetun rakenteen kokonaispituus on 674,6 metriä ja sen pisin jänneväli on 265 metriä – silta on jännemitaltaan mitattuna Suomen pisin silta. Vinoköysipareja on 76, ja korkein pyloni kohoaa 83 metriin. Sillan hyötyleveys on vanhaa siltaa suurempi: 16,25 metriä. Tämä mahdollistaa myös leveämmän ja turvallisemman kävelyn ja pyöräilyn väylän.
Uuden sillan valmistumisen jälkeen nykyinen silta ja siltapenger puretaan. Vanhan sillan purkutyöt käynnistetään heti, kun kaikki liikenne on ohjattu uudelle sillalle. Purkutyöt saadaan päätökseen ensi vuoden keväänä veneväylän yläpuolisen osuuden osalta. Tämän jälkeen jatketaan vanhan penkereen purkutöitä, ja tehdään muun muassa viimeistely- ja maisemointityöt. Hankkeen töiden arvioidaan valmistuvan kokonaisuudessaan syksyllä 2026.
Veneväylä sillan kohdalla on ollut rakennustöiden aikana suljettuna. Kirjalansalmen vanha silta puretaan alkuvuoden ja kevään aikana, jolloin veneväylän kohdalla tarvitaan työlautta purkutöiden työskentelyalustaksi. Veneväylä avataan 30. huhtikuuta. Alikulkukorkeus tulee veneväylän kohdalla nousemaan 16 metriin.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















