Taiteellinen yritys jäljittää länsimaisen vaikutusvallan ääriviivoja nykypäivän popkulttuurissa
Titanik-gallerian maalis- ja huhtikuun näyttelyssä M. Dragonfly Frankfurtissa asuvat taiteilijat Jamie Shi ja Nguyễn Anh Tú Pham tulkitsevat ikonista oopperaa Madama Butterfly fragmentaarisen tarinankerronnan ja improvisaation keinoin. Näyttelyn läpileikkaavia teemoja ovat länsimaiden kulttuurinen vaikutusvalta sekä identiteetin performatiivinen luonne. Projektia tukevat saksalainen Digitale Perspektiven sekä Suomen Saksan-instituutti.
Avajaisia vietetään torstaina 13. maaliskuuta kello 17–19.
Giacomo Puccinin oopperassa Madama Butterfly japanilainen nainen rakastuu, nai amerikkalaisen merivoimien upseerin ja tulee lopulta hylätyksi. Viimeisenä uhrauksenaan hän riistää henkensä. 84 vuotta myöhemmin David Henry Hwang kirjoitti näytelmän M. Butterfly, jossa ranskalainen diplomaatti rakastuu kiinalaiseen oopperalaulajattareen. Laulajatar paljastuu sekä mieheksi että vakoojaksi, ja lopulta itsepetos saa ranskalaisen romahtamaan.
M. Dragonfly -teoksessaan queer-duo Jamie Shi ja Nguyễn Anh Tú Pham laventaa käsitystä ikonisesta oopperasta fragmentaarisen tarinankerronnan ja improvisaation avulla. Kertomuksen avaa lähikuva ruumiinosasta. Ei-valkoinen iho on rauhallisesti läsnä, mutta laserkone katkaisee sen liikkumattomuuden väkivaltaisesti. Tunnelmaa alkaa hallita outous. Se kuvastuu hahmojen robottimaisissa liikkeissä ja animen mieleen tuovassa ruumiinrakenteessa, kenties oodina tekoälyn luoman ihmisen mallin täydellisyydelle.
Hahmot muuttuvat komediallisiksi avatareiksi, jotka liikkuvat kohtauksesta toiseen abjektion vallassa. Samalla teosta määrittää jatkuva glitch. Kohtaukset muuntuvat nopeasti, TikTokin FYP-sivun tapaan, ja sisältävät juuri riittävästi aineksia edetäkseen. Kokemus siirtymistä sekoittaa paikat saumattomasti. Seurauksena on hienovarainen paikantumattomuus.
M. Dragonfly on taiteellinen yritys jäljittää länsimaisen vaikutusvallan ääriviivoja nykypäivän popkulttuurissa. Samalla se tarkastelee retrospektiivisesti lännen pehmeää valtaa muovata globaaleja kulttuurisia käsityksiä. Teos korostaa identiteetin performatiivista luonnetta ja siihen liittyviä jokapäiväisiä neuvotteluja. Se purkaa identiteettiä yhtäältä alistumalla sen vanhentuneiden viittausten painon alle, toisaalta vastustamalla sitä keinoinaan mahtipontinen liioittelu ja digitaalinen vieraannuttaminen. Epäyhtenäiset, näennäisesti toisiinsa liittymättömät kuvat saavat aikaan kognitiivisen antautumisen, joka turruttaa ja jättää jälkeensä hiljaisen, lähes säädyttömän melankolian.
Frankfurtissa asuvat taiteilijat Shi (s. 1995, Kiina) ja Pham (s. 1997, Vietnam) työskentelevät rihmastomaisesti queer-duona ja yhdistävät globaalin aasialaisen diasporan ääniä. He korostavat nomadisten kollektiivien, keskinäisen riippuvuuden ja hajautetun tuotantotavan merkitystä heteronarratiivien vastustamisen strategioina. Molemmat ovat pitäneet itsenäisesti näyttelyitä New Yorkissa, Lontoossa ja Berliinissä. M. Dragonfly on heidän ensimmäinen duonäyttelynsä Suomessa.
Jamie Shi (s. 1995, Kiina) on Frankfurt am Mainissa/NYC:ssä asuva monialainen taiteilija, joka keskittyy praktiikassaan queerin subjektiivisuuden vangitsemiseen piiloisessa kollektiivisessa (epä)tietoisuudessa. Jamien työ pohjautuu kirjallisuudentutkimukseen ja performanssianalyysiin. Hänen teoksensa horjuttavat todellisuuden ja keinotekoisten käsitysten välistä rajaa sekä luovat fiktiivisiä skenaarioita rekonstruoimalla surrealistisia glitch- ja spektraalihetkiä. Teoksia on esitetty useissa eri instituutioissa, joihin lukeutuvat Sothey's (NYC), Deutsches Filminstitut & Filmmuseum (Frankfurt am Main) ja Kunsthal Charlottenborg (Kööpenhamina).
Phạm Nguyễn Anh Tún (s. 1997, Vietnam) teokset luotaavat lapsenomaista ja nyrjähtänyttä pakkomiellettä populaarikulttuuriin välineinään liikkuva kuva, performanssi ja installaatio. Tú tuntee vetoa Disney-prinsessojen, poptähtien ja muotivirtausten kyllääntyneisiin ikoneihin – ja siihen, kuinka ne kietoutuvat halun talouteen. Banaalit esineet ja amatöörimäisten drag-hahmojen eksentriset ruumiillistumat esiintyvät taiteilijan lavastamissa kohtauksissa, joita luonnehtii surrealistinen ja melankolinen säädyttömyys. Teokset liikkuvat sovinnaisuuden ja kumouksellisuuden välitiloissa. Tú on myös perustajajäsen kokeellisen elokuvan kollektiivissa Saigon Experimentalissa, joka toimii Hồ Chí Minh Cityssä, Việt Namissa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)