Routavauriot voivat aiheuttaa rengasrikkoja ja vaaratilanteita

Huonokuntoisten päällysteiden kehitys 2010–2023. Huonokuntoisten maanteiden määrä on lisääntynyt selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Huonokuntoisten pääteiden määrä ei ole juurikaan kasvanut, mutta ei myöskään vähentynyt. Huonokuntoisten päällysteiden kehitys 2010–2023. Huonokuntoisten maanteiden määrä on lisääntynyt selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Huonokuntoisten pääteiden määrä ei ole juurikaan kasvanut, mutta ei myöskään vähentynyt. Kuva: Traficom

Talvi on vähitellen väistymässä, ja sulavien lumien alta paljastuu nurmen lisäksi myös roudan rikkomia teitä. Ammottavat kuopat tiessä voivat aiheuttaa autoilijoille ikäviä yllätyksiä ja vaaratilanteita. Tiestön huono kunto on puhuttanut paljon viime vuosina.

Mennyt talvi on ollut runsasluminen mutta myös sateinen. Lämpötila on viime viikkoina sahannut paljon nollan molemmin puolin, ja sahaa tälläkin hetkellä. Se entisestään lisää routavaurioita. Usein montut ja halkeamat tiessä ovat harmittomia, mutta isommat kuopat tai esimerkiksi halkeaman terävät reunat voivat aiheuttaa autoilijoille monenlaista harmia.

– Tyypillisimpiä vaurioita ovat rengas- ja vannevauriot routareikään ajettaessa. Myös näiden rikkoutuneiden kohtien väistäminen voi aiheuttaa vaaratilanteita, esimerkiksi jos tie on liukas ja routa on nostanut tiehen "hyppyrin". On käynyt niinkin, että auto on päätynyt ojaan, kun on päätetty kiertää kuoppa, mutta arvioitu tila tien pientareella väärin, sanoo Fennian ajoneuvovahinkojen palvelupäällikkö Panu Stromberger tiedotteessa.

Ajo-olosuhteet ovat Strombergerin mukaan nyt haastavia, kun tiet voivat olla aamulla kylmän yön jäljiltä hyvinkin liukkaita.

– Kannattaa varata ylimääräistä aikaa liikkumiseen ja hidastaa reippaasti tierikkojen kohdalla, sekä seurata liikennetietoja, sillä pahimpien vaurioiden kohdalla teitä voidaan joutua sulkemaan ja nopeuksia rajoittamaan.

Kuopat ja repeämät tiessä eivät ole routarikkojen ainoa riesa. Rikkoutuneesta tiestä irtoaa helpommin myös kiviä, jotka saattavat lisätä lasivahinkojen määrää. Varsinkin uudemmissa autoissa tuulilaseihin on kiinnitetty kameroita ja sensoreita, jotka vaikuttavat auton turvajärjestelmiin. Sen vuoksi lasivahingot tulisi Strombergerin mukaan korjauttaa viipymättä.

– Viivyttely lasin korjaamisessa voi myös pahentaa lasirikkoa. Moni lasivahinko, josta selviäisi nopealla paikkauksella, vaatiikin koko lasin vaihtoa, jos kiveniskemä pääsee kehittymään halkeamaksi. Lisäksi lasinpaikkaus on usein asiakkaalle maksuton, kun taas lasinvaihto maksaa lasivakuutuksen omavastuun verran, Stromberger sanoo.

Stromberger muistuttaa, että turvavälien kunnioittaminen on nyt tärkeää.

– Jos edellä ajava huomaa tiessä routavaurion, voi se aiheuttaa nopean jarrutuksen. Takana olevalle tilanne voi tulla yllättäen ja varsinkin liukkaalla tiellä jarrutusmatka voi olla tavallista pidempi. Myös lasivahinkoja sattuu useammin, jos ajaa aivan toisen auton takana, varsinkin moottoritielle kiihdytettäessä.

Strombergerin mukaan kaskovakuutuksissa voi olla vaihtelua siinä, mitä ne kattavat ja minkälaiset omavastuut niissä on.

– Jos esimerkiksi vain rengas menee rikki, voi miettiä, kannattaako korvausta hakea. Siihen vaikuttavat erilaiset omavastuurajat ja mahdolliset bonusmenetykset. Onnettomuuden sattuessa kannattaa soittaa heti oman vakuutusyhtiön palvelunumeroon, sieltä selviää oman vakuutusturvan kattavuus, Stromberger jatkaa.

