Kuljetusyritysten riskiluokan merkitys kasvaa ajo- ja lepoaikavalvonnassa

Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat ottaneet käyttöön yhtenäisen laskentakaavan ajo- ja lepoaikojen ja ajopiirtureiden valvonnassa. Kun lievin rikkomus on yhden pisteen arvoinen, kertyy kaikkein vakavimmasta rikkomuksesta 90 pistettä. Havaittujen rikkomusten perusteella lasketaan kuljetusyritysten riskiluokka.

Kuljetusyrityksien riskiluokka muodostuu yritys- ja tienvarsivalvonnassa havaituista rikkomuksista. Ulkomaan liikenteessä tienvarsivalvonta voi olla myös toisen maan viranomaisen tekemää.

Työsuojeluviranomainen hyödyntää omassa toimivallan käytön arvioinnissaan Euroopan komission määrittämää riskiluokan laskentakaavaa. Jos kuljetusyrityksellä on yksi kuorma-auto ja auton rikkomusten yhteenlaskettu pistemäärä on yhden työsuojelutarkastuksena tehdyn ajo- ja lepoaikavalvonnan perusteella enintään 100, voidaan asian katsoa olevan kunnossa. Pisteiden noustessa yli sen aina 200 asti, työsuojelutarkastaja antaa viranomaisohjausta työnantajalle. Jos pistemäärä on 201 tai enemmän, yritystä pidetään riskiyrityksenä, mikä voi johtaa muihin hallinnollisiin toimenpiteisiin.

Yritykseen saattaa kohdentua vuoden aikana useampi valvontatapahtuma. Etenkin riskiyrityksen kohdalla todennäköisyys joutua sekä yritys- että tienvarsivalvontaan kasvaa. Yksittäisen tarkastuksen tiedot säilyvät järjestelmässä kaksi vuotta. Tarkastukset, joissa on todettu asioiden olevan kunnossa, pienentävät vastaavasti riskiluokkaa.

– Valvonnassa tulee liian usein vastaan, että kuljettaja on poistanut kuljettajakorttinsa digitaalisesta ajopiirturista pyrkiessään salaamaan vuorokautisen ajoaikansa ylittymisen tai vuorokautisen lepoaikansa vajaaksi jäämisen. Kyseessä on EU:n neliportaisen rikkomusten vakavuusluokittelun mukaan kolmanneksi vakavin eli erittäin vakava rikkomus. Monesti voi olla jopa niin, että jos kuljettaja olisi rehellisesti ajanut kyseiset rikkomukset kortilleen, lopputulos olisi saattanut jäädä vain lieväksi rikkomukseksi. Ero rikkomusten pisteiden välillä on tällöin 30-kertainen. Toki jos kuljettaja ajaa useamman tunnin liikaa työpäivässään, rikkomuksesta tulee tällöin jo 90 pistettä, havainnollistaa tiedotteessa tarkastaja Ville Gröndahl Pohjois-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta.

Viranomaisen näkökulmasta kuljetusyritysten tulisi kiinnittää entistä tarkemmin huomiota ajo- ja lepoaikojen lisäksi ajopiirtureiden käyttöön kokonaisuutena. On hyvä muistaa, että ajopiirtureihin tulee olla asetettuna yrityslukitus, ennen kuin ajoneuvo otetaan kuljetusyrityksessä käyttöön. Lisäksi on tärkeää huolehtia, että ajopiirturin määräaikaistarkastukset on tehty vähintään kahden vuoden välein. Jos nämä eivät ole kunnossa, kuljetusyritykselle tulee 30 virhepistettä per rikkomus.

– Analogisilla ajopiirtureilla varustetut autot vähenevät ammattikäytössä. Kun tällaisella autolla vaikka vara-autona ajetaan toisinaan, ei ajopiirturilevyn käyttö ole enää rutiininomaista. Asiassa voi korostua yhtä lailla alan konkarin piittaamattomuus ajopiirturilevyn oikeaan käyttöön kuin myös nuoren digiaikaan tottuneen kuljettajan vähäinen kokemus, Gröndahl toteaa.

