Heinäkuun helteet toivat välittömän piikin autopalveluvahinkoihin
Poikkeuksellisen pitkän ja kuuman hellejakson käynnistyminen näkyi Pohjola Vakuutuksen autopalveluvahinkojen tilastoissa. Korkeat lämpötilat myös rikkoivat tuulilaseja sekä väsyttivät kuskeja.
Suomea koetteli heinäkuussa ennätyksellinen yli 30 asteen helleputki, kun 12. heinäkuuta eteenpäin kuukauden jokaisena päivänä koko maan ylin lämpötila oli yli 30 astetta.
Helteiden käynnistyttyä koettiin myös poikkeuksellinen piikki autopalveluvahingoissa, kun maanantaina 14. heinäkuuta kirjattiin yli 60 prosenttia kuukauden päiväkohtaista arvoa korkeampi vahinkomääräluku.
Autopalveluvahingolla tarkoitetaan vahinkoa tai viivästystä, jonka autoilija kohtaa tien päällä – esimerkiksi teknisen vian, kolarin, varkauden tai lukon vian takia.
– Maanantaita seurannut viikko näkyi myös kohonneissa autopalveluvahinkomäärissä. Osa selittyy kasvaneen lomaliikenteen myötä, mutta kova hellejakso nosti määriä selkeästi. Autopalveluvahingoissa näkyy tyypillisesti piikkejä lämpötilojen ääripäissä, sekä kesäisin kovissa helteissä että talvisin paukkupakkasissa, sanoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander tiedotteessa.
Kuuma ilma voi aiheuttaa autoille monenlaisia käynnistys- ja toimintaongelmia, jotka muistuttavat osin pakkaskeleillä ilmeneviä haasteita. Tyypillisiä autopalvelua vaativia vahinkoja ovat esimerkiksi akkuongelmat. Helle voi heikentää akun toimintakykyä jopa niin, että se lakkaa toimimasta.
Voimakkaiden hellejaksojen odotetaan edelleen yleistyvän ilmaston lämmetessä. Autoilijat voivat varautua kuumiin päiviin huolehtimalla etukäteen autonsa jäähdytysjärjestelmän toimivuudesta, ilmastointilaitteen huollosta, akun kunnosta sekä tarvittaessa tuulilasin sekä sivuikkunoiden aurinkosuojien käytöstä. Erityisesti moottorin jäähdytysjärjestelmän toimivuuteen on syytä kiinnittää huomiota, sillä jäähdytysongelmat aiheuttavat ajamista estäviä vikoja.
Autopalveluvahingot ovat tilastollisesti yleisimpiä vahinkoja hellejaksojen aikana, mutta korkeat lämpötilat tuovat mukanaan myös muita helteelle tyypillisiä vahinkoja.
Kovien helteiden nostama kuumuus saattaa laajentaa tuulilasissa jo olevan kiveniskusta aiheutuneen särön suuruutta.
– Suuret lämpötilavaihtelut, esimerkiksi ajaessa ilmastoidusta parkkihallista suoraan auringonpaisteeseen, ovat helteillä omiaan laajentamaan tuulilaseissa jo olleita säröjä isommiksi halkeamiksi, Hiljander sanoo.
Isomman vahingon syntyä voi ennaltaehkäistä käymällä korjauttamassa tuulilasin kiveniskemät heti niiden synnyttyä. Kun kiveniskemän vaurio alkaa laajeta, tyypillisesti koko tuulilasi pitää vaihtaa uuteen, ja tämä on huomattavasti korjaamista kalliimpaa.
Kesäisin sattuu jonkin verran vahinkoja tien päällä, jossa helteestä johtuva kuumuus on vaikuttanut kuljettajan vireystilaan, jolloin tämän tarkkaavaisuus on laskenut tai kuljettaja on nukahtanut rattiin.
– Näihin asioihin kuljettaja voi tietysti itse vaikuttaa pitämällä auton ilmastoinnin kunnossa, juomalla tarpeeksi nestettä sekä lepäämällä tarpeeksi, Hiljander muistuttaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)