Erilaiset talvet edellyttävät erilaisia tienhoitotoimia

Sääolosuhteet ovat muuttuneet merkittävästi aiemmista vuosikymmenistä ja muutokset näkyvät varsinkin rannikkoseudulla. Talviset kelit alkavat myöhemmin ja kestävät lyhemmän aikaa. Talvet ovat keskenään hyvin erilaisia.

Erilaiset talvet edellyttävät erilaisia tienhoitotoimia. Viime talvi oli erityisen leuto ja sateinen, minkä vuoksi jouduttiin poikkeuksellisen paljon suolaamaan pääteitä ja hoitamaan sorateiden pintakelirikkoa, kun taas aurauskalustoa ei juuri tarvittu.

Millaiseksi tämä talvi osoittautuu? Sitä emme vielä tiedä, mutta hoitourakoitsijat ovat valmiudessa ja kohdentavat hoitotoimenpiteitä keliolosuhteiden mukaisesti. Laatuvaatimukset määrittävät, kuinka nopeasti ja missä kunnossa teiden on oltava. Vaikka kelit eivät vielä näytä kovin talvisilta, liukkautta on jo torjuttu yöpakkasten vuoksi.

Talvihoidon laatuvaatimukset ovat erilaisia eri hoitoluokan teillä, mutta saman hoitoluokan teitä hoidetaan yhdenmukaisesti koko maassa. Tiet on jaettu liikennemäärien ja liikenteellisen merkityksen mukaan talvihoitoluokkiin. Vilkkaimmat tiet kuuluvat korkeimpiin hoitoluokkiin (Ise ja Is) ja vähäliikenteiset tiet lähes poikkeuksetta alimpiin hoitoluokkiin (II ja III). Alimmissa hoitoluokissa ovat yleensä tiet, joiden liikennemäärä on alle 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Korkeimmissa hoitoluokissa puolestaan ovat tiet, joiden liikennemäärä on vähintään 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on noin 8 000 kilometriä maanteitä. Niistä hieman yli 60 prosenttia on alimmissa hoitoluokissa ja reilut 20 prosenttia ylimmissä hoitoluokissa. Liikennesuoritteesta kuitenkin suurin osa (koko maan osalta noin 70 %) ajetaan korkeimpien hoitoluokkien teillä. Vastaavasti alimpien hoitoluokkien teillä ajetaan vain pieni osa kokonaisliikennesuoritteesta (koko maan osalta noin 10 %).

Liukkautta torjutaan yleensä suolaamalla, hiekoittamalla tai lumi- ja jääpintaa karhentamalla. Vilkasliikenteisillä teillä liukkauden torjunta tehdään suolaamalla ja vähäliikenteisillä teillä hiekoittamalla tai tien pintaa karhentamalla. Keskivilkkailla teillä liukkaudentorjunnassa voidaan käyttää keliolosuhteista riippuen joko suolaa tai hiekkaa. Suolattavilla tieosuuksilla teiden auraus ja liukkaudentorjunta voidaan tehdä samanaikaisesti. Muualla aurataan ensin lumet ja liukkauden torjunta tehdään sen jälkeen.

Toimenpiteet liukkauden torjumiseksi vilkasliikenteisillä teillä sekä niiden varsilla olevilla kevyen liikenteen väylillä on yleensä käynnistettävä parissa tunnissa. Keskivilkkailla alempaan hoitoluokkaan kuuluvilla teillä vastaava tavoite on neljä tuntia, mutta vähäliikenteisillä teillä hiekoitusta voi joutua odottamaan jopa seitsemän tuntia.

Urakoitsijoilla on käytössä kattavat sääennustuspalvelut, joiden avulla talvihoidon toimenpiteitä pyritään ajoittamaan oikein. Liukkautta torjutaan ennakkosuolaamalla jo ennen sään muuttumista pakkaselle. Sen sijaan kovemmilla pakkasilla liukkautta ei voi torjua suolaamalla. Vilkkaiden teiden paljas pinta saattaa hämätä autoilijaa ja antaa tunteen kesäkelistä. Tien pinta voi kuitenkin olla liukas. Pakkasliukkautta esiintyy tyypillisesti yli 6 pakkasasteen lämpötiloilla.