Työsuojelutarkastajat havaitsevat yritysvalvonnassa säännöllisesti esimerkiksi rikkomuksia, jotka liittyvät analogisten ajopiirturien keskiötietoihin, aikaryhmävalitsimen käyttöön tai esimerkiksi siihen, että piirturilevy on ollut piirturissa yli vuorokauden. Jokainen yksittäinen tapahtuma on 30 rikkomuspistettä.

– Siksi kuljetusyritysten oma valvonta siihen, että heidän kuljettajansa osaavat käyttää piirturilaitteita oikein ja piirturit pidetään asianmukaisessa käyttökunnossa, on äärimmäisen tärkeää. Kun yritysvalvonnassa valvomme tyypillisesti kuljetusyrityksen ajot kahdeksan viikon jaksolta, ja jos kuljettaja ei esimerkiksi täytä piirturilevyn keskiötietoja oikein, kertyy tällöin rikkomuspisteitä viisipäiväisellä työviikolla kyseiseltä jaksolta 1 200 pistettä, Gröndahl kertoo.

Myös tietojen tallentamiseen ja säilyttämiseen tulee kiinnittää huomiota. Ajoneuvojen digitaalisten ajopiirturien massamuistien tiedot tulee tallentaa vähintään kahden kuukauden välein ja säilyttää tallennushetkestä eteenpäin yhden vuoden ajan. Jos ajoneuvo on ulkomailla, tiedot pitää tallentaa, kun ajoneuvo palaa Suomeen. Tiedot tulee tallentaa myös, kun kuljetusyritys luovuttaa ajoneuvon pois hallinnastaan.

Kuljettajalla, joka ajaa analogisella ajopiirturilla varustettua ajoneuvoa, tulee olla ajossa käytetyt ajopiirturilevyt viimeisen 56 vuorokauden ajalta kuluvan päivän lisäksi. Sama 56 päivän sääntö koskee myös digitaalisesta ajopiirturista otettuja tulosteita. Sitä vanhemmat ajopiirturilevyt sekä digipiirturista otetut tulosteet kuljetusyrityksen tulee säilyttää vuoden ajan. Kuljetusyritystä koskevat kuljettajakorttitiedot tulee tallentaa omista sekä tilapäisistä kuljettajista vähintään kolmen viikon välein. Mikäli kuljettaja on kuljetusyrityksessä henkilövuokrausyrityksen kautta, kuljetusyritys voi henkilövuokrausyrityksen kanssa sopia kuljettajan tietojen tallentamisesta. Tärkeintä kuitenkin on, että kuljettajan tiedot ovat saatavilla kuljetusyritystä koskien yritysvalvonnan yhteydessä. Esimerkiksi piirturilevyn väärentäminen, salaaminen, poistaminen tai hävittäminen on 90 pistettä per rikkomus.

– Ajoittain havaitsemme tilanteita, joissa kuljettaja käyttää väärin perustein saatua kuljettajakorttia tai hänellä on hallussaan toisen kuljettajan kortti. Tällöin jokainen työpäivä, kun hän ajaa kyseisillä korteilla, on 90 rikkomuspistettä. Kuljetusyritysten onkin hyvä tiedostaa vastuunsa kuljettajiensa tekemistä rikkomuksista. On kuljetusyritysten etu, että tarkastuksilla – on ne sitten yritystarkastuksia tai tienvarsivalvontaa – kuljetusyrityksillä olisivat asiat kunnossa ja kuljetusyrityksiin ei kohdentuisi sanktioita. Se toki edellyttää, että kuljetusyritys huolehtii valvontavastuustaan kuljettajiensa toimintaan. Haluaisin uskoa, että jos kuljetusyrityksissä on vain tahtotila tehdä asiat oikein, niin siihen kyllä pystytään myös. Hyvämaineisen yrityksen voisi odottaa olevan myös kilpailuetu markkinoilla, arvioi Gröndahl.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Raision kirjaston asukasilloissa tavataan viranhaltijoita

Eero Vainio.