Sähköautoilijoiden kannattaa kiinnittää erityistä huomiota teiden kuntoon. Koska sähköautot ovat vastaavia polttomoottoriautoja painavampia ja niissä on usein matalaprofiilirenkaat, sattuu rengasrikkoja huonokuntoisella tiellä aiempaa herkemmin. Sähköautoissa se tarkoittaa usein hinausauton kutsumista paikalle.

Renkaan vaihtaminen sähköautoon ei ole suositeltavaa itse. Jos sähköauton rengas puhkeaa kesken matkan ja sen haluaa itse vaihtaa, tulee autonvalmistajan ohjeita noudattaa tarkasti.

‒ Sähköauton renkaan vaihtaminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin polttomoottoriautossa. Tavallinen tunkki ei välttämättä kestä sähköauton painoa, ja väärään kohtaan asetettu tunkki saattaa vahingoittaa pohjassa sijaitsevaa akustoa. Lisäksi renkaiden kiinnitykseen on kiinnitettävä erityistä huomiota aiemmin mainitun painon ja väännön vuoksi, Stromberger kertoo.

Sähköauton akusto vaatii myös erityistä varovaisuutta huonokuntoisilla teillä. Sähköautoissa on usein tavallista pienempi maavara, koska akusto lisäksi sijaitsee auton pohjassa. Lisäksi sähköauton akseliväli on näissä melko pitkä, akustolle on tarvittu mahdollisimman paljon tilaa. Kun yhtälöön vielä lisää pohjassa sijaitsevan akuston melko kevyen suojauksen, on epätasaisella tiellä tavallista suurempi riski auton vaurioitumiseen.

‒ Sähköauton kanssa kannattaa olla tarkkana myös muualla kuin vain huonokuntoisilla teillä. Myös esimerkiksi jäiset lumipenkat tai katukivetysten reunat voivat vaurioittaa sähköauton akkua, jos autoon ottaa pohjakosketuksen.

‒ Huoltoon kannattaa ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos auto on osunut kuoppaan tai ajanut syvästä lammikosta. Vioittunut akku voi toimia arvaamattomasti ja osa autonvalmistajista edellyttää pienestäkin painaumasta akun vaihtoa korjaamisen sijaan, jolloin vahinko saattaa maksaa kymmeniä tuhansia euroja, Stromberger muistuttaa.

Töyssyjen ja kuoppien lisäksi riskipaikkoja sulamisvesien aikaan ovat erityisesti teiden notkokohdat, joihin kerääntyy paljon vettä. Stromberger kehottaa välttämään suurempia lammikoita ja veden peittämää osuutta tiellä. Lammikot voivat olla yllättävän syviä, jolloin vettä voi päätyä jopa autoon sisälle.

Erityisesti tänä talvena, kun lunta on ollut paljon, sulavettäkin on odotettavissa runsaasti. Strombergerin mukaan millään autolla ei tule ajaa veteen silloin, kun ei tiedä sen syvyyttä tarkasti.

‒ Monesti lammikot ja notkot oletetaan matalammiksi kuin ne oikeasti ovat. Varsinkin sähköautossa auton pohja tulee nopeammin vastaan pienemmän maavaran vuoksi. Jos kosteutta pääsee akustoon ja sähkölaitteisiin, voi se aiheuttaa erilaisia häiriöitä ja korroosiota, jotka ilmenevät vasta pidemmän ajan kuluttua.

Myös perinteisempi polttomoottoriauto voi vioittua vedestä, jos esimerkiksi vettä joutuu moottoriin ilmanottoaukon kautta, kun lammikko on riittävän syvä tai edellä ajanut auto on saanut veden lainehtimaan.

Mistä routavauriot syntyvät ja miksi teiden kunto vain huononee?

Tiet rikkoutuvat usein sääolosuhteista johtuen, kun sula vesi valuu tien päällysteen alle ja jäätyy siellä. Jäätyessään vesi laajenee, jolloin tiehen tulee helposti halkeamia ja repeämiä. Jos lämpötila vaihtelee paljon nollan molemmin puolin, pääsee vesi taas sulaessaan etenemään uusiin halkeamiin. Teiden vauriot pahenevat entisestään, kun tiellä ajetaan jatkuvasti.