Vilkkaimmilla teillä pyritään tasalaatuisiin keliolosuhteisiin ympäri vuorokauden. Normaaliolosuhteissa vilkkailla teillä ei ole koskaan yli neljä senttiä lunta ja teiden auraamisen jälkeen tien pinnat ovat pääosin paljaana. Vähäliikenteisimmillä teillä saa olla irtolunta viisi senttiä ennen hoitotoimenpiteiden käynnistymistä ja hoitolenkit ovat pitkiä. Vähäliikenteisten teiden pitäisi olla aurattuina 5–6 tunnissa siitä, kun toimenpiteet on käynnistetty. Käytännössä tiellä voi olla jopa kymmenen senttiä lunta ennen auraamista.

Kevyen liikenteen väylillä saa olla 3–4 senttiä irtolunta ennen hoitotoimenpiteiden käynnistymistä ja väylien pitää olla aurattuina 3–4 tunnissa siitä, kun toimenpiteet on käynnistetty. Kevyen liikenteen väylien laatuvaatimukset eivät ole voimassa yöaikaan.

Talvisin kelit voivat muuttua nopeastikin, jolloin hoitourakoitsijan on mahdoton vastata laatuvaatimusten mukaisesta teiden hoidosta. Koko käytettävissä oleva kalusto on kuitenkin suorittamassa hoitotoimenpiteitä ja tiet hoidetaan niin nopeasti kuin mahdollista. Koska vilkkaat tiet pidetään talvellakin pääosin paljaana, hoitolenkit ovat melko lyhyitä.

Sen sijaan vähäliikenteisellä tieverkolla yksittäinen hoitolenkki on keskimäärin noin 70 kilometriä pitkä, joten hankalassa talvikelissä sen läpi ajaminen kestää vähintään kaksi tuntia. Vaikka kunnossapitoajoneuvo olisi jatkuvasti liikenteessä, kovilla tuulilla tai runsaan lumisateen aikana tiestölle ehtii kertyä useampi sentti lunta hoitolenkin aikana.

Liukkaudentorjunnassa käytettävä hiekka voi puolestaan huuhtoutua vesisateella helposti pois jäätyneeltä tienpinnalta. Lisäksi liukkaalla kelillä hoitolenkin ajaminen kestää kauemmin ja hiekan haku välillä hidastaa lenkkiä entisestään. Teiden talvihoitotoimenpiteiden ajoitusta ei voi valita ennakkoon ja kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa.

Talvihoitotoimenpiteiden kannalta haastavat kelit ovat yleistyneet. Esimerkiksi sade huuhtoo suolan tai hiekan tieltä ja vesi jäätyy tienpintaan. Sateista pehmenneen soratien päälle satavaa lunta ei voi aurata turvallisesti. Pahin tilanne on, kun lumisade muuttuu kesken kaiken vesisateeksi. Tällöin vesi muuttaa lumen sohjoksi ja jäätyy tienpintaan eikä liukkautta voi torjua ennakoivasti ja kuluu tunteja, ennen kuin kaikki tiet on ehditty auraamaan. Myös päällysteen kunto vaikuttaa merkittävästi talvihoidon laatuun. Urat, päällystevauriot, paikkaukset ja reunapainumat tekevät päällysteen pinnasta epätasaisen, jolloin lumen poisto tasaisesti auraamalla on vaikeaa.

Talvihoidolla ei pyritä saamaan aikaan kesäkelejä. Talvihoidolla turvataan teiden liikennöinti kaikilla teillä ja pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen. Sen sijaan vähäliikenteisemmillä teillä on talvihoitolinjausten mukaista, että ajonopeutta hiljennetään keliolosuhteiden mukaan. Tienkäyttäjillä on aina oma vastuu sopeuttaa ajonopeus vallitsevien kelien mukaan. On normaalia, että liukkautta saattaa esiintyä ajoittain ja ajoaika voi pidentyä. Täysin tasalaatuisia ajo-olosuhteita ei voida taata, sillä sade- ja lumikuurot voivat olla hyvin paikallisia.