Raision kaupunginjohtaja Eero Vainio on vieraana Raision kaupunginkirjaston ensimmäisessä asukasillassa torstaina 11. syyskuuta kello 17.30.

Kauppakeskusten myynti ja kävijämäärä kasvoivat vuoden toisella neljänneksellä

Kauppakeskusten kokonaismyynti kääntyi nimellisesti 1,6 prosentin kasvuun vuoden toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi 1,2 prosenttia. Kasvu oli ripeintä huhtikuussa, mutta myös touko- ja kesäkuun kokonaismyynti ylitti vuoden 2024 vastaavien kuukausien tason.

Tekstiilitaide ilmentää tietoa Galleria Askissa

Riikka Kupsala kokeilee valmistamansa kolmiulotteisen pylvään painoa työhuoneellaan.

Turkulaisen kuvataiteilija Riikka Kupsalan tekstiiliteokset käsittelevät henkilökohtaista tietoa pukeutumisesta ja vaatteista. Teokset ovat nähtävillä Kuluttavat kuteet -näyttelyssä Galleria Askissa 12.–23. syyskuuta.

Pimeässä hohtava panssarisiimalevä loppukesän ilmiö

Viime päivinä eri puolilta rannikkoa on tullut kyselyjä sinertävästä hohdosta veden pinnassa. Kyseessä on yksisoluisen mikrolevän Alexandrium ostenfeldii aiheuttama ilmiö. Tämä myrkyllinen panssarisiimalevä hohtaa runsaana esiintyessään pimeässä sinertävänä, sillä se tuottaa bioluminesenssia. Päivänvalossa vesi voi näyttää punertavan ruskealta.

Suomen historian jännät naiset Sopukan syksyn esitysten yleisömagneetti

Suomen historian jännät naiset myi jo etukäteen loppuun kaikki kymmenen näytöstään Sopukassa.

Kaupunginteatterin vapaan kentän yhteistyöareenana toimivan Sopukka-näyttämön ohjelmistoon kuuluu tänä syksynä useita esityksiä: Suomen historian jännät naiset , Pete Poskiparran Miraakkeli ja Jore Marjarannan tähdittämä uutuusdraama Mä aion elää . Näiden lisäksi 31. joulukuuta saa ensi-iltansa musiikkiteatteriesitys Kirka – This Time It´s Personal .

Ilveskanta vahvassa kasvussa

Luonnonvarakeskuksen (Luke) arvion mukaan ilveskanta on vahvassa kasvussa. Kanta on vahvistunut kaikkialla Suomessa.

Myllyn uusi karvainen brändilähettiläs aloitti työnsä

Oranssi, karvainen Myllykkä on Kauppakeskus Myllyn uusi brändilähettiläs.

Kauppakeskus Mylly on palkannut uuden brändilähettilään, Myllykän, jonka vastuulla on kauppakeskuksen kävijöiden ja vuokralaisten yllättäminen ihmeellisillä tempauksilla.

Varautumispolku kutsuu koko perheen oppimaan arjen turvallisuustaitoja

Naantalin Kuparivuorella järjestetään lauantaina 13. syyskuuta kello 10–15 koko perheen tapahtuma, jossa harjoitellaan ja testataan arjen tärkeitä turvallisuustaitoja. Tapahtuman nimi on Varautumispolku, ja se tarjoaa monipuolista tekemistä kaikenikäisille.

Käyrätorven ja urkujen duetto päättää Liedon kesämusiikki -sarjan

Petri Komulainen ja Jan Lehtola.

Liedon kesämusiikki -sarja saa päätöksensä syyskuun ensimmäisenä sunnuntaina, kun käyrätorvisti Petri Komulainen ja urkuri Jan Lehtola esittävät yhdessä värikkään duetto-ohjelman, jossa yhdistyvät konsertti- ja kirkkomusiikki.

