Turvavyö ja heijastin suomalaisten suosikkiturvavarusteet
Heijastin on turvavyön jälkeen toiseksi tärkein ja käytetyin turvavaruste. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan 99 prosenttia suomalaisista suhtautuu heijastimeen myönteisesti. Valtakunnallista Heijastinpäivää vietetään jo 10. kertaa lauantaina 1. lokakuuta.
Liikenneturva selvitti kesällä suomalaisten suhtautumista turvavarusteisiin. Turvavyöhön suhtautuu myönteisesti ja sitä käyttää itse 97 prosenttia vastaajista. Heijastin koettiin toiseksi tärkeimmäksi ja käytetyimmäksi turvavarusteeksi. Pimeällä näkymistä edistävät pyörän etuvalo (69 %) ja pyörän takavalo (59 %) mainittiin seuraavina.
Tulokset eivät yllätä Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkasta.
– Heijastin on yksilön tärkeä suojavaruste, joten ei ihme, että se koetaan myönteiseksi ja sitä käytetään. Me kaikki olemme vastuussa turvallisesta liikenteestä. Kävelijä voi ennakoida ja tuoda lisää vuorovaikutusta liikenteeseen laittamalla heijastimen. Yhtä lailla autoilijan on varmistettava valojen toimivuus ja sopeutettava nopeus turvalliseksi yhä pimeneviin ajo-olosuhteisiin, Loikkanen painottaa.
Liikenneturvan lanseeraamaa heijastinpäivää vietetään nyt jo kymmenettä kertaa. Ensimmäisen kerran teemapäivää vietettiin vuonna 2013.
– Teemapäiviä ja tempauksia tarvitaan liikenneturvallisuustyössä, sillä unohtaminen on inhimillistä. Oikea-aikainen muistutus kannustaa aloittamaan heijastinkauden viimeistään nyt, Loikkanen täsmentää.
Myynnissä on erinäköisiä ja -kokoisia heijastimia. Ennen ostopäätöksen tekoa kannattaa tarkistaa, onko heijastin CE-hyväksytty ja löytyykö siitä EN-merkintä.
Vahvasti näkyvä -heijastinkampanja on käynnissä 28.9.–12.10. Kampanjan tarkoituksena on herätellä heijastinkauteen yksinkertaisella sanomalla: Muista heijastin. Kampanjan kasvoina toimivat jääkiekkoilija Noora Räty ja urheilija, entinen vapaaottelija Teemu Packalén.
Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin kyselytutkimuksella kesällä. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1 005 henkilöä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)