Tienkäyttäjän kannattaa ennakoida kelejä ja sopeuttaa omat aikataulunsa kelien mukaan. Talvikeleillä kannattaa varata suosiolla aina reilummin aikaa matkantekoon.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen käytössä olevien kaupungin toimitilojen vuokrasopimukset muuttuvat

Hyvinvointialueiden toiminnan käynnistämiseen liittyvä kolmen vuoden siirtymäaika päättyy vuodenvaihteessa. Osa Turun kaupungin Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle, Varhalle, vuokraamista toimitiloista siirtyy 1.1.2026 alkaen markkinaehtoisten vuokrasopimusten piiriin. Kyse on 11 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelun käytössä olevasta kohteesta.

Axel Gabriel Ingelius -kunnianosoitus oopperalauluja Matti Salmiselle

Matti Salminen.

Akademiska Orkestern konsertoi jälleen kerran Turun tuomiokirkossa suomalaisen musiikin päivänä 8. joulukuuta ja Sibeliuksen syntymäpäivänä. Konsertin yhteydessä jaettiin Axel Gabriel Ingelius -kunnianosoitus jo yhdeksännen kerran. Akademiska Orkestern perusti 2017 AGI-kunnianosoituksen huomioidakseen henkilöitä, yhteisöjä tai muita tahoja, joilla on ollut suuri vaikutus suomalaiseen kulttuuriin ja taiteeseen sekä alan arvostukseen.

Lyhytnäköisyys uhraa peruspalvelut

Somerolaiset järjesteivät mielenosoituksen, jolla vastustettiin lähipalvelujen leikkaamista.

Eläkkeensaajien Keskusliiton Varsinais-Suomen piiri ry vaatii päättäjiltä vastuullisia ratkaisuja, jotka eivät vaaranna palveluiden saatavuutta. Hyvinvointialueellamme käynnissä olevien muutosneuvottelujen tuloksena hoivan laatu heikkenee entisestään, riittämättömät resurssit johtavat henkilöstön uupumiseen ja palveluiden saatavuuden heikkenemiseen, ja jopa potilasturvallisuuden romuttumiseen.

Pansioon suunnitellaan puistoa meren rannalle

Pansioon suunnitellaan uutta Oravaisten rantapuistoa, jossa sataman hyödyntämätön tila muutetaan alueen asukkaiden ja muiden turkulaisten puistomaiseksi rantakohteeksi, jossa yhdistyvät luonto, leikki ja liikunta.

Digitaalinen kiinteistökauppa kaksinkertaistunut viime vuodesta

Digitaalisen kiinteistökaupan suosio kasvaa vauhdilla. Suomalaiset ovat solmineet tänä vuonna talo-, tontti- ja mökkikauppoja sähköisesti jo enemmän kuin aiempina vuosina yhteensä.

Digitaalisten kiinteistökauppojen kasvu on ollut tänä vuonna poikkeuksellisen nopeaa. Suomalaiset solmivat tammi–marraskuussa kiinteistökauppoja sähköisesti 113 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Kaiken kaikkiaan digitaalisia kiinteistökauppoja on tehty tänä vuonna jo enemmän kuin aiempina vuosina yhteensä.

Kokoelmakeskuksen ja kaupunginarkiston tilahanke läpäisi kaupunginhallituksen ja etenee valtuustokäsittelyyn

Turun kaupungin museoiden kokoelmakeskuksen ja kaupunginarkiston päätearkiston uudet tilat ehdotetaan rakennettavaksi Aerotien varteen Turun lentokentän lähelle.

Joka kolmas käyttää yli sata euroa kuukaudessa lasten harrastuksiin

Hintojen nousu näkyy yhä selvemmin lapsiperheiden arjessa, ja yksi kärsivistä alueista on harrastustoiminta. Yli puolet (55 %) suomalaisista lapsiperheistä käyttää lastensa harrastuksiin rahaa enintään sata euroa kuukaudessa. Kolmasosalla (32 %) rahaa kuluu kuukausittain kuitenkin enemmän, 100–300 euroa kuukaudessa. Summat selviävät LähiTapiolan tuoreesta Arjen Katsaus -kyselystä, jonka toteutti tutkimusyhtiö Verian.