Suomalaiset Euroopan kärkeä vanhojen puhelinten hamstraamisessa

Eurooppalaisissa kotitalouksissa uinuu unohdettu yli miljardin euron aarrekammio. Kuluttajien laatikoihin hylkäämissä kännyköissä odottaa tuhansia tonneja arvokkaita raaka-aineita, jotka voisi kierrättää hyötykäyttöön. Yksistään kobolttia on 5 000 tonnia ja kultaa 9 tonnia eurooppalaisten kaapeissa ja piirongeissa. Suomalaiset ovat Euroopan kärkeä vanhojen puhelinten hamstraamisessa.

Leveän hampaisa hymy

Ottilia Roosin näyttelyssä on virnuilevia ruukkuja.

Galleria Jäniksen valtaa hilpeä ja eriskummallinen tunnelma, kun hymyilevät kukkaruukut ilmestyvät ikkunagalleriaan. Virnuilevat ruukut ovat samaan aikaan iloisia kun jollain tapaa häiritseviä. Tietävätkö ne jotakin?

Eurojackpotin päävoitto nousi 86 miljoonaan euroon, Suomeen 144 000 euron voitto

Eurojackpotista ei löytynyt perjantain arvonnasta kierroksella 37/2025 täysosumia. Ensi viikon tiistaina potissa on noin 86 miljoonaa euroa.

Nyt järki käteen

Havainnekuva superbussista.

Kuuma peruna pyörii kaupunkilaisten mielissä edelleen, raitiotie vai superbussi? Nyt kaupungin päättäjät ovat tulleet ainakin osittain järkiinsä ja päättäneet tilata selvityksen superbusseista. Edellinen selvitys olikin jo vanhentunut ja yli kymmenen vuoden takaa. Tämä vanhentunut selvitys osoitti muuten superbussin tulevan 40 prosenttia halvemmaksi. Tämä selvitystyö maksaa kaupungille muutaman kymmenentuhatta euroa. Se on pieni hinta siihen nähden mitä on jo laitettu raitiotien suunnitteluun.

Naapurisopu sijaa antaa

Turkuun on viime vuosina syntynyt uusia asuinalueita enemmän kuin vuosikymmeniin. Asuntojen markkinoinnissa on korostettu taloryppäiden yhteisöllisyyttä. Turun Sanomissa julkaistiin kesällä artikkeli, jossa toimittaja lähti tätä yhteisöllisyyttä etsimään, havaiten sen lähinnä loistavan poissaolollaan.

Selvitys: Lasten silmäterveys huolettaa kouluterveydenhoitajia – yli kolmannes toivoo näöntarkastuksiin hammastarkastuksista tuttua mallia

Selvityksen mukaan 37 prosenttia kouluterveydenhoitajista kannattaa mallia, jossa lasten näkö tarkastettaisiin kouluissa säännöllisesti – optikolla tai silmälääkärillä – vastaavasti kuin suunterveyden osalta. Tarve on ilmeinen: joka toinen kouluterveydenhoitaja on huolissaan lasten näkökyvystä ja silmäterveydestä.

Lähimaksujen kokonaisarvo sirulla tehtyjä korttimaksuja suurempi huhti–kesäkuussa

Suomalaisilla maksukorteilla tehtiin vuoden toisella neljänneksellä 652 miljoonaa korttimaksua, mikä oli 21 miljoona eli kolme prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Lähimaksujen kokonaisarvo kasvoi edellisvuodesta 23 prosenttia.

Virta: Hallituksen julkinen riitely käy kestämättömäksi, kun se leviää ulko- ja turvallisuuspolitiikan tulkintoihin

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta seuraa järkyttyneenä hallituksessa vallitsevaa kaaosta. Hänen mielestään on huolestuttavaa, että sisäpoliittinen riitely leviää ulko- ja turvallisuuspolitiikan tulkintoihin.

