Turun Osuuskaupan liikevaihto kasvoi ja tulos parani
Turun Osuuskaupan liikevaihto oli viime vuonna 785,7 miljoonaa euroa. Tulos ilman kertaluonteisia eriä oli 16,4 miljoonaa euroa. Investointeja Varsinais-Suomeen tehtiin 17,9 miljoonaa euroa.
Asiakasomistajille rahana maksettiin etuja 27,9 miljoonaa euroa. Asiakasomistajia oli viime vuoden lopussa 177 624. Henkilöstöä yli 2 600 vuoden lopussa.
– Osuustoiminta on tässä ajassa erittäin vetovoimainen ja kiinnostaa asiakkaita. Viime vuoden aikana Turun Osuuskauppaan liittyi yli 10 000 uutta asiakasomistajaa ja palautimme asiakasomistajillemme rahana maksettavia etuja yhteensä lähes 28 miljoonaa euroa. Ydintehtävämme on tuottaa etuja asiakasomistajille sekä varmistaa hyvät ja kilpailukykyiset palvelut sekä pysyvästi edullinen ostoskori. Osuustoiminnallisen yritysmuodon ansiosta liiketoiminnassa kiertävä raha hyödyttää sekä Turun Osuuskaupan asiakasomistajia että tukee myös investointeina Varsinais-Suomen hyvinvointia ja elinvoimaisuutta, sanoo Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Niklas Österlund tiedotteessa.
Tulosparannus johtui yhtiön oman arvion mukaan erinomaisesta hintakilpailukyvystä, asiakasmäärien kasvusta, asiakastyytyväisyydestä ja hyvästä myynnin kehityksestä.
– Tulos investoidaan asiakasomistajien eduksi kehittämällä palveluja, uusimalla toimipaikkoja ja maksamalla asiakasomistajille Bonuksia. Myös henkilökuntaa on vuoden aikana palkittu hyvästä tuloksesta ja koko henkilökuntamme on tulospalkitsemisen piirissä, Österlund jatkaa.
Koko market-toimialan liikevaihto oli 617,2 miljoonaa euroa (556,5 miljoonaa euroa) ja se kasvoi edellisestä vuodesta lähes 11 prosenttia. Vuonna 2023 panostettiin erityisesti pysyvästi edulliseen ostoskoriin. Xtra-tuotteiden hintaa laskettiin Prismoissa, S-marketeissa ja Sale-myymälöissä keväällä ja osassa tuotteista uudelleen syksyllä. Hintojen lasku jatkui vielä tämän vuoden tammikuussa.
Ruoan verkkokaupan liikevaihdon kehitys jatkui hyvänä. Se kasvoi edellisvuoteen verrattuna 41,3 prosenttia. Prisma.fi-käyttötavaraverkkokauppa kasvoi Turun Osuuskaupan alueella 20,9 prosenttia.
Tavaratalokaupan liikevaihto oli 18,8 miljoonaa euroa (16,4 miljoonaa euroa) ja se nousi edelliseen vuoteen verrattuna yli 14 prosenttia. Sokos.fi-verkkokaupan myynti kasvoi Turun Osuuskaupan alueella 21,1 prosenttia. Wiklundin asiakasmäärät ovat kasvaneet ja vauhdittaneet myyntiä.
Matkailu- ja ravitsemistoimialan liikevaihto oli 47,1 miljoonaa euroa (42,1 miljoonaa euroa), jossa oli kasvua edellisvuoteen 11,9 prosenttia. Majoituskaupassa liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta 28,5 prosenttia. Ravintolakaupan liikevaihto kasvoi 42,4 prosenttia.
Liikennekaupassa liikevaihto oli 97,0 miljoonaa euroa (111,1 miljoonaa euroa), jossa oli laskua edellisvuoteen 12,7 prosenttia. Liikevaihto laski, koska polttoaineen maailmanmarkkinanhinta putosi.
Turun Osuuskauppa investoi maakuntaan yhteensä 17,9 miljoonaa euroa (34,1 miljoonaa euroa), joka oli 2,3 prosenttia liikevaihdosta (4,7 %).
Investoinnit painottuivat market-kauppaan. Vuoden suurin yksittäin investointi oli Prisma Myllyn kokonaisvaltainen uudistus, joka valmistui joulukauppaan. Lisäksi avattiin uusi Sale Puutori Turun keskustaan ja uudistettiin Sale Taivassalo. Loppuvuodesta avattiin uusi ABC Manhattan polttonesteen jakeluasema Turun Pitkämäkeen. Syksyllä kerrottiin myös mittavasta investoinnista verkkokaupan keräilykeskukseen. Uuden keräilykeskuksen on määrä valmistua Kaarinaan S-market Auranlaakson yhteyteen vuoden 2025 aikana. Turun keskustaan tuotiin kesällä ruoankuljetusrobotteja. Ravitsemiskaupassa uudistettiin Prisma Myllyn yhteydessä sijaitseva Kulman Kuppila.
Turun Osuuskaupan tulos ilman kertaluonteisia eriä oli 16,4 miljoonaa euroa (11,3 miljoonaa euroa). Vakavaraisuus on edelleen vahva, 50,7 prosenttia (48,3 %).
Asiakasomistajat saivat bonusta 27,1 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,8 miljoonaa euroa eli yhteensä 27,9 miljoonaa euroa (25,2 miljoonaa euroa) rahana maksettavia etuja. Turun Osuuskauppa ei maksanut osuuspääoman korkoa vuodelta 2022.
Turun Osuuskauppaan liittyi vuoden aikana 10 602 uutta asiakasomistajaa (7 379). Asiakasomistajamäärä vuoden lopussa oli 177 624 (171 046). Toimialueen kotitalouksista Turun Osuuskaupan asiakasomistajia oli vuodenvaihteessa 70,9 prosenttia (68,3 %).
Turun Osuuskauppa on yksi Varsinais-Suomen suurimmista työllistäjistä ja henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 2 638 ( 2 670). Kesällä Turun Osuuskauppa työllistää yhteensä yli 1 100 kesätyöntekijää ja Tutustu ja tienaa -työharjoittelijaa myymälöissä, ABC liikenneasemilla, ravintoloissa ja hotelleissa.
Turun Osuuskauppa sai syksyllä jälleen Suomen innostavimmat työpaikat 2023 -tunnustuksen. Työntekijöiden työryhmäkohtaisten kannustepalkkioiden maksimi oli vuonna 2023 yksi euro per tehty työtunti, mutta helmikuun alusta tätä nostettiin 1,20 euroon tehdyltä työtunnilta.
Rahallisen palkitsemisen lisäksi Turun Osuuskauppa tarjoaa kattavat S-ryhmän henkilöstöedut, vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen, ePassi-etuuden sekä henkilöstörahaston.
Turun Osuuskauppa ennakoi liikevaihdon ja operatiivisen tuloksen kasvavan tänä vuonna edellisvuodesta.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)