Itäharjun ajojen ajokkivalikoima laajenee tänä vuonna
1950- ja 1960-luvuilla ajettuja Itäharjun ajoja muistellaan jälleen Itäharjun grillin ympäristössä 19. toukokuuta. Itäharjun ajot 1955–65-muistoajoihin on tulossa pitkälle toista sataa ajokkia, moottoripyöriä, autoja ja ensimmäistä kertaa myös 50-kuutioisia mopoja.
– Mopoista paikalla on muun muassa Matti Salosen 50-kuutioinen Pyrkijä, jolla hän ajoi MM-pisteen 1963 sekä lisäksi Jarno Saarisen 50-kuutioinen Tunturi, joka oli hänellä siis ihan siviilikäytössä, kertoo Itäharjun ajoja organisoiva Markku Moberg.
Viime vuosina Itäharjun ajot ovat olleet näytösluonteinen tapahtuma, jossa kilpailemisen sijaan huomio on ollut kotimaisen autourheiluhistorian esiintuomisessa ja historiallisten ajokkien esittelyssä. Reilun vuosikymmenen ajan Itäharjulla kuitenkin kisattiin tosimielellä sekä kaksi- että nelipyöräisillä.
Parhaimmillaan Itäharjulla kisoja seurasi jopa kymmentuhantinen yleisö. Yksi Itäharjun ajojen suurista menestyjistä oli australialainen Tom Philips. Philips voitti vuonna 1960 Itäharjulla kaikki kolme moottoripyöräluokkaa, alle 125-, 350- ja 500-kuutioiset. Itäharjun ajot oli yksi etappi Philipsin matkalla maineeseen. 1961 Philips voitti 125-kuutioisten maailmanmestaruuden.
Australialainen olisi saattanut saavuttaa laajempaakin menestystä, mutta miehen ura ja elämä loppuivat Man-saaren ajoissa vuonna 1962.
Muistoajojen tähtenä on tänä vuonna Lasse Lampi. Lampi on viime vuosikymmeninä toiminut monen suomalaisen rallikuskin, muun muassa Tommi Mäkisen, Esapekka Lapin ja Kalle Rovanperän, takapiruna, mutta aikanaan hän oli meritoitunut kuski itsekin. Vuonna 1991 hän voitti A-ryhmän Suomen mestaruuden. Rallin MM-sarjassa hän ajoi parhaimmillaan Ruotsin rallissa kolmanneksi vuonna 1983.
– Tänä vuonna tuodaan esiin Lammen monipuolisuutta autourheilun parissa. Mukana muistolähdössä on kuusi autoa, joilla Lampi on ajanut kilpaa. Muun muassa vuodelta 1983 b-ryhmän Audi Quatro ja Mitsubishi Galant, Moberg toteaa.
Aiempina vuosina muistoajoissa on kunnioitettu muun muassa Jarno Saarista, Rauno Aaltosta, Matti Salosta ja Leo Kinnusta. Lampikin on paimiolaistaustaisena vahvasti varsinaissuomalainen.
– Tarkoitus ei ole missään vaiheessa nostaa vain Varsinais-Suomen legendaarisia ajajia esiin vaan ylipäätään menneiden vuosikymmenten moottoriurheilun suuruuksia. Alkuun on luonnollista, että ajojen legendoina ovat paikalliset suuret legendat. Turku oli Itäharjun ajojen kulta-aikaan yksi suomalaisen moottoriurheilun keskuksista, Moberg toteaa.
Valinnanvaraa siis löytyy yllin kyllin tulevaisuudessakin.
– Vielä ei ole mitään tietoa, kuka on vuoden päästä legendana, mutta valinta ei jää ainakaan vaihtoehdoista kiinni, Moberg naurahtaa.
Ilkka Lappi