Mia Kantonen ja Piia Järvinen tekevät kansantajuista kiinteistökauppaa
KiinteistönvälittäjätMia Kantonen ja Piia Järvinen tapasivat ensimmäisen kerran vuosi sitten aloittaessaan työt samassa välitysyhtiössä. Nyt heillä on yhteinen brändi, Mia & Piia.
Kaksikko tekee informatiivisia lyhytvideoita sosiaaliseen mediaan, haluaa purkaa kiinteistönvälittäjiin kohdistuvia ennakkoluuloja sekä tehdä asuntokaupasta kansantajuista.
– Meillä synkkasi heti tosi hyvin. Huumori ja ajatukset kohtasivat, Järvinen kertoo.
Kantonen ja Järvinen myyvät asuntoja yhdessä ja erikseen. Yhteisellä Mia & Piia -brändillä he aikovat vielä pitkälle, jopa televisioon saakka.
– Toimin aiemmin eri alan yrittäjänä. Päädyin alalle vuonna 2016. Kaipasin jotakin uutta ja ala veti puoleensa, Järvinen kertoo.
Kantonen on toiminut kiinteistönvälittäjänä vasta reilun vuoden. Hän kertoo haaveilleensa välittäjän ammatista pidempään. Lopulta sysäys alanvaihtoon tuli edellisen työpaikan muutosneuvotteluiden myötä.
– Olin jo opiskellut alaa ja tiesin, että nyt on hyvä aika lähteä. Asunnot ovat aina kiinnostaneet minua. Olen harrastanut asuntosijoittamista ja miettinyt alanvaihtoa säännöllisesti, Kantonen sanoo.
Vaikka naiset kokevat viihtyneensä alalla hyvin, on heidän mielestään myyttien purkamisessa vielä töitä. Lisäksi ”ammattijargon” ja asuntomarkkinoiden ylimääräinen monimutkaistaminen risoo.
– Asuntokauppaa ei tehdä hirveän montaa kertaa elämän aikana. Se voi ja saa pelottaa. Mitään mörköjä ei kuitenkaan saa jäädä. On tärkeää ymmärtää, mitä on tekemässä. Ei ole tyhmiä kysymyksiä eikä mikään saa jäädä mietityttämään, Kantonen sanoo.
Kantonen ja Järvinen haluavat tuoda asunto- ja kiinteistökaupan tutuksi jokaiselle suomalaiselle. He suunnittelevat esimerkiksi puhujakeikkoja messuille ja kiinteistöalan tapahtumiin.
– Koti on iso sijoitus ja tärkeä paikka. Haluamme ymmärtää, auttaa ihmisiä ja kuunnella myös tunteita. Haluamme olla helposti lähestyttäviä ja aitoja. Sellaisia, kuin oikeastikin olemme, Järvinen sanoo.
Kaksikon videoilla kerrotaan esimerkiksi asuntojen hinnoittelusta ja käydään läpi alan sanastoa. Yhdessä videossa kerrotaan, mitä tarjouskilpailu tarkoittaa ja toisessa puhutaan ostotarjouksista. Missä ollaan? -sarjassa jaetaan vihjeitä siitä, millä asuinalueella kulloinkin kuljetaan.
– Törmäämme päivittäin asioihin, jotka ovat meille selkeitä ja ostajille vaikeita. Niistä teemme videoita. Missä ollaan? -sarjaa haluaisimme laajentaa koko Suomeen. Nyt olemme tehneet videoita vain Turusta, Järvinen kertoo.
Kollegoilta saatu palaute ja somessa kerätyt kommentit ovat pääasiassa positiivisia. Kantonen ja Järvinen kertovat saaneensa videoiden kautta myös asiakkaita.
– Haluamme rikkoa stereotypioita. Välittäjiä on paljon eivätkä kaikki toimi samalla tavalla. On tärkeää, että asiakas itse tietää edes hieman siitä, mitä on tekemässä ja ymmärtää mistä on kyse, Kantonen sanoo.
Tilda Karus