Routavaurioita syntyy vaihtelevasti joka vuosi ja huonokuntoisten teiden lisääntymisestä on puhuttu paljon viime vuosina. Tiet vaativat rikkoutuessaan joko paikkausta tai korjausta. Paikkaus auttaa usein hetkeksi, mutta ennen pitkää tie on kuitenkin korjattava.

Yhä useammin korjaustoimenpiteitä on kuitenkin lykätty julkisen rahoituksen puuttuessa. Näin maanteille on syntynyt korjausvelkaa, joka on kasvanut jo 2,5 miljardiin euroon. Traficomin mukaan teistä noin 17 prosenttia on huonokuntoisia.

Myös autoilijat ovat huomanneet tämän. Tienkäyttäjien tyytyväisyys on Traficomin mukaan heikentynyt viime vuosina merkittävästi.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Pakina: Naapureita vältellen

Syksy on saapunut. Otan kolme askelta kotipihalla ja viima on värjännyt nenänpäästäni punaisen. Iltapäivällä hikoilen kuin pieni sika. Trenssitakki on liikaa, mutta pelkkä pitkähihainen aamulla auttamatta liian vähän.

Muiden rahoituslaitosten myöntämien kulutusluottojen keskikorot laskeneet

Uusia vakuudettomia kulutusluottoja nostettiin vuoden toisella neljänneksellä muista rahoituslaitoksista 67 miljoonan euron edestä, mikä on 40 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Uusien vakuudettomien kulutusluottojen sovittu vuosikorko oli 8,03 prosenttia ja todellinen vuosikorko 12,52 prosenttia, kun vuosi sitten vastaavana aikana sovittu vuosikorko oli 8,71 prosenttia ja todellinen vuosikorko 13,50 prosenttia.

Korona- ja kausi-influenssarokotukset alkavat Varsinais-Suomessa syys–lokakuussa

Koronarokotukset alkavat Varsinais-Suomessa syyskuussa. Ne etenevät syksyn aikana THL:n määrittelemien kohderyhmien mukaisesti. Riskiryhmien influenssarokotukset alkavat loka–marraskuussa. Kaikki lisätiedot rokotuksista löytyvät verkkosivuilta varha.fi/influenssa ja varha.fi/korona.

Jari Paasikivi valittu Turun uudeksi joukkoliikennejohtajaksi

Jari Paasikivi.

Turun seudun joukkoliikennettä luotsaamaan valittiin diplomi-insinööri Jari Paasikivi . Paasikivellä on kokemusta joukkoliikenteen järjestämisestä ja kehittämisestä sekä kunnallisella että yksityisellä sektorilla. Tehtävän hakuaika päättyi 23. heinäkuuta.

Farmari-Volvo törmäsi pyöräilijään Länsikeskuksessa, poliisi pyytää ilmoittautumaan

Lounais-Suomen poliisi selvittää maanantaina 1. syyskuuta tapahtunutta liikenneonnettomuutta, jossa autoilija törmäsi suojatietä polkupyörällä ylittäneeseen poikaan Länsikeskuksessa.

Pukkilan korttelille LEED Platinum -sertifikaatti

Pukkilan vanhalle tehdasalueelle rakentunut viiden kerrostalon ja pysäköintihallin muodostama kokonaisuus on saanut LEED Platinum -ympäristösertifikaatin.

Pukkilan vanhalle tehdasalueelle kortteli 88:aan rakentunut viiden kerrostalon ja pysäköintihallin muodostama kokonaisuus on saanut LEED Platinum -ympäristösertifikaatin. Kohde on EU-taksonomian mukainen.

Hirvionnettomuudet lisääntyneet viime vuosina – eniten onnettomuuksia syyskuussa

Hirvionnettomuuksien määrä on kääntynyt kasvuun Suomessa. Viime vuonna sattui yli 1 600 hirvionnettomuutta, kun edellisvuonna niitä sattui noin 1 500. Etenkin syys-lokakuussa autoilijoiden on syytä olla valppaana, kun hirvet ovat aktiivisimmillaan ja keliolosuhteet muuttuvat haastavammiksi.

Marianne Gustafsson Burgmann 25-vuotistaiteilijajuhlakonsertissa Turun tuomiokirkossa

Marianne Gustafsson Burgmann.

