Tomi Auniolla on tilillään yli 16 000 ruokakuljetusta
Ruoka. Pikaruoka. Pikaisesti kotiin tai minne vaan toimitettu ruoka. Joskus jotain muutakin kuin sitä pikaruokaa, harvoin kuitenkaan gourmet-annoksia. Toimituksen vain pitää olla nopea. Toiveita toteuttavat polkupyörillä, skuuteilla, mopoilla ruokalaatikot selässään tai autoillen katuja kiitävät Woltin, Foodoran tai ravintoloiden omat ruokakuskit. Korona-aika lisäsi kekseliäisyyttä ja bisnekset ruoan ja sen saatavuuden ympärillä elävät, lisääntyvät ja kukoistavat.
Ruokatoimituksen haluavan asiakkaan on hallittava tilaussysteemit, vähän erilaiset joka palvelussa. Ruokakuskin on hallittava paljon muuta, kertoo yrittäjänä Woltilla päätoimensa ohella vuodesta 2015 toiminut Tomi Aunio.
– Kuningas Kebabista ajoin ensimmäisen ruokakuljetukseni ja ravintoloita oli aluksi mukana kymmenkunta. Nyt erilaisia noutopaikkoja on Turun alueella noin pari sataa. Kuskien määräkin on tietysti moninkertaistunut ja ruokien tilaussovellus päivittynyt, asiakas voi tehdä tilauksen nettiselaimella. Maksutavatkin ovat monipuolistuneet. Yksi asia pysyy koko ajan samana: tilaajan on saatava ruoka nopeasti.
– Suomen Wolt-kuljettajat toimivat nykyään y-tunnuksella eli eivät ole työsuhteessa. Woltilta saa ruoan kuljetukseen tarvittavat varusteet, menopeli on oma, Aunio kertoo.
Entistä systeemiä, eli työvuoroja, kahden viikon ajalle varattavissa olevia ajovuoroja ja pohjapalkkaa Aunio kuitenkin haikailee, vaikka omassa kuljetusyrityksessä onkin puolensa. Mediahuomiota ja keskustelua julkisuudessa on viime vuosina liittynyt juuri tähän alustatalouteen ja työmarkkinoiden tilanteeseen. Tienestejä kun ei voi enää ennakoida niin kuin ennen, on hyväksyttävä yrittämiseen kuuluvat riskit.
– Asiakkaan kannalta ruokien toimituspalvelu on helppo ja edullinen, joltain kannalta ajateltuna ekologinenkin. Ruokakuskilla on monta päänvaivaa: alkaako työpäivänsä valitsemalla sovelluksensa ennusteeksi hiljaisen, normaalin vai kiireisen moodin. Mitkä näytölle ilmestyvistä tilauksista kannattaa ottaa itselleen? Entä jos ravintolan toimitukseen tulee viive, on liukas keli, ei löydy parkkipaikkaa tai toimitusosoitetta? Viime kädessä ruoka onkin jo myöhässä ja asiakas tekee valituksen, hän listaa.
Aunio sanoo välttyneensä ongelmilta huolellisella ennakoinnilla. Pitkä kokemus on opettanut.
– Autoalalla tämä on kilpailukykyinen palkka, vastaa Aunio kysymykseen kuskien tienesteistä.
Palkka määräytyy ajokilometrien ja toimitettujen tilausten mukaan. Kiireisinä aikoina se on n. 15-20 €/h ilman arvonlisäveroa. Joten kun nopeus on valttia, kannattaa opetella osoitekartta niin, että selviää myös pimeässä, tuntee portaikot, oikoreitit ja kiertotiet, osaa välttää umpikujat ja esteet. Se vaatii tietyissä osissa kaupunkia paljonkin oveluutta, Aunio myhäilee.
– Tarkoitus kaikilla ruokakuljetuspalveluilla on, että jokainen alustaa käyttävä osapuoli hyötyy. Tuntuu siltä, että se onnistuu, sanoo 16 000 ruokatoimitusta uransa aikana perille vienyt Aunio.
Merja Marjamäki