Turun Osuuskaupan myynti kasvoi alkuvuonna
Turun Osuuskaupan tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 408 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 1,8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
– Uusi strategiamme on tuonut selkeyttä suuntaan ja vauhtia tekemiseen: kasvatamme ja kehitämme palveluverkostoamme määrätietoisesti, panostamme asiakaskokemukseen entistä vahvemmin ja haemme markkinaa nopeampaa kasvua. Myynninkehitys on ollut alkuvuonna rohkaisevaa ja olemme toteuttaneet uutta strategiaa onnistuneesti – marketkaupan myynti kasvaa markkinaa nopeammin ja erityisesti matkailu- ja ravitsemiskauppa on pärjännyt hyvin suhteessa haastavaan markkinaan, Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Niklas Österlund toteaa tiedotteessa.
– Huhtikuussa ostimme koko Kauppakeskus Myllyn osakekannan Turun Osuuskaupalle ja olemme sitoutuneet omistajina jatkamaan Myllyn kiinteistön ja palveluiden kehittämistä yhdessä vuokralaisten ja alueen muiden toimijoiden kanssa. Alueellisena toimijana meille on tärkeää olla muutoinkin mukana kehittämässä ja innovoimassa oman alueemme palveluja. Tästä yhtenä esimerkkinä Hirvensalon innovaatiokumppanuudessa olemme visioineet liikunnan ja kaupan palveluiden yhdistämistä uudenlaisella tavalla. Lisäksi uusien Naantalin Prisman ja Sale Merimaskun rakennustyöt ovat käynnissä. Osuustoiminta, kattavat palvelut ja edullinen hintataso puhuttelevat kuluttajia ja asiakasomistajamäärämme on kasvanut tasaisesti. Kesäkuun lopussa Turun Osuuskaupalla oli 187133 asiakasomistajaa.
Marketkaupan myynti kehittyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla hyvin ja kasvoi alan markkinaa vahvemmin. Edellisvuoteen verrattuna myynti kasvoi yli kolme prosenttia ja oli 335,3 miljoonaa euroa (324,1). Päivittäistavarakaupassa verkkokauppa kasvoi voimakkaasti. Kasvua oli edellisvuoteen 34 prosenttia. Alkuvuoden aikana marketkaupassa uudistettiin S-market Sauvo, Mynämäki ja Nousiainen sekä Sale Kustavi ja Sale Hämeenkatu Turussa.
Erikoiskaupan myynti säilyi edellisvuoden tasolla (9,1 miljoonaa euroa). Keväästä lähtien Sokoksen ja Prisman verkkokauppojen käyttötavarapaketit on voinut tilata näiden ketjujen myymälöihin ristiin niin, että Prismoista voi noutaa Sokoksen verkkokaupan paketit ja päinvastoin.
Matkailu- ja ravitsemiskauppa kasvatti myyntiään haastavasta markkinasta huolimatta. Tammi–kesäkuun myynti oli 22,4 miljoonaa euroa (22,1) ja se kasvoi edellisvuodesta 1,4 prosenttia. Ravintola Tsiken avattiin tammikuussa uudistuneena Kauppakeskus Myllyssä jatkona viime vuonna tehdyille Myllyn ravintoloiden uudistuksille.
Liikenne- ja polttonestekaupassa myynti jäi edellisvuoteen verrattuna noin yhdeksän prosenttia. Myynti oli 41,2 miljoonaa euroa (45,4). Myynnin laskua selittää polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen lasku. Turun Osuuskaupalla on yhteensä 21 sähköautojen latauspistettä ja niissä yhteensä 94 latauspaikkaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)