Marianne Gustafsson Burgmann soittaa 25-vuotistaiteilijajuhlakonsertin Turun tuomiokirkossa lauantaina 13. syyskuuta kello 16. Konserttiin on vapaa pääsy. Konsertin järjestää Turun tuomiokirkkoseurakunta.

Turun keskustan ilmanlaatu viime vuonna enimmäkseen hyvä mutta heikompi kuin edellisvuonna

Raportti Turun seudun ilmanlaadusta vuonna 2024 on valmistunut. Raportissa käsitellään Turussa, Raisiossa, Naantalissa, Kaarinassa ja Paraisilla mitattuja ulkoilman epäpuhtauspitoisuuksia. Turun ilmanlaadun mittausasemat sijaitsivat Kauppatorilla ja Ruissalossa. Rikkidioksidia mitattiin Turussa Ruissalon Saaronniemessä, typpidioksidia Kauppatorilla sekä Ruissalossa, otsonia Ruissalossa ja hengitettäviä hiukkasia sekä pienhiukkasia Kauppatorilla. Raja-arvot eivät ylittyneet Turussa minkään epäpuhtauden kohdalla. Hengitettäville hiukkasille annettu raja-arvon numeroarvo (50 µg/m3) sen sijaan ylittyi neljä kertaa Turun Kauppatorilla.

Paimio 700 -juhlavuosimuraali valmis – teos esillä Paimion kaupungintalon länsipäädyssä

Juhlavuosimuraalin julkistus.

Paimion 700-vuotisjuhlavuoden kunniaksi toteutettu julkinen taideteos on nyt valmis ja kaikkien paimiolaisten sekä kaupungissa vierailevien nähtävillä. Suurikokoinen muraali sijaitsee Paimion kaupungintalon länsipäädyssä, ja se juhlistaa paikkakunnan pitkää historiaa, kulttuuriperintöä ja yhteisöllisyyttä. Teoksen on suunnitellut ja toteuttanut taiteilija Jukka Hakanen .

Kakkostyypin diabetes lisää suolistosyövän riskiä merkittävästi

Suomen Syöpärekisterin tutkimus osoittaa, että suolistosyövällä ja kakkostyypin diabeteksella on selkeä yhteys. Miehillä diabeteksen aiheuttama munuaissairaus kasvattaa suolistosyövän riskiä jopa yli 50 prosenttia muihin diabeetikkoihin verrattuna.

Leipäviikolla puhutaan täysjyväviljan puolesta

Täysjyväsuositus on 90 grammaa päivässä.

Leipäviikkoa vietetään 8.–14. syyskuuta teemalla Hyvää täysjyvää. Eri leivissä on eri määriä täysjyväviljaa ja kuitua. Täysjyväsuositus on 90 grammaa päivässä.

Aluehallintovirasto löysi puutteita Varhan mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestämisessä

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on antanut Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle huomautuksen vastaisen varalle siitä, että päihteitä käyttäville asiakkaille ja mielenterveyskuntoutujille tulee myöntää heidän palvelutarvettaan vastaavat palvelu-, hoito- ja kuntoutuskokonaisuudet. Hyvinvointialueelta pyydetään joulukuun alkuun mennessä selvitystä tekemistään palvelujen saatavuutta ja toimintatapoja parantavista toimenpiteistä.

Turun raitiotien alustavat katusuunnitelmat julkaistu – kaupunkilaisten kommentteja kerätään kyselyllä

Havainnekuva raitiovaunusta Eerikinkadulla.

Turun raitiotien alustavia katusuunnitelmia voi kommentoida karttapohjaisessa kyselyssä 8.–28. syyskuuta. Alustavat katusuunnitelmat kuvaavat, miten raitiotien reitin varrella olevat kadut muuttuisivat, jos Turkuun rakennetaan raitiotie. Suunnitelmat on julkaistu raitiotien koko 12 kilometrin reitiltä sataman, keskustan, Kupittaan ja Varissuon välillä. Suunnitelmia esitellään tilaisuuksissa syyskuun aikana.

Äidin vaikeudet kiintyä vauvaan lisäävät lapsen uniongelmia

Seurantatutkimus osoittaa, että äidin vaikeudet kiintyä vauvaan kahdeksan kuukauden iässä ovat yhteydessä lapsen lisääntyneisiin uniongelmiin ja ne näkyvät vielä 2-vuotiaankin lapsen unessa.