Rakentamisen kehitys odotettua heikompaa – asuinrakentamisen toipuminen takkuaa

Asuinrakentaminen matelee edelleen pohjalukemissa ja toipuminen tapahtuu odotettua hitaammin.

Rakentamisen kasvu jää vaisuksi tänä vuonna. Asuinrakentaminen matelee edelleen pohjalukemissa ja toipuminen tapahtuu odotettua hitaammin. Kiinteistösijoitusmarkkina on selvässä kasvussa ja kuluvan vuoden ennustetta on nostettu merkittävästi. Yhdysvaltojen ja EU:n välisellä tullisopimuksella olisi merkittäviä vaikutuksia Suomen talouteen ja kiinteistö- ja rakentamisalaan.

Urheilu

Otteluanalyysi: Onni Helén ja Elmer Vauhkonen sulattivat EIF:n puolustuksen

Onni Helén iski kaksi maalia.

TPS pudotti EIF:n kyydistä toisen puoliajan alussa ja eteni 4–0-voittoon jalkapalloilun Ykkösliigan ottelussa Kupittaalla. TPS vankisti asemaansa sarjan kärjessä. FC Lahti, joka on pelannut ottelun vähemmän, vaanii kuitenkin kolmen pisteen päässä.

Jussi Niska jatkaa Interin väreissä

Jussi Niska.

FC Inter on käyttänyt Jussi Niskan viime kaudella solmitussa jatkosopimuksessa olleen optiovuoden, jonka myötä Niska nähdään turkulaisten riveissä myös kaudella 2026.

Otteluanalyysi: Pikkuhuuhkajat aloitti karsinnat vakuuttavasti

Mika Lehkosuon valmentamat pikkuhuuhkajat aloittivat EM-paikan metsästyksen odotetulla voitolla.

Suomen alle 21-vuotiaiden jalkapallomaajoukkue aloitti EM-karsinnat odotetulla voitolla San Marinosta, kun karsinnat Kupittaalla torstaina alkoivat. Pikkuhuuhkajilla oli ennen karsintojen alkua vain kolme harjoitusta alla, mutta se ei ottelussa pahemmin näkynyt. Toki San Marino ei myöskään ollut merkittävä mittari joukkueen todellisesta iskukyvystä. Isompia haasteita Mika Lehkosuon valmennettaville on luvassa myöhemmin syksyn aikana, muun muassa marraskuussa, kun Suomi saa Kupittaalla Romanian vieraakseen.

Interin Eero Vuorjoki pikkuhuuhkajiin

Eero Vuorjoki.

Interin maalivahti Eero Vuorjoki on nimetty Suomen alle 21-vuotiaiden jalkapallomaajoukkueen kokoonpanoon. Pikkuhuuhkajat aloittaa matkansa kohti kesän 2027 EM-kisoja syyskuussa. Suomi kohtaa 4. syyskuuta Kupittaalla San Marinon kello 17 alkavassa ottelussa. 9. syyskuuta on edessä vierasottelu Kyprosta vastaan.

Puukkokatsomo: Urheilijat myrskyn silmässä

Makwan Amirkhani.

Suomalaisella urheilulla ei ole viime aikoina mennyt hyvin, ainakin jos kysytään salibandyväeltä tai kamppailu-urheilijoilta. Sekä salibandyssa että vapaaottelussa velloo kohu, jota ilmankin lajit pärjäisivät.

TPS tavoittelee miljoonan euron tappiota

HC TPS Oy:n tilikauden tulos saa omistajien luvalla painui miljoona euroa pakkaselle.

HC TPS Turku Oy tavoittelee tilikaudella 2025–26 noin yhden miljoonan euron tappiota. Tavoitteeseen vaikuttavat merkittävällä tavalla niin jo tehdyt henkilövaihdokset kuin urheilun pääomistajilta saama urheiluun kohdistettu tuki.