Näin vältät vaaranpaikat ja stressin ratissa joululiikenteessä
Joulun menoliikenne on pian vilkkaimmillaan. Pimeys, lumi, jää ja vaihtelevat sääolosuhteet tekevät matkanteosta vaativaa. Ruuhkat ja pitkät välimatkat lisäävät riskejä entisestään. Keskinäisestä Vakuutusyhtiöstä Turvasta muistutetaan, että huolellinen valmistautuminen on avain turvalliseen ajoon. Sähköautoilijoiden on tärkeää huomioida talven vaikutus myös toimintamatkaan.
Kiire houkuttelee riskinottoon
Jouluruuhkassa stressi ja kiire voivat johtaa liian kovaan vauhtiin ja vaarallisiin ohituksiin. Maltti ja ennakointi vähentävät vaaratilanteita.
– Varaa matkaan riittävästi aikaa, vältä turhaa kiirettä ja suhteuta ajonopeus sääolosuhteisiin. Talvella hyvä muistisääntö turvavälin pitämiseen on kaksi valaisinpylvään väliä, sanoo Turvan palvelupäällikkö Sanna Luotio tiedotteessa.
Myös parkkipaikoilla on syytä olla tarkkana. Kauppakeskusten ja muiden ostosalueiden parkkipaikat ruuhkautuvat joulun alla, joten pysäköinnistä kannattaa lähteä liikkeelle rauhallisesti, etenkin jos peruuttaa ruudusta.
Joulun meno- ja paluuliikenteen suosituimpien päivien sää vaikuttaa merkittävästi siihen, miten paljon vahinkoja sattuu. Matkaan kannattaa lähteä joustavasti ruuhkia ja huonoja säitä välttäen, jos se vain on mahdollista.
– Tänä jouluna lämpötilat voivat vaihdella suuressa osassa maata nollan molemmin puolin, mikä lisää liukkaiden kelien riskiä. Talvikelit voivat muuttua nopeasti, joten joustavuus ja ennakointi ovat tärkeitä, Luotio summaa.
Onnettomuustietoinstituutti OTI:n laajan raportin mukaan joka toinen kuolonkolari ajetaan ilman ylinopeutta, mutta usein vauhti on tilanteeseen nähden liian kova. Joskus nopeusrajoituksenkin mukainen vauhti on liikaa. Ajonopeus on aina suhteutettava ajo-olosuhteisiin.
Kaamoksen pimeys ja korkeat lumipenkat heikentävät näkyvyyttä, ja varsinkin pienemmillä teillä auraus voi viivästyä. Liukkaat kohdat voivat muodostua yllättäen. Vältä äkkinäisiä liikkeitä ja pidä reilut turvavälit.
Renkaiden kunto ja talviajoon soveltuvuus on ensiarvoisen tärkeitä turvallisuudelle. Myös akun kunto on syytä tarkistaa ennen pitkää ajomatkaa, sillä kylmä sää lisää sähkönkulutusta.
– Etenkin pitkille ajomatkoille kannattaa pakata mukaan lämpimiä vaatteita, varavirtalähde ja pieni ensiapupakkaus, jotta olet valmis yllättäviin tilanteisiin. Heijastinliivi on tärkeä turvaväline olla aina autossa, jos joutuu pimeällä tiellä pulaan. Huolehdi myös auton oikeasta pakkaamisesta: raskaat tavarat sijoitetaan tavaratilaan, ja suksiboksin sekä telineiden kiinnitykset tarkistetaan huolellisesti, Luotio listaa.
Tankkia tai akkua ei pidä päästää liian tyhjäksi matkan aikana. Puhdista tuulilasi ja valot säännöllisesti, jotta näkyvyys säilyy mahdollisimman hyvänä. Jos määränpää ei ole ennestään tuttu, tarkista etukäteen majoituksen sijainti, tien kunto ja lähin huoltoasema.
Moni viettää nyt ensimmäistä talveaan sähköautoilijana. Pakkasella sähköauton toimintamatka voi lyhentyä jopa puoleen kesään verrattuna. Akun lataustilasta huolehtiminen ja latauspisteiden suunnitteleminen ennakkoon korostuvat pitkillä matkoilla ja latausasemien ollessa harvassa.
Sähköautot ovat usein painavampia ja tehokkaampia kuin polttomoottoriautot, mikä vaatii renkailta erityistä pitoa. Hallintalaitteisiin tulee tutustua hyvissä ajoin ennakkoon auton ollessa parkissa.
Kun auto on täynnä matkatavaroita ja kyydissä on koko perhe, renkaiden kunnon tarkistaminen on erityisen tärkeää.
– Oikea rengastyyppi, riittävä urasyvyys ja oikea rengaspaine ovat kolme ratkaisevaa tekijää, sanoo Continentalin rengasasiantuntija Antti Ahomäki.
Joulu on yhdessä juhannuksen kanssa aikaa, jolloin suomalaiset ajavat eniten. Samalla sattuu myös paljon liikenneonnettomuuksia.
Renkaiden kunto ja ominaisuudet korostuvat erityisesti juhlapyhinä, kun auto on usein raskaasti kuormattu. Tämä lisää rasitusta ja vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.
– Moni aliarvioi, kuinka paljon matkatavarat ja matkustajat lisäävät auton kokonaispainoa. Rengaspaineessa voi olla suuri ero tyhjän ja täyteen lastatun auton välillä. Jos auto on täynnä, paine pitää nostaa korkeammaksi, Ahomäki sanoo.
Liian matala rengaspaine heikentää pitoa ja nopeuttaa renkaiden kulumista sekä lisää polttoaineen kulutusta.
– Vierintävastus korostuu erityisesti sähköautoissa. Raskas kuorma ja matala rengaspaine ei ole hyvä yhdistelmä toimintamatkan kannalta, joka muutenkin lyhenee kylmällä säällä. Oikeilla paineilla voi välttää ylimääräisen latauspysähdyksen matkalla esimerkiksi mökille tai Lappiin, Ahomäki muistuttaa.
Joka toinen suomalainen autoilija ei tiedä, mikä on lain vaatima urasyvyys. Oikea vastaus on kolme millimetriä.
– Laki vaatii kolme millimetriä, mutta suosittelemme harkitsemaan renkaan vaihtoa jo aiemmin. Urasyvyyden mittaaminen on helppoa urasyvyysmittarilla tai ohuella viivoittimella. Tämä kannattaa ottaa tavaksi ennen jokaista pitkää matkaa, Ahomäki toteaa.
Varaa matkaan riittävästi aikaa ja vältä kiirettä. Seuraa sääennusteita ja suunnittele reitti etukäteen. Suhteuta nopeus olosuhteisiin ja pidä turvavälit.
Tarkista auton kunto, renkaat ja varusteet ennen lähtöä. Huolehdi akun latauksesta ennakoiden, jos ajat sähköautolla.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)
















