Kysely: Vain joka kolmas suomalainen tietää, mitä avoin valokuitu tarkoittaa
Suomalaisista 68 prosenttia ei tiedä tai on epävarma siitä, mitä avoin valokuitu tarkoittaa. GlobalConnectin teettämässä kyselyssä 41 prosenttia ilmoitti, ettei tunne asiaa ja 27 prosenttia kertoi olevansa epävarma. GlobalConnectin Suomen toimitusjohtaja Helena Bergstrand pitää tuloksia huolestuttavina, sillä valokuituliittymien avoimuus vaikuttaa suoraan kuluttajan mahdollisuuksiin vaihtaa internetin palveluntarjoajaa.
GlobalConnectin teettämästä kyselystä selviää, että vain 32 prosenttia suomalaisista tietää, mitä avoimella valokuidulla tarkoitetaan. Suomeen rakennetaan tällä hetkellä kovaa vauhtia valokuituinfrastuktuuria ja Traficomin mukaan valokuituverkko oli syyskuun 2024 lopussa saatavilla jo 68 prosentissa Suomen kotitalouksista.
– Nyt rakennetaan kovaa vauhtia valokuituinfrastruktuuria, ja moni kotitalous pohtii liittymää. On tärkeää ymmärtää, että avoimen verkon ansiosta asiakas voi valita haluamansa palveluntarjoajan, kun taas suljetussa verkossa on kiinni yhdessä palveluntarjoajassa, Bergstrand sanoo tiedotteessa.
GlobalConnect on yksi Suomessa toimivista valokuituyhteyksien rakentajista, joka on avannut verkkonsa. Markkinoilla on useita toimijoita, jotka eivät toimi avoimen valokuidun -periaatteella. GlobalConnectin palveluntarjoajien joukko täydentyi elokuussa Telialla, ja jo aiemmin verkossa palveluja tarjosivat JNT, Kaisanet, Centenna, Bahnhof ja Maxivision.
– Avoin valokuituverkko lisää kilpailua ja parantaa kuluttajien mahdollisuuksia valita juuri heille parhaiten sopiva palveluntarjoaja. Toimimme samalla mallilla myös Ruotsissa ja Tanskassa, missä avoin kuitu on selvästi yleisempää kuin Suomessa, Bergstrand sanoo.
Bergstrand kannustaa myös muita markkinoilla olevia valokuituverkon rakentajia Suomessa avaamaan verkkonsa. Hän toivoo, että internetpalveluntarjoajat näkisivät avoimen verkon tarjoamat mahdollisuudet ja ryhtyisivät tarjoamaan palvelujaan kuituverkossa.
– Kun kuluttajat tulevat tietoisiksi liittymätyyppien eroista, uskon, että tämä lisää myös rakentajien painetta siirtyä avoimiin verkkoihin. Kilpailu ei kuitenkaan avoimessakaan verkossa toimi, eikä sen tuomia hyötyjä saavuteta, jos internetin palveluntarjoajat rajoittuvat toimimaan vain yhden, vaikkakin periaatteessa teknisesti avoimen verkon sisällä, Bergstrand korostaa.
GlobalConnectin tilaaman kyselyn toteutti Syno International verkkopaneelissa kesällä. Siihen vastasi tuhat Suomessa asuvaa 18–80-vuotiasta ja otos oli väestöä demografisesti edustava.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















