Työpäivän aikana juodaan 2–3 kuppia kahvia
Melkein kaksi kolmesta suomalaisesta (60 %) sanoo arjen tuntuvan tavallista vaikeammalta kesäloman jälkeen, selviää Pauligin kyselystä. Yli kolmannes (35 %) kuitenkin kertoo odottavansa arkeen ja töihin palaamista innokkaana. 62 prosenttia käynnistää työpäivänsä kahvilla.
Paulig selvitti heinäkuussa suomalaisten ajatuksia arkeen ja töihin paluuseen liittyen. Suurin osa suomalaisista myöntää arjen tuntuvan tavallista vaikeammalta kesäloman jälkeen. Kuitenkin yli kolmannes sanoo odottavansa töihin paluuta innokkaasti ja yli puolet (55 %) suhtautuu alkavaan arkeen neutraalisti.
– Kahvipannut porisevat tänään kuumina työpaikoilla ympäri Suomen, sillä kysely vahvisti maanantain 4. elokuuta olevan suomalaisten suosituin päivä palata lomalta arkeen ja töiden pariin. Kaksi kolmesta sanoi aloittavansa työpäivän aina kahvikupillisella, kertoo Pauligin Juhla Mokka -brändistä vastaava Eva Hopia.
Suomalaiset eivät ylipäätään taktikoi töihin paluuta pehmeämmäksi venyttämällä lomiaan vielä alkuviikkoon. Peräti 73 prosenttia suomalaisista sanoo palaavansa tänä kesänä lomilta maanantaipäivänä. Vertailun vuoksi, vain seitsemän prosenttia sanoo palaavansa tiistaina ja kahdeksan prosenttia keskiviikkona.
Suomalaiset ovat edelleen vahvasti kahvikansaa. Kyselyn mukaan suomalaiset nauttivat selvästi eniten kahvia juuri arkena – työpäivän aikana juodaan tyypillisimmin 2–3 kuppia.
– Lähes 70 prosenttia vastaajista sanoi kahvitauon olevan erityisen tärkeä hetki vaihtaa kuulumisia työkavereiden kanssa. Työkaverit ovat ylipäätään tärkeässä roolissa arkeen paluun helpottamisessa. Jopa puolet suomalaisista nimittäin kertoo odottavansa töihin paluussa etenkin työkavereiden näkemistä, Hopia sanoo.
Melkein kaksi kolmesta vastaajasta kertoi pääsevänsä kunnolla vauhtiin vasta aamukahvin jälkeen.
Paulig selvitti Bilendin online-paneelin kautta suomalaisten ajatuksia arkeen ja töihin paluuseen liittyen. Kyselyyn vastasi tuhat 25–65-vuotiasta suomalaista. Kysely toteutettiin 2.–7. heinäkuuta. Kyselyyn vastasi iän, sukupuolen ja asuinpaikan suhteen edustava otos työssäkäyviä suomalaisia. Vastauksien virhemarginaali on kaksi prosenttiyksikköä suuntaansa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)