Varsinais-Suomen maaseudun yrityksille EU:n maaseuturahoitusta jo kymmenen miljoonaa euroa

Maaseudun yritysrahoitusta saaneiden hankkeiden kokonaiskustannukset Varsinais-Suomessa ovat EU:n maaseuturahoituskaudella 2023–27 jopa 42 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomessa on tehty yritystukipäätöksiä valtakunnallisesti eniten.

Tulevat tanssin ammattilaiset antavat taidonnäytteensä

Henna Hägg, Helmi Tuominen, Petra Myllyperkiö ja Jenny Luomajoki.

Yhtä köyttä on kolmannen vuoden tanssinopettajaopiskelijoiden teoskokonaisuus, joka tuo 10–13. joulukuuta Taideakatemian näyttämölle seitsemän ryhmäkoreografiaa.

Vapaaehtoisia kaivataan lisää urheiluseuratoimintaan

Seurabarometri 2025 on seurojen omaan arvioon perustuva tilannekuva suomalaisista seuroista. Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti 980 seuraa. Kartoitus sisälsi kahdeksan teemaa, jotka käsittelivät muun muassa hallintoa, taloutta, valmennusta, viestintää ja vastuullisuutta. Tarkoituksena oli rakentaa mahdollisimman ajantasainen ja kokonaisvaltainen kuva siitä, millaisena seurat itse näkevät toimintansa vahvuudet sekä ne kohdat, joihin tarvitaan lisää tukea tai kehittämistä.

Kaupallisilla dna-testeillä etsitään isiä

DNA-testeihin liittyy merkittäviä tietosuojahuolia ja eettisiä ongelmia, joita moni ei tule ajatelleeksi.

– Ihmisellä on voimakas tarve ja oikeuskin tietää taustastaan. Tässä mielessä dna-testit ovat tärkeitä ja arvokkaita, tutkijatohtori Anna Reetta Rönkä sanoo.

Uusi etäkuntoutus keliakiaa sairastaville

Kela käynnistää uuden etäkuntoutuksen iho- tai suolistokeliakiaa sairastaville aikuisille ensi vuoden alussa. Kelan uusi keliakiaa sairastavan kuntoutus on suunnattu aikuisille, joilla on diagnosoitu iho- tai suolistokeliakia ja jotka kokevat gluteenittoman ruokavalion noudattamisen, oireiden hallinnan tai ruokavalion sovittamisen muun sairauden hoitoon haastavaksi.

Vuoden ympäristöteko -palkinto Andreas von Bergmannille ja Ålönlahden säätiölle

Palkinnolla halutaan lisätä tietoisuutta siitä, miten paikallisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa ympäristön tilaan.

Paraisten kaupunki jakoi maanantaina yhdessä Saaristomeren biosfäärialueen kanssa Vuoden ympäristöteko -palkinnon saaristomerivuoden päätösseminaarissa.

Lainsäädäntöehdotukset kuolinpesän sähköisestä asioinnista lausuntokierrokselle

Lainsäädäntöehdotusten tavoitteena on mahdollistaa kuolinpesän sähköinen asiointi nykyistä laajemmin. Jatkossa asiakas voisi laatia perukirjan ja perintöveroilmoituksen Verohallinnon OmaVero-asiointipalvelussa. Mahdollisuutta paperiasiointiin ei kuitenkaan olla poistamassa.

Liikenneturva: Vaaralliset somehaasteet ja sladittelu eivät kuulu liikenteeseen

Matkustaja voi puuttua tilanteeseen, jossa kuljettaja on luisumassa riskinottoon tai muihin typeryyksiin.

Liikenneturvan kyselyssä nuorista vain harva kertoo osallistuneensa somehaasteeseen, jossa on rikottu liikennesääntöjä tai toimittu muuten vaarallisella tavalla. Useampi on kuitenkin ollut kyydissä, kun kaveri on tarttunut haasteeseen. Osa myös myöntää yllyttäneensä kuljettajaa riskinottoon. Liikenneturva korostaa, että vaaralliset somehaasteet, sladittelu tai muu temppuilu eivät kuulu liikenteeseen.

Lastenneuvola-aikoja pystyy varaamaan Varha-sovelluksesta

Varha-sovelluksen ajanvarauspalvelu laajenee. Sovelluksen kautta pääsee varaamaan myös lastenneuvola-aikoja. Aiemmin ajanvaraus on ollut avoinna influenssarokotuksiin sekä ehkäisyneuvolaan.