Viherrakennustyö sulkee ajokaistan Helsinginkadulla

Helsinginkadulla tehdään viherrakennustyötä Pispalantien ja Tuomaansillan välillä 8.–19. syyskuuta. Yksi ajokaista on pois käytöstä työmaan kohdalla. Työstä on haittaa molemmissa ajosuunnissa.

Tyhjillään ollut puutalo tuhoutui tulipalossa Pöytyällä

Tyhjillään ollut pieni, noin 75-neliöinen yksikerroksinen puurunkoinen talo tuhoutui asuinkelvottomaksi Pöytyällä.

Varikoissa yhteisöllistä toimintaa, lämmintä ruokaa ja tukea arjen haasteisiin

Varissuon Varikon tarjoilutehtävissä diakoni Katja Laaksonen.

Turun keskustassa, Varissuolla ja Kaarinassa javautuvat maanantaina 15. syyskuuta uudet kohtaamispaikat eli Varikot. Tarjolla on yhteisöllistä toimintaa, lämmintä ruokaa ja tukea arjen haasteisiin.

Urheilu

TPS:n Mika Suoraniemi luottaa kauden kynnyksellä ympärillään oleviin

Mika Suoraniemi on toiminut TPS:ssä muun muassa pelaajana, juniorivalmentajana, pelaajatarkkailijana ja nyt urheilutoimenjohtajana.

Liiga-kausi käynnistyy huomenna 9. syyskuuta, kun kiekko putoaa Hämeenlinnassa jäähän HPK–TPS-ottelun alkamisen merkiksi. Myös pitkän päivätyön TPS:ssä eri rooleissa tehneelle Mika Suoraniemelle uusi kausi on uuden alku. Alkava kausi on Suoraniemen ensimmäinen TPS:n urheilutoimenjohtajana.

Otteluanalyysi: Onni Helén ja Elmer Vauhkonen sulattivat EIF:n puolustuksen

Onni Helén iski kaksi maalia.

TPS pudotti EIF:n kyydistä toisen puoliajan alussa ja eteni 4–0-voittoon jalkapalloilun Ykkösliigan ottelussa Kupittaalla. TPS vankisti asemaansa sarjan kärjessä. FC Lahti, joka on pelannut ottelun vähemmän, vaanii kuitenkin kolmen pisteen päässä.

Jussi Niska jatkaa Interin väreissä

Jussi Niska.

FC Inter on käyttänyt Jussi Niskan viime kaudella solmitussa jatkosopimuksessa olleen optiovuoden, jonka myötä Niska nähdään turkulaisten riveissä myös kaudella 2026.

Otteluanalyysi: Pikkuhuuhkajat aloitti karsinnat vakuuttavasti

Mika Lehkosuon valmentamat pikkuhuuhkajat aloittivat EM-paikan metsästyksen odotetulla voitolla.

Suomen alle 21-vuotiaiden jalkapallomaajoukkue aloitti EM-karsinnat odotetulla voitolla San Marinosta, kun karsinnat Kupittaalla torstaina alkoivat. Pikkuhuuhkajilla oli ennen karsintojen alkua vain kolme harjoitusta alla, mutta se ei ottelussa pahemmin näkynyt. Toki San Marino ei myöskään ollut merkittävä mittari joukkueen todellisesta iskukyvystä. Isompia haasteita Mika Lehkosuon valmennettaville on luvassa myöhemmin syksyn aikana, muun muassa marraskuussa, kun Suomi saa Kupittaalla Romanian vieraakseen.

Interin Eero Vuorjoki pikkuhuuhkajiin

Eero Vuorjoki.

Interin maalivahti Eero Vuorjoki on nimetty Suomen alle 21-vuotiaiden jalkapallomaajoukkueen kokoonpanoon. Pikkuhuuhkajat aloittaa matkansa kohti kesän 2027 EM-kisoja syyskuussa. Suomi kohtaa 4. syyskuuta Kupittaalla San Marinon kello 17 alkavassa ottelussa. 9. syyskuuta on edessä vierasottelu Kyprosta vastaan.

Puukkokatsomo: Urheilijat myrskyn silmässä

Makwan Amirkhani.

Suomalaisella urheilulla ei ole viime aikoina mennyt hyvin, ainakin jos kysytään salibandyväeltä tai kamppailu-urheilijoilta. Sekä salibandyssa että vapaaottelussa velloo kohu, jota ilmankin lajit pärjäisivät.