Kielikoulutus maahan muuttaneiden hyvinvoinnin perusta

Miira Häkkinen.

Turun yliopistossa toteutettu väitöskirja tuo esiin Suomen ja Saksan kielikoulutuksen eroavaisuudet ja yhtäläisyydet. Tutkimuksessa ääneen pääsivät sekä uutta kieltä opettavat että opiskelevat ihmiset.

Tilapäistä suojelua ei jatkossa enää myönnetä Suomessa, jos hakijalla on tilapäisen suojelun oleskelulupa toisessa EU-maassa

Maahanmuuttovirasto on muuttanut päätöskäytäntöään Euroopan unionin tuomioistuimen ja Euroopan unionin neuvoston uusien päätösten mukaiseksi, eikä enää lähtökohtaisesti myönnä tilapäistä suojelua niille, joilla on jo tilapäisen suojelun oleskelulupa toisessa EU-maassa. Neuvosto toi esille heinäkuussa päätöksessään periaatteen siitä, että henkilö voi saada tilapäiseen suojeluun liittyviä oikeuksia vain yhdessä jäsenvaltiossa kerrallaan. Tämän periaatteen noudattaminen varmistaa ja välttää päällekkäiset rekisteröinnit. Neuvoston päätöksen jälkeen virasto aloitti uuden linjauksen valmistelun.

Urheilu

Vapaaottelija Olli Santalahdelle kova puolalaisvastus

Olli Santalahti (punaiset hanskat) voitti marraskuussa Turussa Renan Martinsin.

Espoossa tapaninpäivänä järjestettävässä kamppailu-urheilutapahtuma Ice Cage 6:ssa ottelevan turkulaisen Olli Santalahden vastustajaksi on kiinnitetty puolalainen Mateusz Rybak . 29-vuotias Rybak on otellut ammattilaisurallaan 12 kertaa ja voittanut otteluistaan yhdeksän. Voitoistaan seitsemän hän on ottanut tyrmäyksellä. Hän on hävinnyt vain kerran ennen täyttä aikaa. Suomeen Rybak saapuu kolmen ottelun voittoputkessa.

Ari Nymanista Veikkausliigan Legenda

Ari Nyman.

Captain's Ball -gaalassa torstaina palkittiin myös uusi Veikkausliigan Legenda. Kunnian sai Ari Nyman .

Daniel Forsberg minuutissa thainyrkkeilyn Euroopan mestariksi

Daniel Forsberg (oik.) otti komean sulan hattuunsa thainyrkkeilyn EM-kisoista. Sparraajana valmentaja Riku Immonen.

Turkulainen Daniel Forsberg on voittanut thainyrkkeilyn alle 91-kiloisten Euroopan mestaruuden. Finaalissa kaatui Albanian Egli Sina . Ottelu päättyi albanialaisen luovutukseen reilun minuutin jälkeen.

Passarilegenda Mikko Esko vahvistamaan Tutoa loppukaudeksi

Mikko Esko.

Passarilegenda Mikko Esko tekee paluun lentopalloilun Mestaruusliigaan. Esko ja Tuto Volley ovat tehneet loppukauden kestävän pelaajasopimuksen.

Laituri Miika Kauppila jatkossopimukseen TPS:n kanssa

Miika Kauppila.

Turun Palloseura on solminut yksivuotisen jatkosopimuksen Miika Kauppilan , 25, kanssa. Kauppila saapui TPS:ään viime keväänä Käpylän Pallosta. Laitapelaaja tunnetaan monipuolisuudestaan, ja hän pelasi menneellä kaudella Tepsissä niin laitahyökkääjänä kuin laitapuolustajanakin.

FC Inter lunastaa Alan Ahmedin ja Edor Hajdinin optiovuodet

Edor Hajdini.

Viime kaudella FC Interiä edustaneet maalivahti Eero Vuorjoki , puolustaja Julius Tauriainen sekä reservijoukkueessa pelanneet hyökkääjät Alan Ahmed ja Edor Hajdini ovat seuran riveissä myös ensi kaudella.